Doskonalimy ocenę opisową


W dniach 11-12 października 2014 r. w Warszawie, w gronie przedstawicieli 24 szkół, wymienialiśmy się bogatymi doświadczeniami, układaliśmy wspólnie cele, kryteria oceniania i pisaliśmy uczniom informację zwrotną pomagającą się uczyć. Pamiętając jednak o wadze udzielania uczniom informacji zwrotnej, ćwiczyliśmy jej ustne (na bieżąco) udzielanie.

Danuta Sterna i Jacek Strzemieczny

Zajmowaliśmy się pomysłami na dokumentowanie informacji opisowej. Zaprojektowaliśmy okładkę do mini portfolio - Dzienniczka ucznia, która zdaniem nauczycieli będzie pomocna przy jego prowadzeniu. Dwadzieścia dwie uczestniczki konferencji zdecydowały się wypróbować dzienniczek w pracy z uczniami. Będziemy mogli sprawdzić, czy jest pomocny i co w nim można jeszcze zmienić.

Karty w dzienniczka

Pozyskaliśmy też do współpracy entuzjastki, które zdecydowały się wspólnie z nami napisać poradnik do tworzenia i stosowania informacji pomagającej się uczyć. Już teraz mogę podzielić się dwoma świetnymi pomysłami:

  1. Metoda korony (nie znamy autora metody, pracę poniżej przysłała Teresa Adynowska). Nauczyciel ćwiczy z uczniami pisanie litery - ó. Przechodząc po sali i zaglądając w prace każdego z uczniów stawia nad najlepiej napisaną literą koronę i informuje ucznia, aby wzorował się na niej pisząc następne litery.
  2. Metoda kolorowych kropek sygnalizujących poziom umiejętności. Bogusia Jastrząb ze szkoły w Lubieszewie pokazała nam w jaki sposób zbiera informację o zdobyciu poszczególnych umiejętności od uczniów. W tabeli w wierszach zawiera umiejętność, a w kolumnach imiona dzieci. Każde z dzieci w swojej kratce zamieszcza kropkę w kolorze zielonym (opanowałem umiejętność), żółtym (potrzebuję jeszcze ćwiczeń), czerwonym (idzie mi słabo). W ten sposób, przy pomocy samooceny uzyskuje informację czy może iść dalej, czy musi się jeszcze zatrzymać i ćwiczyć jakąś umiejętność.

Litery napisane przez uczniów - nauczyciel koroną wieńczy najlepiej napisaną literę

To tylko dwa przykłady, ale w skarbnicy doświadczenia nauczycielek wczesnoszkolnych jest ich wiele. Jestem pod wrażeniem profesjonallizmu nauczycielek wczesnoszkolnych, można bardzo dużo się od nich nauczyć. Bardzo dziękujemy uczestniczkom konferencji, że chciały się z nami podzielić tym co wiedzą i potrafią. Wykorzystamy to w innych konferencjach i do tworzenia poradnika.

Nauczyciele w trakcie szkolenia

W konferencji uczestniczyli przedstawiciele następująych szkół:

Międzynarodowa Szkoła Podstawowa "Paderewski", Lublin

Niepubliczna Szkoła Podstawowa nr 97, Warszawa

Publiczna Szkoł Podstawowa im. Jana Pawła II, Grabowiec

Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 im. Janusza Kusocińskiego w Sokołowie Podlaskim

Publiczna Szkoła Podstawowa w Stawkach

Szkoła Podstawowa nr 143 im. Stefana Starzyńskiego, Warszawa

Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej, Kowalewo Pomorskie

Szkoła Podstawowa im. mjra Henryka Sucharskiego w Sadkach

Szkoła Podstawowa im. Wołyńskiej Brygady Kawalerii w Starym Kocinie

Szkoła Podstawowa nr 1 w Sianowie

Szkoła Podstawowa nr 14, Bydgoszcz

Szkoła Podstawowa nr 2 im. Ks. B. Markiewicza, Harta

Szkoła Podstawowa nr 3 im. Henryka Sienkiewicza, Ełk

Szkoła Podstawowa nr 3, Malbork

Szkoła Podstawowa nr 30 im. Króla Kazimierza Wielkiego, Lublin

Szkoła Podstawowa nr 61 im. J. Korczaka, Wrocław

Szkoła Podstawowa nr 15 im Wojciecha Kętrzyńskiego, Olsztyn

Szkoła Podstawowa w Lubieszewie

Szkoła Podstawowa w Śladowie

Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 236, Warszawa

Zespól Szkół nr 45, Warszawa

Zespół Szkolno-Przedszkolny w Lubojnie

Zespół Szkół w Czaczu Zespół Szkół w Sadowiu

Szkoła Podstawowa im. Batalionów Chłopskich w Sadowiu

Załączone dokumenty: 
  1. 1. Ocena opisowa.pdf (385KB)