Wspólna opowieść o edukacji

  • Szkoła ucząca się

Członkini Rady Dyrektorów Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, Angela Brav odwiedziła CEO, aby rozmawiać o polskiej szkole i wyzwaniach, z jakimi się aktualnie mierzy. Przyglądała się temu jakie działania podejmujemy w fundacji, by wspierać zmiany w zakresie rozwijania szkolnych relacji, wzmacniania procesu uczenia się oraz tworzenia warunków do rozwoju wszystkim uczniom i uczennicom. 

 

 

"Szkoła i my, jako liderzy szkołą się zajmujący, potrzebujemy opowieści. Takiej, która zwróci uwagę innych na to, jak wielkie znaczenie ma edukacja. Która zgromadzi nas po to, by szukać tego co wspólne, a nie co różni. Która nadaje wartość i znaczenie każdej sytuacji, bo każda może być edukacyjna. I wreszcie takiej, która pozwoli być ze sobą w realnym, uważnym kontakcie."
Angela Brav
Członkini Rady Dyrektorów Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności

18 maja w siedzibie Centrum Edukacji Obywatelskiej odbyło się spotkanie z Angelą Brav, Członkinią Rady Dyrektorów* Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Wzięli w nim udział przedstawiciele: PAFW  – Marianna Hajdukiewicz, Dyrektorka Programowa, CEO – dr Jędrzej Witkowski, Prezes Zarządu CEO i Sylwia Żmijewska-Kwiręg, dyrektorka programu “Szkoła ucząca się”. Nie zabrakło przedstawicielek aktywnie uczestniczących w programie: Katarzyny Olejnik – dyrektorki oraz Joanny Wróblewskiej-Karpowicz, nauczycielki języka angielskiego i francuskiego z Międzynarodowej Szkoły Podstawowej “Paderewski” z Lublina. 

Przywilej zajmowania się czymś naprawdę istotnym

Angela Brav, Sylwia Żmijewska-Kwiręg i Katarzyna Olejnik mówiły o potrzebie wzmacniania dyrektora/ki w jego przywództwie oraz doskonalenia nauczycieli na rzecz profesjonalnych wspólnot uczących się

Joanna Wróblewska-Karpowicz, nauczycielka z ośmioletnim stażem podzieliła się opowieścią o drodze: od bycia nauczycielką akademicką, przygotowaną do podawczego sposobu nauczania, do stawania się partnerką ucznia w jego procesie uczenia się

Podkreślała, jaki wpływ na jej gotowość do uczenia się i wzajemnego wspierania z innymi nauczycielami miał udział w Całościowym rozwoju szkoły w roli szkolnej liderki. Dziś aktywnie poszukuje miejsc i okazji do zmiany swojego warsztatu pracy poprzez wspólną refleksję z innymi, dzielenie się własnym doświadczeniem i poszukiwanie inspiracji u innych. 

 

W rozmowach pojawiał się wątek pozycji nauczyciela w społeczeństwie oraz znaczenia edukacji dla jakości naszego życia. Angela Brav – nawiązując do własnych doświadczeń – mocno podkreślała znaczenie napotkanych nauczycieli dla jej życiowej drogi i sukcesów. A z perspektywy liderki w biznesie wyrażała duże zrozumienie i współodczuwanie dla tego, czym dzieliła się dyrektorka szkoły, Katarzyna Olejnik  – samotności lidera i ostatecznej odpowiedzialności za każdą podejmowaną decyzję.

 

Spotkanie było też przestrzenią do dyskusji o tym, co w polskim i amerykańskim systemie edukacji jest podobne, a co je różni, jak sobie w obu tych krajach radzimy z wyzwaniami wynikającymi ze zmian cywilizacyjnych, społecznych czy gospodarczych. Dużo rozmawialiśmy też o egzaminach i ich znaczeniu, a także o kompetencjach, jakich potrzebujemy w dorosłym życiu i sposobach na ich rozwijanie i weryfikowanie nie tylko w czasie edukacji, ale także w trakcie pracy zawodowej. 

Jak zmieniać polską szkołę?

Prezes CEO dr Jędrzej Witkowski podkreślił, że po wieloletniej współpracy ze szkołami, wiemy, że największą szansę na zmianę praktyk szkolnych mamy, inicjując je oddolnie – niejako obok systemu lub niezależnie od tego, co system nam proponuje. 

