NAI-lepsza droga do uczenia się uczniów


Dyrektorzy szkół, których nauczyciele właśnie rozpoczęli kursy w Nauczycielskiej Akademii Internetowej, 16 października spotkali się w Warszawie na konferencji „Strategia zmiany w szkole w oparciu o NAI”. Była to świetna okazja do głębszego przemyślenia i podzielenia się pomysłami, jak wykorzystać udział nauczycieli w NAI do opracowania strategii zmian w ich szkołach tak, by efekty jak najszerzej odczuli uczniowie.

Naszą główną ideą jest to, żeby wspomagać polskie szkoły, żeby lepiej uczyły, wspomagać nauczycieli, a szczególności wspomagać dyrektorów, bo bez dyrektora nic się w szkole nie może wydarzyć - mówiła podczas uroczystej inauguracji Katarzyna Znaniecka-Vogt, dyrektor programu Szkoła Ucząca Się.

Opowiedziała krótko o historii kursów internetowych. Prowadzimy je od roku 2002. Nasz pomysł był taki, aby nauczyciele zapoznali się przez internet z materiałami, np. z obszaru motywowania do nauki. Następnie w swojej klasie powinni wypróbować daną technikę, a potem na kursie podzielić się swoim doświadczeniem i opowiedzieć ,jak im poszło. Co ważne, nauczyciel nie mówi o tym mędrcom ani specjalistom, ale innym nauczycielom. Ta formuła od 2002 roku była rozwijana  i to nam się sprawdza.

N@I to krok ku poprawie jakości nauczania

Metody zastosowania w szkole oceniania kształtującego – cenionego na świecie za wyjątkową skuteczność w poprawie efektów nauczania –  dyrektorzy poznali na prezentacji Danuty Sterny „OK do kwadratu”. Po zakończeniu uczestnicy mówili, co dla nich w tym wykładzie było najważniejsze. Wiele osób zwracało uwagę, że dzięki prezentacji o OK mogły utwierdzić się w przekonaniu, że jest ono warte stosowania w szkole. - Jest tylu entuzjastów OK. Daje to możliwość wymiany doświadczeń i poczucie wspólnych celów - stwierdził jeden z uczestników.

Wiedzy o tym, „Jak się uczymy”, swój krótki wykład poświęcił Jacek Strzemieczny, prezes CEO. Opowiedział on dyrektorom szkół o tym, jakimi zasadami kierujemy się w NAI, by uczyć się skutecznie i efektywnie.

Dyrektorzy następnie wzięli udział w warsztatach pod hasłem „Jak wykorzystam udział nauczycieli w kursach do poprawy jakości nauczania w mojej szkole?”. By lepiej skorzystać wzajemnie ze swoich doświadczeń, pracowali w grupach mieszanych złożonych z dyrektorów uczestniczących w NAI po raz pierwszy i ponownie. Jednym z pomysłów było usprawnienie pracy nauczycieli ze szkoły uczestniczących w kursach NAI poprzez wyłonienie lidera zespołu, a także wprowadzenie wzajemnych obserwacji lekcji oraz lekcji otwartych. Konkretnym efektem warsztatów było opracowanie przez każdego z uczestników indywidualnego planu działań w swojej szkole.

Trzeba iść z duchem czasu

Grażyna Kapaon, dyrektor Zespołu Szkół im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej w Strachówce, podzieliła się swoim doświadczeniem związanym z udziałem w N@I. - Właściwie od pocztątku, od kiedy w CEO pojawily się kursy internetowe, jakaś część grona pedagogicznego bierze w nich udział. U nas w szkole sami nauczyciele wychodzą z inicjatywą uczestnictwa w kursach. Okazuje się, że świetnie odpowiadają potrzebom nauczycieli, ponieważ można się szkolić w domu, kursy są modułowe, a więc jest określony cel na konkretny przedział czasowy. Do tego w każdym kursie są  zadania do wykonania z uczniami, a następnie przestrzeń na podzielenie się refleksją z gronem pedagogicznym.

Konferencja była znakomitą okazją do rozmowy o zmianach, jakie nastąpiły w szkole pod wpływem N[at]I[dot] Opowiedziała o tym Grazyna Kapaon: Pierwsza zmiana jest taka, że jest stała gotowość do samokształcenia. Kwitnie współpraca między nauczycielami. Widzę, jak nauczyciele spotykają się w małych grupach i rozmawiają . Ostatnio nawet nowy nauczyciel ze zdziwieniem powiedział, że w naszym pokoju nauczycielskim rozmawia się o dydaktyce.

O swoich doświadczeniach związanych z udziałem w kursach opowiedziała także Milena Doleżych-Szymiczek, wicedyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcąco-Technicznych w Lublińcu. Przekonywała, że warto uczestniczyć w N@I: Jesteśmy szkołą otwarta na ucznia.  Świat się zmienia, szkoła się zmienia, trzeba iść z duchem czasu. Trzeba się otworzyć na nowy sposób dokształcania się. W N@I-u szczególnie cenny jest nadzór mentora, z którym można zawsze wyjaśnić pewne kwestie. U nas w szkole widać już efekty - przede wszystkim  zmieniła się praca z samorządem uczniowskim  - został  on uaktywniony dzięki nauczycielce, która ukończyła kurs "Aktywny Samorząd Uczniowski".

ksm. al