Festiwal OK na Białorusi, 15-16 czerwca 2017


 

 

Pierwszy dzień konferencji poświęcony był naszemu polskiemu wkładowi, a drugi warsztatom prowadzonym przez białoruskich nauczycieli.  Konferencję, na która przybyło ponad 90 nauczycieli, otworzył Mikołaj Zaprudzki metodyk i nauczyciel akademicki, który od samego początku (to już chyba przeszło 9 lat!) zachwycił się ocenianiem kształtującym i jest motorem zmian w białoruskiej edukacji.

 

 

 

Alena Radziewicz, Tamara Mackiewicz i Mikołaj Zaprudzki

 

 Muszę koniecznie wspomnieć o tak zwanym Letniku, który Mikołaj prowadzi już od 25 lat. Przyjeżdża na niego 50 nauczycieli, mieszkają za swoje pieniądze w namiotach i doskonalą swój warsztat pracy. Za każdym razem jest więcej chętnych niż miejsc i Mikołaj musi wybierać osoby. Kiedyś myślałyśmy z Asią Soćko - trenerką Programu Szkoła Ucząca Się, że można byłoby podjąć taką inicjatywę też w Polsce, ale nie jesteśmy pewne, czy znaleźliby się chętni.

Na konferencji w przeważającej większości byli nauczyciele, ale spotkaliśmy też kilku dyrektorów. Może uda się nawiązać współpracę?

 

 

 

Mikołaj Zaprudzki i Danuta Sterna

 

 

 

Danuta Sterna,  Ala Lazitskaya dyrektorka szkoły podstawowej w Stolinie, Aleksandra Mikulska

Teraz pojechałam z Olą Mikulską, w sumie przez te 7 lat, tylko jednego roku nie udało mi się przyjechać na Białoruś.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nasze zajęcia dotyczyły trzech tematów:

  • Pytania strategiczne – jakie pytania warto zadawać uczniom, aby pracować z ocenianiem kształtującym? Układanie heksów dotyczących strategii OK.

   

 

 

  • Praktyki współpracy nauczycieli – kilka praktyk współpracy nauczycieli w doskonaleniu nauczania.

 

 

  • Poziomy poznawcze zadania edukacyjnego – jak rozpoznać poziom zadania i jak go podwyższać.

Zajęłyśmy nimi cały dzień pierwszy Festiwalu Aktywnej Acenki. Drugiego dnia warsztaty mieli nauczyciele białoruscy. W jednym z nich aktywnie uczestniczyłam, a był poświęcony celom i kryteriom sukcesu. I to była jedna ze spraw, których się

 

nauczyłam – robić warsztaty na temat bardzo ograniczony, a nie wszystko na raz. Warsztat rozpoczął się od dość przewrotnego pytania: „Gdy nauczyciel planuje przed lekcją cele, to czy powinien skupiać się na potrzebach uczniów, czy na swoich?”

Nauczyłam się również, że bardzo dobrze mieć za sobą wsparcie uczelni wyższej. Rozmowa o dobrym nauczaniu wspólna, akademików i praktyków, daje dobre owoce. CEO nawiązało współpracę z Akademią Pedagogiki Specjalnej, mamy nadzieję, że współpraca w dziedzinie OK będzie owocna, a może też rozszerzy się na Białoruś?

W czasie festiwali prezentowane były przez nauczycieli ich własne projekty z aktywną acenką. Było około 15 projektów, na które głosowaliśmy przy pomocy cenek. Wygrał projekt zeszytu do lekcji z eksperymentem.

 

Od razu skojarzyło nam się to z OK zeszytem, który cieszył się w gronie białoruskich nauczycieli dużym zainteresowaniem.  To co było dla wszystkich zaskoczeniem, to to, że projekt zrobiły trzy nauczycielki z różnych szkół i miast. Komunikowały się mailowo tylko. Inne projekty też były niezwykle ciekawe.

Zdjęcia z konferencji, też te projektowe, można obejrzeć na stronie: https://goo.gl/photos/WFoftqsKxW664yts7

 

Imponujący jest entuzjazm nauczycieli. Festiwal zakończył się recytacją wiersza o aktywnej acence i odśpiewaniem pieśni dedykowanej OK-jowi.

tekst: Danuta Sterna