Owoce pracy w CRS2 widoczne w szkole w Konarach


Na jednym ze wzgórz położonym wśród malowniczych sadów jabłoniowych i plantacji truskawek leży Szkoła Podstawowa im. Zygmunta Nowickiego w Konarach. Szkoła będąca przedmiotem wspólnej troski całej lokalnej społeczności, miejsce, gdzie wszyscy czują się jak w domu i jak o dom rodzinny się troszczą. Dzięki tej trosce i wzajemnemu wsparciu tutaj nauczyciele i uczniowie „mają tę moc”. Pod takim hasłem przebiegał też panel koleżeński, na którym szkoła prezentowała owoce swojej pracy nad wdrażaniem strategii OK.

29 maja Szkoła Podstawowa w Konarach gościła dyrektorów zaprzyjaźnionych szkół z powiatu grójeckiego oraz dyrektorów i nauczycieli szkół uczestniczących w różnych działaniach CEO: Szkoły Podstawowej w Nowej Iwicznej, Szkoły Podstawowej w Podgórzu, Szkoły Podstawowej w Sobieszczanach i Szkoły Podstawowej w Bukównie. Moderatorką spotkania była asystentka szkoły w programie CRS2 - Mirosława Rokicka.



Goście czuli się, jak w domu, którego wyjątkową atmosferę tworzyli nie tylko Pani Dyrektor - Lidia Grzegorek i wszyscy nauczyciele, ale też pięknie prezentujący się w galowych strojach uczniowie, traktujący panelistów z wielką atencją oraz pomagający w czasie spaceru edukacyjnego odnaleźć właściwą salę we właściwym czasie. Na lekcjach obserwowano strategie I i IV. Do wzorców zauważonych w szkole paneliści zaliczyli:

 

Strategia I

  • N podał lub ułożył wspólnie z uczniami cel lekcji.
  • N sprawdza, czy uczniowie rozumieją cel.
  • N podał lub ułożył wspólnie z uczniami kryteria sukcesu do lekcji.
  • Zapytani uczniowie wyjaśniają, jak rozumieją cel/kryteria sukcesu.
  • N podczas realizacji kryteriów sukcesu robi „stop klatki” i sprawdza, co udało się osiągnąć. 
  • N wraz z uczniami podsumowuje lekcję w odniesieniu do kryteriów sukcesu.
  • W podsumowaniu lekcji zapytani uczniowie potrafią powiedzieć, czego się nauczyli.

Strategia IV

  • N organizuje pracę w grupach nad rozwiązaniem zadania.
  • Uczniowie rozmawiają w parach lub grupach nad rozwiązaniem zadania.
  • Uczniowie prezentują wynik swojej pracy.

Obserwatorzy lekcji wyrazili swoje uznanie dla prowadzących za przyjazną atmosferę, jaką tworzą na lekcjach w pracy z uczniami oraz efektywną pracę uczniów w grupach.

Uczniowie w rozmowie z panelistami mówili o korzyściach, jakie widzą w stosowaniu na lekcjach oceniania kształtującego przez ich nauczycieli. Jeden z uczniów podzielił się refleksją: „OK sprawia, że nikt z nas nie jest skreślany na starcie, bo zawsze ma szansę na poprawę wg wskazówek nauczyciela.”

Dyskusja Wold Cafe odbyła się w gronie poszerzonym o rodziców, którzy również docenili szkołę i i jej dyrektorkę za zrozumienie i pomoc każdemu uczniowi.

Zaproszona na tę uroczystość wiceburmistrz Warki, Teresa Knyzio, swoje krótkie wystąpienie podsumowała zdaniem: „Wareckie szkoły są super!”

Nietypowa i „super” na tym panelu była też prezentacja osiągnięć szkoły we wdrażaniu strategii OK. Nie przygotowali jej liderzy szkolni ani inni nauczyciele, ale uczniowie, którzy w krótkim programie artystycznym przedstawili różnicę między lekcjami z OK, jakie mają teraz a lekcjami bez niego, które są dla nich na szczęście nieprzyjemną historią. Program uświetniły występy solistów dziecięcych, którzy w profesjonalny i wzruszający sposób śpiewali, że dzięki OK „mają tę moc”.

Panel koleżeński zwieńczyło przyznanie szkole tytułu Szkoły Uczącej Się i radość społeczności szkolnej z płynącą z głośników piosenką Queen „We Are the Champions” w tle.

Gratulujemy! Niech Szkoła Podstawowa im. Zygmunta Nowickiego w Konarach ciągle rozwija swoją moc :)

tekst: Mirosława Rokicka – opiekunka szkoły w programie CRS2