Jak uczyć samodzielności myślenia?

Dowiedz się jak kształcić u  młodych ludzi samodzielność myślenia (nazywana również krytycznym myśleniem). Kompetencję, która ułatwia poznawanie otaczającego  świata i jego rozumienie, niezbędna do świadomego i skutecznego poruszania się w świecie.

Czas trwania: 4 godziny
Cele:

Nauczyciel/Nauczycielka: 

  • zapozna się z modelem rozwijania kompetencji Lucasa i Spencer;
  • pozna specyfikę kompetencji samodzielności myślenia i jej elementy składowe;
  • pozna metody i strategie, które są skuteczne w rozwijaniu tej kompetencji, m.in. narzędzia wspierające selekcję i weryfikację informacji, notatki podsumowujące, technika trzyminutowej pauzy, modelowanie itp.;
  • dowie się, jak uruchomić samodzielne myślenie uczniów i uczennic;
  • dowie się, jak budować atmosferę sprzyjającą samodzielności myślenia i skutecznie angażować uczniów.

poruszane zagadnienia:

  • definicja i opis kompetencji samodzielność myślenia i jej elementów składowych;
  • efektywne strategie i metody (techniki) rozwijające samodzielne myślenie uczniów i uczennic, jak np. metody wyszukiwania, selekcjonowania, hierarchizowania i weryfikowania informacji, sposoby wnioskowania, metody rozwijania myślenia dywergencyjnego itp.;
  • działania nauczyciela sprzyjające budowaniu klimatu i zaangażowania uczennic i uczniów w rozwijanie samodzielności myślenia, jak motywowanie do podejmowania ryzyka, prawo do błędu itp.