Jak uczyć zarządzania sobą?
Dowiedz się jak kształcić u młodych ludzi kompetencję zarządzania sobą, czyli świadome kierowanie własnym rozwojem i funkcjonowaniem, a także własnymi działaniami. To kompetencja, która pozwoli uczniom i uczennicom najlepiej przygotować się do radzenia sobie z wyzwaniami dorosłości w dynamicznie zmieniającym się świecie.
Czas trwania:
4 godziny
Cele:
Nauczyciel/Nauczycielka:
- zapozna się z modelem rozwijania kompetencji Lucasa i Spencer;
- zapozna się z charakterystyką kompetencji zarządzania sobą oraz specyficznymi umiejętnościami i postawami, które się na nią składają;
- pozna konkretne metody, strategie i narzędzia, które są skuteczne w rozwijaniu zarządzania sobą, m.in. wyznaczanie celów i planowanie, notowanie, rutyny krytycznego myślenia;
- dowie się, jak budować atmosferę sprzyjającą zarządzaniu sobą i skutecznie angażować uczniów.
poruszane zagadnienia:
- definicja i opis kompetencji zarządzania sobą i jej elementów składowych;
- efektywne strategie i metody (techniki) rozwijające zarządzanie sobą u uczniów i uczennic;
- wyznaczanie celów i planowanie;
- przykładowe techniki i strategie uczenia się;
- sposoby notowania (m.in. mapy myśli, metoda Cornella, notatki w formie tabel itp.) oraz rutyny krytycznego myślenia.