Letnia Szkoła Dyrektorów Szkół uczących się, za nami!

"Nowe treści, głębokie refleksje, dobra energia!"
"Spotkanie wśród przyjaciół"
"Znów czuliśmy się zaopiekowani."

Podczas gdy uczennice i uczniowie są na wakacjach, a nauczycielki i nauczyciele przebywają na urlopach, zaprosiliśmy do szkoły dyrektorskie grono. Nie jest to tradycyjna szkoła, w jakiej na co dzień mierzą się z wyzwaniami w swojej pracy. To szkoła bez ocen, świadectw, klas i sal lekcyjnych. To szkoła bez dzwonków i 45-o minutowych lekcji. W tej szkole nie ma nawet przedmiotów – chyba, że za takie weźmiemy: empatię, komunikację i dobre relacje, czyli główne obszary pracy na naszej trzeciej już edycji Letniej Szkoły Dyrektorów.
Apel na rozpoczęcie szkoły
Gospodyni tegorocznej konferencji Aleksandra Cupok-Kokoszka – wicedyrektorka SP nr 2 w Świętochłowicach wraz z Sylwią Żmijewską-Kwiręg – szefową Szkoły uczącej się oraz Jędrzejem Witkowskim – prezesem Centrum Edukacji Obywatelskiej, rozpoczęli zjazd sesją inaugurującą.
Była to okazja do wspólnego poznania się i zobaczenia działań, w których uczestniczki i uczestnicy brali i biorą udział. Pojawili się: słuchacze i absolwentki Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty, szkoły uczestniczące lub kończące Całościowy rozwój szkoły. Dyrektorzy ze szkół należących do Klubu i laboratorium szkół uczących się, a także zespół programu – koordynatorki, ekspertki, trenerki i dyrektorki oraz dyrektorzy konsultanci.
W dalszej części spotkania Przemysław Kluge poprowadził sesję warsztatowo-wykładową o nawykach związanych z odczuwaniem empatii.
Empatia na warsztat
Tradycyjne lekcje zastąpiliśmy warsztatami, podczas których dyrektorzy w roli osób uczących się, mogli bliżej przyjrzeć się empatycznemu przywództwu w swojej szkole.
Uczestniczki i uczestnicy mieli okazję pracować w grupach i rozmawiać w parach nad trzema tematami do wyboru:
- Empatyczny lider uczenia się, czyli jak dyrektor może empatycznie pracować ze swoją “klasą”?
- Empatyczny nadzór pedagogiczny.
- Empatyczna komunikacja z rodzicami.
- Empatyczna komunikacja lidera na rzecz rozwoju innych (peer coaching i wspieranie w trudnych sytuacjach).
- Dialog i konflikt.
„Pod tablicą”, w roli prowadzących byli trenerki i trenerzy Szkoły uczącej się – aktywne zawodowe dyrektorki i dyrektorzy szkół.
Historia, angielski i sztuka opowieści
Drugi dzień konferencji, niczym drugi semestr w tradycyjnej szkole obfitował w niemniej bogaty program zajęć.
Dzień rozpoczęliśmy od w-fu czyli zajęć jogi, a po śniadaniu doświadczyliśmy wspólnie poruszającego wykładu prof. Jona Hakoona Schultza: Jak wspierać uczniów i uczennice w radzeniu sobie ze stresem?
Profesor powołując się na badania, opowiadał o wrażliwości dzieci i o tym jak ważna jest obecność dorosłych w trudnych chwilach. Dorosłych, którzy wytłumaczą i pomogą oswoić wszystko co przerażające i nieznane.
Szkoła możliwości, czyli o tym, co tak naprawdę jest niemożliwe, a gdzie możemy elastycznie działać jako dyrektorzy – pod takim tytułem odbył się panel praktyków moderowany przez Aleksandrę Kluj, koordynatorkę studiów dla dyrektorów. To zdecydowanie najbardziej kreatywne zajęcia letniej szkoły.
Jak organizować trójstronne spotkania, zamiast wywiadówek? Jak i za co obdarować wszystkich uczniów świadectwem z paskiem? I wreszcie kiedy się nie poddawać, a w jakiej sytuacji warto powiedzieć pas? O tym wszystkim opowiadali nie tylko paneliści i panelistki, ale również pomysłowe grono dyrektorskie.
Na koniec, pueunta z humorem ale i z nadzieją, czyli wykład prof. Marcina Napiórkowskiego: Potrzebujemy lepszych opowieści o edukacji.
Wykład pełen perswazji, który przekonał obecnych do siły jaką niosą opowieści. Siły empatii, bo lepiej pozwalają zrozumieć innych i siły introspekcji, które pozwalają zrozumieć siebie.
Poprawka w sierpniu
W naszej szkole nie zabrakło zabawy, uśmiechu i rozmów. Przerwy kawowe, wspólne ucztowanie i muzykowanie dawały przestrzeń do integracji i budowania dobrych relacji. To był bardzo wartościowy czas.
Wszyscy obecni zdali do następnej klasy. Żałujemy, że nasza szkoła nie trwa tyle lat, co w systemie edukacji.
Do zobaczenia za rok, a jeśli macie potrzebę powtórzyć i utrwalić sobie omawiane treści lub polecić komuś naszą szkołę – spotkajmy się podczas Letniej Szkoły Dyrektorów, edycji otwartej.
Zdjęcia: Stanisław Smólski, Tomasz Kwiręg