  • Jako nauczyciele możemy tę zmianę realizować w klasie, zmieniając swoje nauczanie i czyniąc uczniów autorami i właścicielami swojego uczenia się.
  • Jako dyrektorzy – powinniśmy koncentrować uwagę – swoją i zespołu nauczycieli – na współpracy, na rzecz głębokiego uczenia się i rozwojowego oceniania.
  • Jako przedstawiciele NGO – oferujmy szkołom wysokiej jakości programy edukacyjne, programy doskonalenia zawodowego, przestrzeń do networkingu, ale też oczywiście tam, gdzie to możliwe – występując na rzecz zmian systemowych. 

Żywe zainteresowanie naszej Gościni Angeli Brav edukacją pokazuje, że inicjatywy edukacyjne stanowią bardzo ważny obszar troski i działalności programowej Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

 

* Rada Dyrektorów PAFW

Niezależna Rada Dyrektorów kieruje Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności powołaną w 2000 roku w celu umacniania efektów polskiej transformacji oraz dzielenia się doświadczeniami Polski z innymi krajami Europy Środkowej i Wschodniej.

Członkowie i członkinie (byli i obecni) Rady

Misją Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności jest działanie na rzecz umacniania demokracji i społeczeństwa obywatelskiego, wyrównywania szans rozwoju indywidualnego i społecznego oraz wspieranie gospodarki rynkowej w Polsce. Swoją misję Fundacja realizuje w trzech obszarach programowych: wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży oraz dążenie do ogólnej poprawy jakości oświaty, wspieranie rozwoju społeczności lokalnych oraz dzielenie się polskim doświadczeniem z innymi krajami regionu. 

Inne aktualności

Aktualności

11/04/2025
  • Szkoła ucząca się
Towarzyszymy szkołom w zmianie!
Nadchodzi czas owocowych zbiorów po zimie. To zdecydowanie najczęściej wybierany motyw na kartach metafor, z którymi rozpoczęliśmy weekendowe spotkanie rozwojowe trenerek, trenerów, asystentek i asystentów szkół. “Budzimy się, dojrzewamy jak...
czytaj więcej»
28/03/2025
  • Warsztaty dla rad pedagogicznych
Zapraszamy na spotkanie trójstronne!
Poznaj nowy warsztat w naszej ofercie i wprowadź do szkoły spotkania trójstronne, podczas których uczeń, rodzic i wychowawca skupiają się na mocnych stronach dziecka.Spotkanie trójstronne to spotkanie rodziców, ucznia i...
czytaj więcej»
14/03/2025
  • Szkoła ucząca się
Od 25 lat (nie tylko) gadamy o edukacji!
Jakie oczekiwania i nadzieje, stały za decyzjami 40-u dyrektorów, którzy weszli na drogę zmiany, rozpoczynając udział w Całościowym rozwoju szkoły? "Chcę sobie, dyrektorce, to wszystko poukładać, by potem lepiej uspójnić...
czytaj więcej»
26/02/2025
  • Warsztaty dla rad pedagogicznych
Jak sztuczna inteligencja może ułatwić pracę w szkole?
Współczesna edukacja się zmienia, a nauczyciele coraz częściej sięgają po nowoczesne narzędzia, które ułatwiają im pracę. Jednym z takich narzędzi, które zyskuje na popularności, jest ChatGPT – sztuczna inteligencja, która...
czytaj więcej»
18/02/2025
  • Nauczycielska Akademia Internetowa
Kurs Edukacji Obywatelskiej
Najważniejszym elementem przedmiotu jest przygotowanie młodych ludzi do odpowiedzialnego zaangażowania obywatelskiego. Już jako szesnasto- i siedemnastolatki młodzi ludzie mogą mieć przecież wpływ na to, co dzieje się wokół nich, a...
czytaj więcej»
17/12/2024
  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty
Odnawialna energia Absolwentów!
Migoczące światełka w oknach, blask i zapach choinki oraz długi na 30 metrów stół przystrojony serwetkami w kolorze butelkowej zieleni. Czy to już święta w “Szkole uczącej się”? To niewątpliwie...
czytaj więcej»

Program „Szkoła ucząca się”, zainicjowany w 2000 roku, jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.