OK ZESZYT - WEBINARIUM


25 lutego na Facebooku odbyło się webinarium dotyczące OK zeszytu.  Na pytania odpowiadała Danuta Sterna – ekspertka SUS i pomysłodawczyni OK zeszytu. Dynamiczna dyskusja przyniosła wiele przydatnych odpowiedzi.

 

Pytania zadane podczas Webinarium. Kursywą odpowiedzi Danuty Sterna

1.Co to jest OK zeszyt? – Zeszyt przedmiotowy ucznia połączony z nauczaniem z ocenianiem kształtującym

 

2.Czy OK zeszyt jest podobny do portfolio? – Tak, bardzo. Tylko w OK zeszycie jest jeszcze OK.

 

3.Może nie ma potrzeby, aby uczeń miał zeszyt? – Ważna jest uczniowska refleksja. Dobrze ją zapisywać w jednym miejscu.

 

4.Czy OK zeszyt jest odzielny z edukacji polonistycznej, matematycznej, itd.? – To zależy tylko od nauczyciela.

 

5.Moi uczniowie mają oddzielny zeszyt do celów i nacobezu i IZ.Czyli czy to ma być jeden zeszyt do wszystkiego? – To zależy tylko od nauczyciela. Powinien wybrać tę formę, która jest dla uczniów lepsza.

6.Czy w nauczaniu zintegrowanym może być to zeszyt podzielony na bloki? – To zależy tylko od nauczyciela

 

7.Uczę matematyki w gimnazjum i mam tradycyjny zeszyt. W jakiej formie miałabym mieć OK zeszyt? – Należałoby do niego dodać te elementy OK, które zdecyduje się Pani stosować i poinformować o tym uczniów, a może ustalić to razem z nimi.

8.Czy OK zeszyt może być dodatkiem np: do ewaluacji osiągnięć po każdym rozdziale? – Na pewno może być dokumentacja progresu ucznia. Ale nie powinien służyć wystawianiu stopni sumujących.

9.Czy OK zeszyt może być stosowany po każdej większej części materiału? – OK zeszyt ma być stosowany na bieżąco, czyli towarzyszyć procesowi tak, aby uczeń mógł  stale z niego korzystać.

10.Ilu kartkowy powinien być OK zeszyt? – Nie ma tu wskazówek jednoznacznych. Są argumenty za jednym dużym zeszytem (wszystko w jednym miejscu, ale ciężki) i cienki (łatwy w noszeniu, ale trudniej sięgać do przeszłości).

11.A czy "wlepki" nie sprawiają, że zeszyt puchnie? – „Puchnie”, ale za to jest pełen różności.

 

12.Czy zeszyt nie powinien być w formie segregatora z dokładanymi kartkami wtedy, kiedy trzeba będzie coś zapisać? – Może tak być, ale z doświadczeń nauczycieli wynika, że kartki się gubią.

13.Czy OK zeszyt dotyczy tylko nauczania zintegrowanego? – Absolutnie NIE. W naszej grupie jest przewaga nauczania wczesnoszkolnego, ale – na logikę – taki zeszyt jest jeszcze bardziej potrzebny na wyższych poziomach.

14.Czy cele w OK zeszycie powinny być do każdej lekcji, a kryteria sukcesu do zadań np: do sprawdzianów czy kartkówek? – Dobrze by było! Czym więcej tym lepiej, ale na miarę rozsądku. Każdy z nauczycieli może sam zdecydować.

15.Czy uczeń nosi OK zeszyt codziennie do domu? – To zależy od decyzji nauczyciela i wieku uczniów.

 

16.Czy OK zeszyt zostaje w szkole, czy raczej wędruje z dziećmi? – jak wyżej

 

17.Czy dobrze rozumiem, że dzieci wklejają cele do każdej lekcji, a prace tylko niektóre? – Tak. Prace te, które pokazują ich progres, te z ćwiczeniami można zrobić na osobnych kartkach, aby zeszyt nie „puchł” zbyt szybko.

18.Czym OK zeszyt różni się od "normalnego" zeszytu np: z j.polskiego w  kl. VI, w którym też zapisujemy kryteria sukcesu i cele, IZ? – Jeśli to wszystko jest w zeszycie, to niczym

19.Jestem ciekawa, czy OK zeszyt jest podzielony na rozdziały np: edukacje? Jak to się sprawdza? – Różnie. Decydują nauczyciele wczesnoszkolni, sprawdzają się obie wersje.

20.Czy jeśli ktoś stosuje OK, to automatycznie zeszyt staje się OK zeszytem? Czy mam wprowadzić jakieś modyfikacje? – Trzeba zadecydować, co będzie się będzie pojawiało w zeszycie, bo można podawać np. cele, ale ich nie notować w zeszycie.

21.Czy jest podział na daty? – To zależy od nauczyciela. Daty mogą się przydać, bo łatwiej odwołać się do zapisów.

 

22.A co z uczniami, którzy nie zapisują notatek samodzielnie? – Czy chodzi o uczniów niepełnosprawnych? Jeśli nie mogą zapisywać, to znalazłabym inny sposób prowadzenia zeszytu przez tego ucznia – może w komputerze?

23.Czy wpisywać coś na tył zeszytu? – Może dać miejsce na twórczość plastyczną uczniów?

 

24.Czy powinnam zrezygnować z portfolio? – Nie, można je uzupełnić o OK

 

25.Niektórzy uczniowie nie będa prowadzić OK zeszytu. I co wtedy z nimi? – Proponuje zadać to pytanie na Facebooku.

 

26.Czy to znaczy, że mam zrezygnować z "tradycyjnego" zeszytu? – Nie , tylko go rozszerzyć.

 

27.Czy prowadzenie dwóch zeszytów (normalnego i OK) z każdego przedmiotu nie wywoła buntu? – Trzeba połączyć obie opcje.

 

28.Jak radzą sobie uczniowie z dużymi trudnościami w nauce? – Dla każdego ucznia OK zeszyt jest pomocny. Jeśli uczeń ma trudność w nauce, tym bardziej. Dzięki OK zeszytowi uczy się zapisywać swoje refleksje i śledzić swoje postępy w nauce.

29.Czy na zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych stosować OK zeszyt? – Byłoby świetnie.

 

30.Pani Danuto, czy Pani uczniowie prowadzili zeszyt przedmiotowy i to portfolio? Czy zeszyt ćwiczeń i OK zeszyt? – Moi uczniowie prowadzili portfolio z elementami OK. Były tam cele lekcji, kryteria, ich prace i oceny kształtujące, ale też i  refleksje. To było portfolio w skoroszycie, więc decydowaliśmy, które kartki trafiały do koszulek, a które nie.

31.Jak sprawdziłyby się elementy OK zeszytu w zeszycie tradycyjnym? – Spróbujmy!

 
32.Czy wystarczy IZ podczas zbierania i sprawdzania OK zeszytów (historia, SP)? – To zależy od nauczyciela, trzeba wypróbować. Jeśli uda się w czasie lekcji zrobić jakiś znaczek, to na pewno byłoby dobrze. Dobrze byłoby mieć też ocenę koleżeńską i samoocenę na bieżąco.
 

33.Kiedy następne webinarium? – Zbieramy się.