Kongres E(x)plory


Byłam na kongresie  w Gdyni - E(x)plory, IX edycja. Wydarzenie "Edukacja dla innowacji. Innowacje w edukacji" odbywało się 23 i 24 października.

 

Mam bardzo dużo wrażeń, ale nie chciałabym Was zanudzić szczegółami. Program był bogaty, zatem do każdego jego punktu, w którym uczestniczyłam, dodam najważniejsze - co „wyniosłam”.

 

Jedna sprawa na przyszłość dla mnie – jeśli nie notuję, to po pewnym czasie mogę powiedzieć tylko, że było fajnie, ale o czym to było -  nie pamiętam? Jeszcze jeden argument za OK zeszytem.

Przemówienie dr hab., Lecha Mankiewicza wprowadziło uczestników w zmieniający się świat i pomysły nadążania za zmianami.

 

Panel: Jak kształcić pokolenie młodych innowatorów. Miałam przyjemność w nim uczestniczyć wraz z Anną Szulc – nauczycielką matematyki i autorką książek, Bartoszem Bartoszewiczem – wiceprezydentem Gdyni i Piotrem Łazarkiem – laureatem konkursu z zeszłego roku. Dyskusja toczyła się wokół innowacyjności w polskiej szkole. Prowadziła ją świetnie Justyna Suchecka, która też otrzymała w tym roku nagrodę kongresu. Mimo pesymistycznego nastroju w sprawie nowości, przebiliśmy się do optymizmu. Wiceprezydent Gdyni jest promotorem akcji innowacyjnych w szkołach w swoim mieście. Anna Szulc sama stara się ją w szkołach zaszczepić, a Piotr (uczeń) był widocznym dowodem na to, że się da.

Po panelu miałam okazję chwilę porozmawiać z nauczycielkami z Poznania stosującymi od lat ocenianie kształtujące.

     

                                                                         

Panel: Praca z grupą o różnych możliwościach intelektualnych i wymaganiach. W tym panelu brała udział nasza trenerka – Justyna Franczak, nauczyciel i pisarz – Jarosław Szulski i nauczycielka – Karolina Stokarczak- Dobrzyńska. Zastanawialiśmy się, czy pojęcie: "różne możliwości intelektualne" jest dla ucznia stygmatyzujące. Miło było słuchać panelistów, którzy myślą podobnie. Zastanawiam się, dlaczego władze oświatowe nie słuchają praktyków i dlaczego my sami nie zrobimy z tym porządku, skoro tyle osób jest przeciwko "testomanii", oceniania stopniami i kurczowego trzymania się programu?

   

                                                                            

Panel: Nauczyciele z inicjatywą i pomysłami. Wyzwania i ograniczenia Dyrektorów Szkół. W panelu prowadzonym przez Jana Wróbla wzięli udział dwaj dyrektorzy: Sebastian Więckowski – Dyrektor I LO w Kwidzynie i Wiesław Kosakowski – Dyrektor III LO w Gdyni. Oba licea są na górze rankingów, ale z pokorą oceniają inne licea, które nie mają tak świetnych kandydatów do szkoły. Mówiliśmy o problemach, z którymi borykają się dyrektorzy, nawet tak dobrych szkół. Optowaliśmy za wprowadzaniem osobowości prawnej dla placówek tak, aby mogły one zarządzać pieniędzmi. Zastanawialiśmy się, czy i jak złamać system ograniczeń (np. niemożliwością zatrudnienia nauczyciela bez uprawnień pedagogicznych itp.). Poruszyliśmy temat tak zwanej sprawiedliwości w szkole, który owocuje "niewłaściwym" traktowaniem, bo "po równo". Zauważyliśmy, że system edukacji jest odpowiedni dla „średnich” nauczycieli, gdyż „słabi” przeważnie rezygnują, a „dobrzy” stale się buntują. Jan Wróbel zadał podchwytliwe pytanie, czy dyrektorzy przyjmą na praktyki do swoich szkół praktykantów. I jeśli rzadko przyjmują, to od kogo nowi mają się uczyć? Dobrze by było korzystać z dobrych przykładów, a nie, jak mówi Jan Wróbel, proponować wszystkim "jedno siodło bez względu czy to jest koń, czy krowa, czy gąsienica". Niestety nie liczymy na dobrą reformę w wykonaniu MEN.

