W programie “Szkoła ucząca się” staramy się towarzyszyć liderom szkolnym w codziennych zadaniach. Miesiące jesienne dobrze oddają to “towarzyszenie” – za nami bowiem czas intensywnych spotkań, obejmujących ważne dla kadry zarządzającej tematy, dzielenie się dobrymi praktykami oraz wspieranie w podobnych trudnościach.
Zjazdy Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty
Jesienią odbyły się dwa kolejne zjazdy SPLO, podczas których zapraszaliśmy do przyglądania się swoim kompetencjom liderskim i myślenia o wdrażaniu wspólnie całościowych zmian w obszarze nauczania i oceniania.
Obu zjazdom towarzyszyły inspirujące wykłady Jacka Strzemiecznego, Jędrzeja Witkowskiego, Adama Piaseckiego i Danuty Sterny (m.in. “Samosterowny uczeń i samosterowny nauczyciel”, “Czterech sojuszników szkoły’, “Kompromis w ocenianiu”, “Sztuka upadku”, “Empatia dyrektora w służbie szkole” czy “Integracja dzieci ukraińskich – jak to robić? Na podstawie wyników badania CEO”) oraz prowadzone przez dyrektorów-konsultantów praktyczne warsztaty o wprowadzaniu zmiany (“Co z tą zmianą?”, “Kto zabił zmianę”, “Skalowanie zmiany”), społeczno-emocjonalnym nauczaniu ( „Sen to zdrowie”), komunikacji z radą pedagogiczną i rozwiązywaniu problemów w pracy dyrektorskiej.
Ważnym elementem każdego zjazdu były spotkania w małych grupach seminaryjnych, podczas których dyrektorzy, z wykorzystaniem koleżeńskiego coachingu, poszukiwali rozwiązań w trudnych sytuacjach oraz koleżeńskie panele i prezentacje twórczych praktyk. A podczas ostatniego zjazdu uczestnicy mogli też w czasie spotkania z Sylwią Żmijewską-Kwiręg – dyrektorką programu “Szkoła ucząca się” i członkinią Zarządu CEO przyjrzeć się, jak mogą zmieniać swoją szkołę we współpracy z CEO.
Właśnie uruchomiliśmy rekrutację do kolejnej edycji studiów,
podczas których dyrektor(ka) lub wicedyrektor(ka), oprócz zgromadzenia nowych treści i umiejętności, wzmocni poczucie sensu pracy na stanowisku, co pomoże przeciwdziałać własnemu wypaleniu zawodowemu oraz zyska relacje z innymi dyrektorami z całej Polski i zbuduje wokół siebie grupę osób, która mierzy się z podobnymi wyzwaniami.
Grupy pomocnych dyrektorów w Całościowym rozwoju szkoły, Klubie i Laboratorium
Dyrektor, którego szkoła zdecydowała się na wdrażanie oceniania kształtującego w działaniu Całościowy rozwój szkoły zdobywa nową wiedzę oraz poznaje sposoby, jak zintensyfikować wysiłki i skoncentrować społeczność szkolną na doskonaleniu nauczania, korzystając m.in. z uczenia się w małych grupach pomocnych dyrektorów.
Jesienne spotkania takich grup upłynęły pod znakiem bieżących wyzwań związanych z wdrażaniem kolejnych strategii oceniania kształtującego oraz obserwacji koleżeńskiej. Szkoły przygotowują się też do potencjalnych zmian prawnych i w tym obszarze otrzymują wsparcie prawników w zakresie np. aktualizacji zapisów w statutach.
Dyrektorzy szkół, które przystępują do Klubu i Laboratorium dostają pomoc w rozwijaniu kompetencji związanych z przywództwem edukacyjnym. W tym roku szkolnym, zgodnie z wyrażoną przez dyrektorów potrzebą, wszystkie spotkania online dla dyrektorów poświęcone są wykorzystaniu oceniania kształtującego w codziennej pracy dyrektora – z radą pedagogiczną, indywidualnymi nauczycielami, komunikacji z rodzicami.
Stacjonarne spotkania rozwojowe dla dyrektorów trenerów i dyrektorów konsultantów
Wyróżnikiem programu “Szkoła ucząca się” jest to, że włączamy nauczycieli i dyrektorów -praktyków w nasze działania jako współtwórców i prowadzących. Wspólnie dbamy też o wzajemny rozwój, wymianę doświadczeń i integrację.
W tym roku aż dwukrotnie spotkaliśmy się w szerokim gronie i podczas obu wydarzeń uczestnicy i uczestniczki m.in.:
- zapoznawali się ze skutecznymi strategiami dbania o swoich nauczycieli, ich wzmacniania, motywowania, ale też angażowania;
- pracowali z narzędziami, które jako dyrektor możemy wykorzystać, by wzmocnić zespół nauczycielski w zakresie radzenia sobie z własnymi trudnymi emocjami oraz trudnymi sytuacjami w szkole;
- przyglądali się uczestników skutecznym strategiom komunikowania się z nauczycielami i reagowania przez nich, jako dyrektorów w kryzysie;
- uwrażliwiali się na sposoby i znaczenie włączającej kultury pracy (nauczycieli, uczniów, rodziców) dla rozwoju całej szkoły.
