przewodniczący zespołu ds. podstawy programowej
Za odpowiedzialne zaangażowanie obywatelskie twórcy podstawy programowej uznali działanie, które jest:
- zgodne z wartościami i poglądami osoby, która je podejmuje,
- oparte o rzetelną wiedzę i sprawdzone informacje, przeprowadzone adekwatnie do kontekstu,
- skuteczne (przynajmniej w takim zakresie, w jakim jako obywatel mamy na to wpływ).
Co więc może budować takie właśnie odpowiedzialne zaangażowanie? Konieczna jest do tego:
- wiedza, która pozwala zrozumieć procesy społeczne,
- kompetencje pozwalające działać w sferze społecznej,
- sprawczość, w tym przekonanie o własnej obywatelskiej skuteczności i odwaga podejmowania działań.
przewodniczący zespołu ds. podstawy programowej
Takie myślenie było podstawą tworzenia i organizacji kursu „Edukacja obywatelska”. To pierwszy i jedyny kurs, który podejmuje zagadnienia związane z organizowaniem nauczania i uczenia się zgodnego z podstawą programową dla liceów ogólnokształcących i szkół branżowych przedmiotu Edukacja obywatelska.
Na kurs zapraszamy wszystkich, którzy uczą wiedzy o społeczeństwie i przygotowują się do planowania i prowadzenia lekcji edukacji obywatelskiej.
Dzięki kursowi:
- Zdobędziesz praktyczne umiejętności planowania i prowadzenia lekcji edukacji obywatelskiej,
- Dowiesz się, jak efektywnie oceniać działania uczniów i rozwijać ich sprawczość,
- Otrzymasz dostęp do sprawdzonych materiałów i scenariuszy lekcji,
- Przekonasz się, że edukacja obywatelska nie jest trudna – nawet w szkołach branżowych.
Kurs składa się z 4 modułów. Każdy z nich to 1,5 godzinne spotkanie online, podczas którego omawiane jest zagadnienie danego modułu. Na platformie kursu uczestniczki i uczestnicy znajdą nagranie oraz użyteczne materiały dotyczące danej tematyki, przypominające lub rozwijające i pogłębiające treści modułu.
Kurs trwa miesiąc. Spotkania online odbywają się we każdy wtorek od 18 marca 2025 o godz. 19:00.
MODUŁ I – Od planowania do realizacji – jak czytać i stosować podstawę programową?
MODUŁ II – Jakimi metodami i w jakich formach uczyć sprawczości?
MODUŁ III – Jak podejmować działania obywatelskie – od szkoły do problemów globalnych?
MODUŁ IV – Sojusznicy edukacji obywatelskiej – jak budować współpracę?
Autorkami i prowadzącymi kurs są ekspertki i nauczycielki:
Autorka zeszytów ćwiczeń z historii dla Wydawnictwa Szkolnego PWN. Nauczycielka historii, WOS-u i HiT-u.