Forum Nauczycielskiej Akademii Internetowej


Kursy internetowe Nauczycielskiej Akademii Internetowej z założenia mają praktyczny charakter, uczestnicy poznają techniki i metody pracy, które wdrażają do swojego warsztatu pracy. Mają okazję sprawdzić, jak one funkcjonują w pracy z uczniami. Przez cały kurs mentor – doświadczony nauczyciel - wspiera uczestników.
Kurs daje również możliwość stałej wymiany doświadczeń, odbywa się to na forum kursu. Można na nim także komentować ważne wydarzenie, zadawać nurtujące pytania, prowadzić dyskusję.
Wymiana doświadczeń dotyczy nie tylko zagadnień związanych z kursem, nauczyciele dzielą się na nim swoimi pomysłami.

 

Wymyśliłam system „karteczek” - zielonych i czerwonych. Gdy dziecko jest aktywne, pracuje, wykonuje zadania - chodzę i rozdaję zielone kartki, które przeważnie dostają wszyscy. Ostatnio zamieniłam je na pieczątki, które stawiam na ostanie stronie zeszytu np. za zrobione ćwiczenie, pracę domową, aktywność podczas zajęć itp. W zasadzie każdy ma szansę na przynajmniej kilka pieczątek w tygodniu  Nie znam ucznia, który nie miałby przynajmniej jednej piątki w semestrze:) Za pięć pieczątek stawiam piątkę do dziennika. Skreślam te w zeszycie i dzieci zbierają od nowa. Uwielbiają tę zabawę, a ja mam szansę, aby powiedzieć rodzicom czy ich dziecko jest aktywne (zgłasza się, odrabia parce, kończy zadania podczas lekcji itp.), bo widzę w dzienniku liczbę piątek za „aktywność”. 
„Czerwone kartki” rozdaję za przeszkadzanie, gadanie lub aspołeczne zachowania. Kładę czerwone żetony na ławkach. Gdy uczeń dostanie jeden lub dwa żetony w czasie lekcji to niczym nie skutkuje- tylko ostrzeżenie. Trzeci żeton to uwaga w dzienniku. Gwarantuję Ci, że po dwóch żetonach uczeń już nie będzie przeszkadzał, więc po lekcji zabieram żetony i zabawa rozpoczyna się od nowa. Moi uczniowie rzadko dostają uwagi- muszą bardzo się „napracować” (pobić kogoś, dokuczyć komuś itp.). Mam w dzienniku większość pochwał i sporadycznie muszę wzywać rodziców na indywidualne spotkania po zebraniu.
Jedna rada, jeśli chcesz, skorzystaj  Postaraj się dostrzec w uczniu jego zalety i powiedz o tym jego rodzicom, Wtedy bez problemu możesz porozmawiać o jego wadach i problemach, jeśli takie się pojawią  

Agata Lamch, Szkoła Podstawowa nr 29, Lublin 

 

Dzielą się inspiracjami zaczerpniętymi z internetu.

 

Celem mojej lekcji w module 3. było stworzenie kilkuzdaniowej opowieści na podstawie szablonu. Ten szablon to turlane opowieści, które moi uczniowie (klasa II) uwielbiają. Taki szablon świetnie sprawdza się na początku przygody z pisaniem opowiadań. Pomaga zachować sens i zawrzeć wszystkie elementy wypowiedzi. Pliki ściągnęłam z tej stronki https://kreatywnapedagogika.wordpress.c ... -opowiesc/
Karolina Gaweł, Szkoła Podstawowa nr 3, Olsztyn

 

Chciałam się z Wami podzielić wspaniałym narzędziem podsumowującym zdobyte treści. To kostka ewaluacyjna. Zastosowałam ją ostatnio i świetnie się sprawdziła! http://civitas.com.pl/pl/p/Kostki-metodyczne/47 Polecam.
Agnieszka Lejko, Niepubliczna Szkoła Podstawowa SKRZYDŁA, Lublin


Na forum kursu „Jak motywować uczniów do nauki?” dyskutowano o sposobach skutecznego uczenia uczniów samodzielnego myślenia.

 

„Uporządkuj” – dziecko ma możliwość manipulować klockami, zabawkami, obrazkami i przypisywać do odpowiednich kategorii. W zależności od celu można utrwalać kolory, nazwy warzyw, owoców, ubrań, poznawać pory roku itd.
„Różnice i podobieństwa” – stosowałam podczas np. utrwalania wymowy głosek szumiących i syczących. Uczeń słuchowo różnicuje słowa, a następnie odnajduje odpowiedniki na planszy. Doskonalimy wówczas prawidłową wymowę, percepcję słuchową oraz wzrokową. Usprawniamy graf motorykę.
„Rozwiązywanie problemów” – tę technikę stosuję na etapie utrwalania głosek. Modyfikacja polega na tym, że szukamy w gazetach liter odpowiadających ćwiczonym głoskom, wycinamy litery i tworzymy obrazek składający się jedynie z samych wyciętych literek. Organizujemy też wtedy wystawę prac dzieci.
"Prezentacja" - dzieci "czytające" zapoznawały się z przygotowanym dla nich materiałem tekstowym, następnie własnymi słowami "referowały" materiał. Uatrakcyjnieniem zabawy były wystąpienia dzieci w tzw. "telewizorze logopedycznym" - przenośnym parawaniku.
Myślę, że dla wielu z Was to znane techniki. 

