PAPA – refleksja nad nauczaniem


Czy to, co uczniowie wiedzą i  potrafią, zależy od liczby godzin z przedmiotu, czy też od tego, jak czegoś nauczymy?  Jak myślicie, czy poczucie zobowiązania nauczycieli w waszych szkołach jest przede wszystkim wobec programu, czy też wobec uczniów: ważne jest, żeby ich nauczyć? Przyjrzyjmy się dobrze naszym lekcjom, tak jak zrobili to uczestnicy Polsko-Amerykańskiej Akademii Dyrektorów. Do jakich wniosków doszli?


Film, który przywiózł ze sobą profesor Bill Stroud z Teachers College Columbia University pokazuje, jak świeżo upieczeni absolwenci prestiżowego Uniwersytetu Harwarda w USA odpowiadają na pytania m.in.: Dlaczego są pory roku? Dlaczego latem jest ciepło, a zimą zimno? Wyjaśniali, że ciepło jest na Ziemi wtedy kiedy znajduje się ona bliżej Słońca, a kiedy podczas krążenia po swojej orbicie oddala się od niego, robi się zimno. Podobnie jak  zapytana o to samo uczennica liceum, która jeszcze nie uczyła się o tym.  Wypowiedź uczennicy i jej wyjaśnienia oglądała nauczycielka, która następnie przeprowadziła lekcję, podczas której wyjaśniła uczniom zależności pomiędzy ruchem Ziemi i jej położeniem względem Słońca a temperaturą, demonstrując model Ziemi i Słońca. Zapytana po lekcji uczennica skorygowała częściowo swoje wcześniejsze nieprawidłowe myślenie, ale wciąż trzymała się swojej własnej teorii, którą miała wcześniej. Co sprawiło, że nie zmieniała- swojego mylnego przekonania, podobnie jak nie zmienili go absolwenci Harwardu?


Film skłonił nas do refleksji, które wypowiadaliśmy w rozmowach w parach, grupach, potem na forum.

Oto niektóre z nich:


Nauczycielka z filmu nie sprawdziła co uczniowie wiedzą na temat Słońca, ruchu Ziemi. Czy w polskiej szkole nauczyciele sprawdzają, co uczniowie wiedzą, na dany temat, zanim wprowadzą coś nowego?


Nauczycielka  zadawała dużo pytań, np. często pytała: Czy wszyscy to rozumieją? i dalej mówiła. Jeśli nie spróbujemy zgłębić tego, czy uczniowie rzeczywiście rozumieją, to nic nam to nie da. Często nauczycielee nie sprawdzają, tylko idą dalej.

    

W polskiej szkole jest mało godzin przeznaczonych na lekcje przyrody. Czy to, co uczniowie wiedzą i  potrafią, zależy od liczby godzin z przedmiotu, czy też od tego, jak czegoś nauczymy?


Bill Stroud: Jak myślicie, czy poczucie zobowiązania nauczycieli w waszych szkołach jest przede wszystkim wobec programu, czy też wobec uczniów: ważne jest, żeby ich nauczyć?

Nauczcyiele: Wobec programu.

 

Anna Kępińska, mp