Jak uczyć rozwiązywania problemów?

Dowiedz się jak kształcić u  młodych ludzi kompetencję rozwiązywania problemów czyli kompetencję niezbędną do funkcjonowania we współczesnej rzeczywistości, gdzie rośnie złożoność świata i maleje liczba zawodów, w których konieczne jest tylko rutynowe działanie. 

Czas trwania: 4 godziny
Cele:

Nauczyciel/Nauczycielka: 

  • zapozna  się z modelem rozwijania kompetencji Lucasa i Spencer;
  • pozna specyfikę kompetencji rozwiązywania problemów i jej elementy składowe;
  • zdefiniuje pojęcie problemu oraz zapozna się z procedurą rozwiązywania problemów na przykładzie modelu Donalda R. Woodsa;
  • pozna metody i strategie, które są skuteczne w rozwijaniu kompetencji rozwiązywanie problemów, m.in. metoda SCAMPER, pytania Alexa Osborna, efekt Kolumba, pytania 5Q itp;
  • pozna jak budować atmosferę sprzyjającej rozwiązywaniu problemów i skutecznie angażować uczniów.

poruszane zagadnienia:

  • definicja i opis kompetencji rozwiązywania problemów i jej elementów składowych;
  • efektywne strategie i metody (techniki) rozwijające umiejętności rozwiązywania problemów przez uczniów i uczennice;
  • konstruowanie różnych rodzajów problemów w zależności od potrzeb edukacyjnych klasy;
  • procedura rozwiązywania problemów.