Jak uczyć współpracy?

Dowiedz się jak kształcić u  młodych ludzi kompetencję współpracy, której podstawą  jest budowanie zasad dobrej komunikacji oraz rozumienie charakteru relacji między osobami w zespole. Współpraca umożliwia poszukiwanie najlepszych rozwiązań, wspiera kreatywne myślenie, pozwala na rozwój umiejętności komunikacyjnych i budowanie relacji społecznych.

Czas trwania: 4 godziny
Cele:

Nauczyciel/Nauczycielka: 

  • zapozna się z modelem rozwijania kompetencji Lucasa i Spencer;
  • zapozna się z charakterystyką kompetencji współpracy oraz specyficznymi umiejętnościami i postawami, które się na nią składają;
  • pozna konkretne strategie, metody i narzędzia, które mogą posłużyć do rozwijania kompetencji współpracy;
  • dowie się, jak budować atmosferę sprzyjającą współpracy i skutecznie angażować uczniów.

poruszane zagadnienia:

  • definicja i opis kompetencji współpracy i jej elementów składowych;
  • Efektywne strategie, metody (techniki) i narzędzia rozwijające współpracę uczniów i uczennic, jak np. strategia budowania edukacyjnych rusztowań, praca w grupach i parach, metoda Jigsaw, kula śniegowa itp.;
  • działania nauczyciela sprzyjające budowaniu klimatu i zaangażowania uczennic i uczniów, jak budowanie poczucia bezpieczeństwa uczniów i uczennic, wypracowanie klasowych norm współpracy, sposoby łączenia w pary i grupy.