Magdalena Trzebiatowska,Zespół Szkolno-Przedszkolny, Dębnica Kaszubska

 

Jak uczyć demokracji? – swoim pomysłem podzieliła się Adriana Kokoszka, uczestniczka kursu  Aktywny Samorząd Uczniowski - kurs dla opiekunów.

Podejmowanie decyzji przez uczniów odbywa się w różny sposób:
1.    Poprzez wpis na plakat (moje ulubione forum ścienne), który wywieszam w sali;
2.    Odpowiedź na e-mailu klasowym;
3.    rodzaju zawodów, – która grupa szybciej i dobrze wykona zadania, tej głos wygrywa.
4.    poprzez wygraną w zwykłym demokratycznym głosowaniu w klasie.
Ad. 1. Często pod koniec zajęć informuję uczniów, że na następnej lekcji będą mieli okazję obejrzeć bajkę bądź film na dany temat lub zagrać w jakąś ciekawą grę (oczywiście w języku angielskim) - zazwyczaj proponuję dwie opcje do wyboru – uczniom łatwej jest podjąć decyzję. Jeśli uczniowie decydują poprzez forum ścienne oddając głos na wybrany film (lub daną grę), wcześniej podaję im zalety i jednego i drugiego filmu  i powody, dla których warto je zobaczyć (np. czas przeszły, który właśnie ćwiczymy, ciekawa fabuła, nowe zwroty, śmieszne postacie). Uczniowie po skończonych zajęciach lub też w trakcie innej przerwy oddają swój głos na plakacie - „ wpadają”  do sali i podpisują odpowiednią kolumnę. Przed zajęciami, na których mam odtworzyć film/bajkę podliczam głosy i przedstawiam wyniki na lekcji.
Ad. 2. Zdarza się również, że przed danymi zajęciami, wysyłam e-mail na skrzynki klasowe (każda klasa ma swoją) i podaję dwie opcje do wyboru czy to gry/zabawy, jako warm up’u na początek następnych zajęć lub bajki/filmu. Oczywiście podaję powody, dla których uczniowie mogliby zainteresować się daną opcją i dlaczego będzie to ważne dla nich na zajęciach. Uczniowie mają podany termin, do którego mają odesłać odpowiedzi – sprawdzam  maile, zliczam głosy i potem podaję wyniki. 
Ad. 3. Czasami łączę dwie rzeczy – podejmowanie decyzji  z ćwiczeniem gramatycznym bądź leksykalnym:  w trakcie zajęć dzielę uczniów na dwie grupy w zależności od tego, jakiego wyboru filmu lub gry by dokonali. Zadaniem każdej z grup jest wykonać jakieś zadanie na czas i oczywiście bezbłędnie w miarę możliwości. Ta grupa, która będzie szybsza i dobrze wykona ćwiczenie wygrywa „głosowanie”. 
Ad. 4. W przypadku ustalenia terminu sprawdzianu najczęściej odwołuję się do tradycyjnego głosowania jawnego, czasami uczniowie mają czas na przemyślenie i wtedy mogą pisać  na maila, jaki termin testu byłby dla nich dogodny.
Sposoby podejmowania decyzji, które wymieniłam bardzo podobają się uczniom: uatrakcyjniają lekcję lub przerwę, uczniowie czują się współodpowiedzialni za ważne dla nich kwestie, czują się ważni, że mogą decydować bądź współdecydować w pewnych kwestiach i nie wszystko jest im odgórnie narzucone. Dzięki temu czują się też bardziej zmotywowani do działania i nauki.

Adriana Kokoszka, Szkoła Podstawowa nr 315, Świdnica Śląska

 

„Gadająca ściana” – ten temat poruszano na forum kursu „Dobra Lekcja z Ocenianiem Kształtującym”.

"Gadająca ściana" lub "gadająca tablica" to miejsce gdzie uczniowie zamieszczają anonimowe lub nie, karteczki o swoich problemach, pomysłach, konfliktach, pozytywnych i negatywnych sprawach dotyczących życia szkolnego, klasowego. Świetny pomocnik do przygotowania lekcji wychowawczej."
Alina Nosowska, Szkoła Podstawowa Paderewski, Lublin

 

Gadająca ściana to również wykonane przez grupy plakaty, projekty, które uczniowie zawieszają na ścianie, meblach. Mogą w ten sposób przeprowadzić podsumowanie pracy, celu. Wówczas grupy przemieszczają się po klasie między plakatami i odczytują plansze. Mogą też potem o tym porozmawiać na forum grupy. To kolejny pomysł. Może ktoś ma jeszcze inny, a może inaczej stosuje?
Maria Lewandowska, Zespół Szkół w Soli

 

Reasumując, forum w kursach NAI to prawdziwa kopalnia pomysłów!

Tekst opracowała Bożena Jakóbczyk