Panel koleżeński w Gimnazjum im. ks. Jana Twardowskiego w Górze Puławskiej


9 czerwca Gimnazjum im. ks. Jana Twardowskiego w Górze Puławskiej gościło dyrektorów i nauczycieli z zaprzyjaźnionych szkół: Gimnazjum nr 18 w Lublinie, Gimnazjum w Stężycy i SP w Babinie na panelu koleżeńskim. W gronie panelistek znalazły się też dwie trenerki CEO: Ewa Mazepa i Katarzyna Olejnik. Moderatorką spotkania była asystentka szkoły w programie CRS2 - Mirosława Rokicka.

Gimnazjum w Górze Puławskiej jest wyjątkowe nie tylko ze względu na swoje piękne położenie na wzgórzu nadwiślańskim czy nowy przestronny budynek szkoły, ale przede wszystkim ze względu na wyjątkową grupę PP, jaka tam pracuje. Jeśli ktoś chce zobaczyć, jak można skutecznie wspierać się w myśleniu o dobrym nauczaniu i uczeniu się, jak błyskawicznie i z sukcesem wspólnie organizować i przeprowadzać rozliczne w szkole projekty oraz jak pracować ramię w ramię z dyrektorką, która ma swój gabinet w jednym pomieszczeniu z pokojem nauczycielskim i sekretariatem – zapraszamy do Góry Puławskiej. Tam niemożliwe staje się możliwe.
Sześć nauczycielek, w tym dyrektorka szkoły, Teresa Dymowska, postanowiły otworzyć drzwi swoich klas i pokazać zaawansowanie wdrażania strategii OK na swoich lekcjach rok wcześniej ze względu na przekształcanie placówki w szkołę podstawową. Szybko zdecydowały, że wszystkie będą prowadzić lekcje – żeby było sprawiedliwie. Pani dyrektor, jako jedna z PP również zaprosiła panelistów na swoją lekcję. Szkolenie ze spaceru edukacyjnego, za zgodą szkoły partnerskiej z Lublina,  odbyło się zaledwie trzy tygodnie wcześniej. W ekspresowym tempie powstawały dokumenty potrzebne na panelu, jeszcze szybciej planowano i realizowano wszystko, co wiąże się z organizacją panelu w szkole (zwłaszcza w trakcie rozbudowy).

9 czerwca wszystko było dopięte na ostatni guzik i nie było widać ani tego, że członkinie PP są dopiero na półmetki programu CRS2, ani że panel był organizowany w szybkim tempie. Goście czuli się jak w domu, którego wyjątkową atmosferę tworzyli nie tylko nauczyciele, ale też uczniowie, traktujący panelistów z atencją i pomagając odnaleźć się w labiryncie korytarzy.

Na lekcjach obserwowano strategię I. i IV. Do wzorców zauważonych w szkole paneliści zaliczyli:
Strategia I
N podał cel lekcji

Cel jest widoczny przez cały czas trwania zajęć
N sprawdza, czy uczniowie rozumieją cel
N nawiązuje do wcześniejszej wiedzy uczniów
N podaje kryteria sukcesu (nacobezu)
N odwołuje się do kryteriów sukcesu w trakcie lekcji
U potrafią powiedzieć , co mają umieć po lekcji
N dopasowuje metody i formy pracy do celu/celów lekcji
N przygotowuje zadania edukacyjnych spójne z kryteriami
N wraz z uczniami podsumowuje lekcję w odniesieniu celu/celów i kryteriów
Strategia IV
U pracują w parach/grupach
U przedstawiają swoją pracę w parze/grupie na forum
N poleca uczniom dokonanie samooceny lub oceny koleżeńskiej
U oceniają, co już umieją, a nad czym muszą jeszcze popracować

Obserwatorzy lekcji wyrazili duże uznanie dla prowadzących za monitorowanie kryteriów sukcesu na lekcjach oraz pracę z zadaniem edukacyjnym spójnym z celem lekcji, który w każdym przypadku był też jej tematem. Duże wrażenie na rozmówcach zrobiły dojrzałe i asertywne wypowiedzi uczniów, którzy zostali uznani przez panelistów za najlepszych ekspertów od edukacji. Uczniowie nie tylko docenili każdy element OK, zwłaszcza informację zwrotną, ale uznali, że każdy element jest im potrzebny: „Mówiąc, że coś jest zbędne, zaprzeczyliśmy temu, co mówiliśmy wcześniej. OK pomaga nam się uczyć, więc nie jest zbędne.”. Nawet samoocena, która jest wg uczniów trudna: „Przez 3 lata uważałem, że to trudne, na początku jest trudno się przyznać, że czegoś nie potrafimy, czas pomaga się przełamać, nabrać odwagi, zobaczyć korzyści.”, została zaakceptowana i doceniona: „Trudno się przyznać do błędu, ale to przynosi efekt, lepiej zapamiętujemy, gdy uczymy się na błędach.” Z zaciekawieniem wysłuchano też rad uczniowskich, np.: „Chcielibyśmy, żeby nauczyciel też się bawił swoją pracą, żeby przynosiła mu satysfakcję, bo jeśli nauczyciel ma znudzoną minę, nie ma frajdy z tego, co robi, to nam też się nie chce.”
Dyskusja Wold Cafe odbyła się w gronie poszerzonym o rodziców, którzy docenili szkołę i nauczycieli za zrozumienie i pomoc każdemu uczniowi. Wisienką na torcie panelu był nomen omen tort wiśniowy – tak pyszne torty są tylko w Górze Puławskiej. Paneliści wracali do domów delektując się ucztą merytoryczną panelu koleżeńskiego oraz zapachem truskawek, którymi zostali obdarowani – wszak Góra Puławska to zagłębie truskawkowe.
Gratulujemy nauczycielom i uczniom Gimnazjum im. ks. Jana Twardowskiego w Górze Puławskiej otrzymania zaszczytnego tytułu Szkoły Uczącej Się oraz życzymy dalszych sukcesów w rozwijaniu nauczania i uczenia się.

 

opiekunka szkoły w prgramie CRS2 - Mirosława Rokicka