Podczas sierpniowego spotkania dużo emocji wywoływały warsztaty o radzeniu sobie z trudnymi emocjami: swoimi, nauczycieli, uczniów i rodziców w kontekście przyjęcia w szkołach dzieci ukraińskich prowadzone przez Tomasza Kołodziejczyka oraz warsztaty o narzędziach diagnozy warunków społeczno-emocjonalnych uczenia się, planowaniu zmian rozwijania współpracy nauczycieli w tym obszarze prowadzone przez amerykańskiego eksperta Williama Strouda.
Drugie, listopadowe już spotkanie dyrektorów upłynęło pod znakiem tematów związanym z modelem integracji edukacyjnej, jaki CEO upowszechnia w szkołach w związku z przyjęciem uczniów ukraińskich do polskich szkół. Prowadzone przez Annę Grabowską i Przemysława Kluge praktyczne warsztaty dotyczyły m.in. : języka dialogu na rzecz porozumienia w warunkach polaryzacji środowiska edukacyjnego, strategii zarządzania konfliktem z pozycji dyrektora, trenera, konsultanta, fundamentów wspólnego języka edukacji interkulturowej i jej wyzwań oraz osobistych doświadczeń wielokulturowości i inspiracji do działań międzykulturowych w szkole.
Spotkanie to realizowane było we współpracy z Zespołem ds. Integracji Dzieci Ukraińskich i programu “Polska-Ukraina. Razem w szkole”, którego partnerem jest Norwegian Refugee Council.
“Odporna szkoła” dla dyrektora
Od sierpnia poruszyliśmy trzy ważne aspekty codziennej pracy dyrektora i zespołu nauczycieli:
Rozmawialiśmy o: szkole włączającej, która widzi, wzmacnia i umożliwia współpracę wszystkich uczniów i uczennic (nie tylko tych o specyficznych potrzebach edukacyjnych, lecz także dzieci uchodźczych), podstawach prawnych, które tworzą ramy tej otwartości i dają dyrektorom możliwości podjęcia określonych działań (jak zatrudnienie pedagoga specjalnego), specjalistach i organizacjach pozarządowych, którzy mogą wesprzeć kadrę w codziennej pracy.
Rozmawialiśmy m.in. o tym: jak radzić sobie z tym, że szkoła przyjmuje uczniów z doświadczeniem migracji – zarówno uchodźczym, jak i ekonomicznym – którzy mają różne potrzeby i plany na dalszą edukację; jak zachować przy tym troskę o uczniów polskich, którzy czasem czują się niesprawiedliwie traktowani, a często również mają duże potrzeby; jak zapewnić odpowiednie wsparcie psychologiczno-pedagogiczne tym, którzy tego potrzebują oraz jakie czynniki ułatwiają a jakie utrudniają uczenie się i nauczanie uczniów–migrantów zarówno w oddziałach przygotowawczych i klasach mieszanych?
Rozmawialiśmy o tym, jakich kompetencji potrzebują nauczyciele, by na co dzień pracować z uczniami z różnych kręgów kulturowych; jak prowadzić z nauczycielami dialog o wyzwaniach z tym związanych; jak rozwijać kompetencje interkulturowe całej rady pedagogicznej?
Rozmawialiśmy o tym, co oferuje MEiN w ramach programu, jak mądrze skorzystać ze wsparcia finansowego i merytorycznego ministerstwa, by osiągnąć zamierzone cele, w jaki sposób dyrektor może przygotować nauczycieli do pracy z nowym sprzętem, by był realnie wykorzystywany na lekcjach, jak, dzięki programowi, rozwijać u uczniów i uczennic proinnowacyjne kompetencje przyszłości.
Zapraszamy na kolejne webinarium, które odbędzie się 30 listopada 2022 o 12:00. Tematem będzie: Jak oszczędzać siły nauczycieli, by mogli skupić się na uczeniu młodych ludzi?
Cieszy nas aktywność współpracujących z nami trenerów i dyrektorów oraz reprezentowanie nas i opowiadanie o działalności programu na spotkaniach dyrektorów szkół czy konferencjach regionalnych. Dotarliśmy w ten sposób do Zielonej Góry, Katowic, czy Jezierzyc w gminie Słupsk – gdzie bezpośredni uczestnicy naszych działań mogli podzielić się swoim doświadczeniem zmiany.
W końcówce listopada i na początku grudnia spotkamy się w Wodzisławiu Śląskim, Jaworznie i powiecie lubińskim na szkoleniach stacjonarnych dla kadry zarządzającej z obszaru włączania uczniów, nauczycieli i rodziców we współdecydowanie o szkole.