Jak uczyć rozwiązywania problemów?
Dowiedz się jak kształcić u młodych ludzi kompetencję rozwiązywania problemów czyli kompetencję niezbędną do funkcjonowania we współczesnej rzeczywistości, gdzie rośnie złożoność świata i maleje liczba zawodów, w których konieczne jest tylko rutynowe działanie.
Czas trwania:
4 godziny
Cele:
Nauczyciel/Nauczycielka:
- zapozna się z modelem rozwijania kompetencji Lucasa i Spencer;
- pozna specyfikę kompetencji rozwiązywania problemów i jej elementy składowe;
- zdefiniuje pojęcie problemu oraz zapozna się z procedurą rozwiązywania problemów na przykładzie modelu Donalda R. Woodsa;
- pozna metody i strategie, które są skuteczne w rozwijaniu kompetencji rozwiązywanie problemów, m.in. metoda SCAMPER, pytania Alexa Osborna, efekt Kolumba, pytania 5Q itp;
- pozna jak budować atmosferę sprzyjającej rozwiązywaniu problemów i skutecznie angażować uczniów.
poruszane zagadnienia:
- definicja i opis kompetencji rozwiązywania problemów i jej elementów składowych;
- efektywne strategie i metody (techniki) rozwijające umiejętności rozwiązywania problemów przez uczniów i uczennice;
- konstruowanie różnych rodzajów problemów w zależności od potrzeb edukacyjnych klasy;
- procedura rozwiązywania problemów.