 

Wykład dr hab. Lecha Mankiewicza: Ratunku, świat się zmienia, czyli przewodnik po życiu w czasach rewolucji. Pierwsze, na co zwrócił uwagę prelegent, to konieczność uwzględnienia w kształceniu radzenia sobie z emocjami. Świat się zmienia i szkoła powinna się zmieniać. Jedną ze zmian jest to, że wiedza przeszła do Internetu i jest dostępna poza szkołą. Lech Mankiewicz przedstawił wiele miejsc wirtualnych do zdobywania wiedzy, np. Khan Akademii, Kohabitat (budownictwo z materiałów naturalnych), Epistacia i inne. Ponieważ ludzie różnią się od siebie, to i oferta powinna być szeroka, do wyboru.

 

Anna Stokowska: Team leader. To, co zapamiętałam (niestety nie notowałam), to pochwała pracy zespołowej, która jest konieczna w obecnych czasach. Jeden z cytatów na slajdach brzmiał: „Najmniej błędów popełniają ci chirurdzy, którzy pracują przez kilka lat z rzędu w znanych sobie zespołach”. Usłyszeliśmy również, co oznacza pokolenie iGen i jakie są poziomy wykorzystywania technologii w szkole.

 

 

Warsztaty: Czy ocenianie może pomóc się uczyć. Prowadziłyśmy go we trzy wraz z Justyna Franczak i Wiesławą Mitulską. Pokazywałyśmy, w jaki sposób ocenianie kształtujące i OK zeszyt wspomagają kształcenie w szkole umiejętności proinnowacyjnych. Myślę, że przekonałyśmy uczestników, że OK pomaga, choć oczywiście są też inne drogi.

 

 

Projekty młodych Innowatorów

Bardzo żałowałam, że nie było dostatecznie dużo czasu do zapoznania się z projektami uczniów, które nominowane były w konkursie E(x)plory. Udało nam się wpaść kilka razy do sal z prezentacjami i ... byłyśmy zachwycone! Uczniowie wyjaśniali nam bardzo profesjonalnie i zrozumiale, na czym polegały ich innowacje. Wymienię kilka, a z innymi można się zapoznać (a warto) na stronie E(x)plory.

  • Dron podwodny wykonany w 3D
  • Wykrywacz raka na podstawie pomiaru stężenia glukozy
  • Prototyp bionicznej protezy ręki
  • Urządzenie do analizowania składu wody
  • Ogniwa do akumulatora wspomagające jego wydajność
  • Urządzenie ostrzegające przed zbyt długim wystawianiem się na słońce
  • System ostrzegający kierowcę przed przechodzącymi nocą przez przejście pieszymi
  • Srebro i czosnek jako lek odpornościowy
  • Robot pobierający samodzielnie próbki w toksycznych sytuacjach
  • Sosna pomagająca w niszczeniu chwastów
  • Tańsze ogniwa solarne
  • Projekt badający opinie uczniów na temat publikowania przez rodziców ich zdjęć z dzieciństwa

 

Uczniowie wyjaśniali nam swoje wynalazki. Było to niezmiernie ciekawe.      

 

Brawo dla opiekunów – nauczycieli, którzy umożliwili młodym ludziom start w konkursie. Niestety w opinii uczniów szkoła nie stwarza im okazji do podejmowania innowacji. Wiedzę i zasoby pozyskują poza szkołą. A jakby im stwarzać więcej możliwości, to może rozwinęliby naszą gospodarkę?

 tekst: Danuta Sterna