Szkoła bez telefonów – tak czy nie?

FILM/Webinar

Informacje o materiale

Data dodania: 17.05.2024

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi, Wychowawcy

Opis materiału

Zakaz korzystania z telefonów w szkole często jest źródłem różnych interpretacji. Niektórzy rozumieją go jako całkowity zakaz przynoszenia telefonów do szkoły, podczas gdy inni ograniczają go jedynie do czasu lekcji. Aby uniknąć niejasności, zasady korzystania z telefonów w szkole powinny być jasno i klarownie przekazane wszystkim zainteresowanym stronom.

Ważne jest, aby rozważyć wprowadzenie zasad korzystania z telefonów zamiast wprowadzania całkowitego zakazu. Można na przykład ustalić, że telefony są dozwolone tylko w wyznaczonych strefach szkolnych lub w określonych sytuacjach, takich jak przerwy czy zajęcia nauczania zdalnego. Warto by te zasady powstały w dyskusji, były wspólnym stanowiskiem uczniów i nauczycieli oraz ich przestrzeganie dotyczyło wszystkich.

Dodatkowo, warto również przeprowadzić analizę wyników badań oraz przykładów z innych szkół, które zastosowały różne podejścia do korzystania z telefonów w szkole. Może to dostarczyć cennych wskazówek. Wypracowane zasady powinny być dostosowane do specyfiki każdej szkoły, uwzględniając jej społeczność, infrastrukturę i potrzeby.

Jednocześnie musimy zdawać sobie sprawę z trudności z egzekwowaniem zakazu korzystania z telefonów. Niektórzy uczniowie mogą próbować unikać kar, a nauczyciele mogą napotkać trudności w monitorowaniu przestrzegania zakazu. Dlatego tak ważna jest rozmowa z uczniami na temat zasad korzystania z telefonów. Zasady, które zostaną wypracowane wspólnie, będą miały większe szanse na respektowanie przez uczniów. Istotne jest znalezienie równowagi między kontrolą a edukacją, aby korzystanie ze smartfonów było bezpieczne i odpowiedzialne.

Ważne jest promowanie odpowiedzialnego korzystania z technologii poprzez edukację medialną. Uczniowie powinni być świadomi zagrożeń związanych z nadmiernym korzystaniem z telefonów, takich jak uzależnienie od internetu czy cyberprzemoc. Istotniejsze jest również pokazywanie, jak świadomie korzystać internetu i mediów cyfrowych w sposób bezpieczny i odpowiedzialny.

Smartfon jest narzędziem niezwykle użytecznym, ale jednocześnie wymaga świadomego i odpowiedzialnego korzystania. Poprzez edukację, wsparcie oraz promowanie zdrowych nawyków możemy pomóc naszym uczniom w wykorzystywaniu potencjału tych urządzeń w sposób pozytywny dla ich rozwoju i życia społecznego.

Podczas webinarium byli z nami:

  • Zuzanna Cieśla-Skrzypulec – nauczycielka języka polskiego, języka polskiego jako obcego i edukacji wczesnoszkolnej. Wychowawczyni klasy 3 szkoły podstawowej, nauczycielka języka polskiego w szkole podstawowej i w liceum oraz języka polskiego jako obcego uczniów i uczennice z Ukrainy, a także dorosłych. Mentorka w programie „Wychowanie to podstawa Centrum Edukacji Obywatelskiej.
  • dr Karol Jachymek – medioznawca, kulturoznawca, badacz, doktor nauk humanistycznych i wykładowca związany z Uniwersytetem SWPS. Specjalizuje się w kulturze młodzieżowej, zmianach generacyjnych, komunikacji w mediach cyfrowych, edukacji i trendach w popkulturze. Na co dzień prowadzi szkolenia i warsztaty dla rodziców, uczniów, nauczycieli, szkół, instytucji kultury, organizacji pozarządowych oraz biznesu. Autor książki „Z nosem w smartfonie. Co nasze dzieci robią w internecie i czy na pewno trzeba się tym martwić?” wydanej nakładem Wydawnictwa Agora.

Webinarium poprowadzi Kasia Pijanowska ekspertka edukacyjna i koordynatorka cyklu „Odporna szkoła”.
—-

Inicjatywa finansowana przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy Norweskich i EOG w ramach Funduszu Współpracy Dwustronnej.

Podobne materiały

Publikacja

Świętuj, żeby zrozumieć

Zobacz
Film lub webinarium

„Jak tworzyć skuteczne zasady antydyskryminacyjne w szkole”

Zobacz
Publikacja

Uwikłani w wielkie narracje. Jak krytycznie myśleć o...

Publikacja powstała z myślą o uczniach i uczennicach
Zobacz
Publikacja

Zarządzanie konfliktem w szkole

Zobacz
Film lub webinarium

Jak rozpoznawać i reagować na dyskryminację w klasie?

Zobacz
Film lub webinarium

Inspiracje do działań społecznych w szkole

Zobacz
Film lub webinarium

Jak uczyć, by obniżać stres uczniów przed egzaminem?

Sprawdzaniu wiedzy towarzyszą emocje oraz stres. Z jakich metod korzystać na co dzień, by przekuwać je w
Zobacz
Artykuł

Nie masz czerwonego paska? Nie szkodzi

W ostatnim czasie zjawisko „czerwonego paska” budzi kontrowersje. Słychać coraz więcej głosów, że cena, jaką ponoszą uczniowie,
Zobacz
Film lub webinarium

Konflikt w radzie pedagogicznej. Co robić?

Konflikty to naturalny element pracy zespołowej i może być motorem rozwoju oraz korzystnych zmian.
Zobacz
Artykuł

Moja droga do uczenia bez ocen cyfrowych

Dobra praktyka nauczycielska do pracy bez ocen cyfrowych. Zawiera ankietę samooceny dla uczniów do pobrania.
Zobacz
Publikacja

Słowniczek oceniania kształtującego

Poznaj Słowniczek oceniania kształtującego.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Podsumowanie, ewaluacja, refleksja w grupie projektowej

Jak podsumować projekt młodzieżowy?
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY

Zobacz inne obszary naszych działań