SUS robi sus na Edcamp


Między 12 a 13 października na Białorusi odbył się Edcamp.  Świetna forma konferencji edukacyjnej, na której ocenianie kształtujące (aktywnaya ocenka) było podstawową ideą.  W wydarzeniu wzięło udział około 200 nauczycielek i nauczycieli z całej Białorusi oraz ekspert z Wielkiej Brytanii - Ros Moryson McGill (przedstawiciel głównego sponsora konferencji), zaproszony gość z Japonii i moja skromna osoba. Pracujemy z Białorusią już od 10 lat i możemy śmiało powiedzieć, że dzięki nam ocenianie kształtujące na wschodzie zaistniało.

 

Nie można opisać wszystkich godnych naśladowania momentów konferencji. Podzielimy się kilkoma  z nich i to w skondensowanej formie.

 

1. Konferencję otworzyła ambasador Wielkiej Brytanii na Białorusi. Nadało to konferencji blasku i pokazało, że na szczeblu politycznym edukacja się liczy.

2. W panelu głównym wybrzmiało, że warto w szkole używać technik stosowanych w biznesie i w kształceniu osób dorosłych. Pasuje mi takie podejście, bo od dłuższego czasu zastanawiam się, dlaczego przywiązujemy tak dużą wagę do kształcenia dorosłych, a znacznie mniejszą do kształcenia dzieci.

3. Zarówno ekspert z Wielkiej Brytanii, jak i inni eksperci, podkreślali rolę ciągłego zadawania pytania o jakość edukacji.

4. Profesor Mikołaj Zaprudzki, który jest niekwestionowanym autorytetem w edukacji białoruskiej, zwracał uwagę na wagę zadawania pytań w szkole. To też jest dla mnie ważny aspekt nauczania; ostatnio przeczytałam wiele artykułów zagranicznych na ten temat.

5. Konferencja był darmowa, ale za to prawie każdy uczestnik przyjeżdżał z propozycją krótkiego warsztatu. Na początku konferencji każdy mógł w kilku sekundach przestawić swój warsztat. Potem uczestnicy wybrali warsztaty, w których chcieliby uczestniczyć . Zostały one rozłożone na kilka równoległych sesji. Moim zdaniem bardzo dobra formuła.

Udało mi się być na dwóch warsztatach dotyczących:

  •  tolerancji – jak uczyć uczniów tolerancji i przeciwdziałania wykluczeniu. Gdyby ktoś był zainteresowany,  mogę przekazać szczegóły (danuta.sterna@ceo.org.pl)
  • wykorzystaniu sztuki w szkole na różnych przedmiotach.

6. Podczas mojego wykładu skupiłam się  na zaproponowaniu Rozmów o nauczaniu prowadzonych w jednej szkole przez jednego z nauczycieli. Przeprowadziłam dwie takie rozmowy i cieszyły się one dużym zainteresowaniem. Alena Radziewicz z Uniwersytetu Pedagogicznego postanowiła zastosować je w nowym programie, który ma prowadzić uniwersytet.

7. Pokazaliśmy na konferencji naszą nową pomoc dydaktyczną – Pudełko Refleksji. Cieszyła się wielkim zainteresowaniem.

 

Z Edcampa musiałyśmy wyjechać wcześniej, gdyż spieszyłyśmy na „nasze” wybory. Myślimy jednak, że warto byłoby zorganizować Edcamp w Polsce.

 

Tekst: Danuta Sterna – ekspertka oceniania kształtującego; Katarzyna Dmitruk – przedstawicielka CEO