"Zadania, które tworzą dobrą lekcję"


Jak sprawić, by lekcje wyglądały inaczej? Wcielić się w rolę uczniów i obserwatorów, i zrozumieć istotne dla dobrej lekcji elementy.

 

By to sprawdzić, trzydziestoosobowe grono nauczycieli ze Szkoły Podstawowej z Koszalina uczestniczyło w warsztacie: „Zadania, które tworzą dobrą lekcję” doskonaląc metody pracy na lekcjach i poznając nowe sposoby na ich organizację. Przybliżenie cyklu Kolba uzmysłowiło uczestnikom, jak ważny jest początek lekcji i że doświadczenie, od którego warto rozpocząć zajęcia, powoduje zaangażowanie uczniów natychmiast po dzwonku.

 

Nauczyciele docenili metodę cyklu Kolba wypowiadając się w ankietach:

  • „Wdrożę do pracy na lekcji. Zastosowanie metody – cyklu Kolba, pomoże mi lepiej osiągnąć cel lekcji.”
  • „Szkolenie zainspirowało mnie do wzbogacenia swojego warsztatu pracy.”
  • „Sprowokowało mnie do refleksji na temat mojej pracy i nastąpi mała korekta, np. samodzielne dochodzenie uczniów do definicji.”
  • „Jak najbardziej mogę wykorzystać elementy szkolenia.”
  • „Wykorzystam materiały do planowanych lekcji.”
  • „Zastanowię się nad wieloma elementami lekcji.”
  • „Ciekawe pomysły, inne podejście do lekcji.”

 

Wartością było przypomnienie podczas warsztatu taksonomii Blooma. Cenne okazało się doświadczenie lekcji, w której uczestnicy mieli do czynienia z zadaniami na różnych poziomach myślenia. Uczestnicy docenili lekcję trenerską jako praktyczne zastosowanie teorii przedstawianej na szkoleniu.

  • „Elementy szkolenia, takie jak pytania rozwijające, są ciekawym akcentem motywującym do twórczego myślenia.”
  • „Przypomnienie o ważnych elementach lekcji, które znamy, ale nie zawsze wprowadzamy w życie.”
  • „Otrzymałam konkretne propozycje do wykorzystania.”
  • „Szkolenie pozwala urozmaicać pracę z dziećmi, uatrakcyjnić zajęcia i pomóc w zapamiętywaniu materiału.”

 

Wspaniała atmosfera panująca podczas spotkania sprzyjała przekazywaniu treści. Podsumowaniem relacji może być wypowiedź jednej z uczestniczek:

  • „Taksonomia Blooma ułatwia osiągnięcie celów lekcji. Przyczyni się do lepszych wyników uzyskiwanych przez dzieci.”

 

Gronu nauczycielskiemu koszalińskiej szkoły podstawowej pozostaje życzyć interesujących lekcji z wykorzystaniem cyklu Kolba i taksonomii Blooma.

 

 

Relacja: Sabina Rybakowska – trenerka SUS prowadząca warsztaty

Zredagowała: Katarzyna Pucek – Koordynatorka Warsztatów SUS dla rad pedagogicznych

Warsztaty: "Zadania, które tworzą dobrą lekcję"

Termin: 9 marca 2016 roku

Szkoła: Szkoła Podstawowa nr 17 im. Orła Białego w Koszalinie

Przeczytaj opis szkolenia