Zapisz się do projektu

Szkoła ucząca się. O integracji dzieci ukraińskich

Pracujesz z klasą, w której część uczennic i uczniów ma doświadczenia migracyjne? Jest to dla Ciebie nowe wyzwanie?

Zgłoś swoją szkołę i weź udział w projekcie, w którym dowiesz się, jak reagować na wyzwania:

  • społeczne,
  • emocjonalne,
  • związane z uczeniem w takiej grupie.

Zyskaj narzędzia, dzięki którym zbudujesz pewność siebie w każdym zróżnicowanym środowisku i zastosuj je w codziennej pracy. Wymieniaj się doświadczeniami z innymi nauczycielkami i nauczycielami.

W projekcie skupiamy się na integracji edukacyjnej, czyli pokazujemy:

  • jak dbać o potrzeby emocjonalne i społeczne wszystkich uczniów i uczennic
  • tworzyć przy tym optymalne warunki do skutecznego uczenia się.

Zapraszamy wszystkich pracujących w szkole z uczniami i uczennicami z doświadczeniem migracji (psychologów, wychowawców, asystentów, osoby wspomagające, nauczycieli przedmiotowych).

Projekt trwa trzy miesiące i składa się z aktywności online, aktywności w szkole, warsztatów online, webinarium dla dyrektorów i warsztatów stacjonarnych w czterech wybranych szkołach.

W projekcie może wziąć udział przedstawiciel szkoły lub zespół nauczycieli.

Dzięki naszemu projektowi:

 

  • zadbasz o dobrostan w zróżnicowanej klasie i szkole;
  • dowiesz się, jak pracować z emocjami uczniów i uczennic;
  • rozwiniesz kompetencje społeczne uczniów;
  • dowiesz się, jak lepiej współpracować z rodzicami w szkole zróżnicowanej kulturowo;
  • poprawisz współpracę w gronie pedagogicznym w obszarze zaspokajania potrzeb emocjonalnych, społecznych i uczenia się młodych ludzi;
  • zastosujesz ocenianie, które sprzyja rozwojowi uczniów i uczennic w zróżnicowanej klasie;
  • poznasz metody pracy i narzędzia użyteczne w zróżnicowanym środowisku;
  • podejmiesz działania adekwatne do potrzeb i wyzwań w swojej klasie i szkole.

Zgodny z podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:

Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.

1. Jak to działa

Projekt składa się z aktywności online, aktywności w szkole oraz warsztatów.

2. Dlaczego warto?

Zadbaj o swój warsztat pracy i skutecznie:

  • twórz dobrostan zróżnicowanej klasy, uwzględniając pracę z emocjami (warsztaty o emocjach, samoregulacja) i rozwiń inne kompetencje społeczne uczniów (współpraca w grupie, komunikacja);
  • lepiej współpracuj z rodzicami w klasie zróżnicowanej kulturowo;
  • sprawniej współdziałaj w gronie pedagogicznym na rzecz integracji edukacyjnej wszystkich uczniów;
  • wykorzystuj elementy empatycznej komunikacji i zarządzania konfliktem,
  • stosuj ocenianie sprzyjające wszechstronnemu rozwojowi uczniów i uczennic w zróżnicowanej klasie;
  • korzystaj na co dzień z podstawowych zasad pracy, metod i narzędzi użytecznych w zróżnicowanym środowisku;
  • podejmij działania adekwatne do aktualnych, często zróżnicowanych potrzeb i wyzwań w swojej szkole/klasie.

Poznaj opinie uczestników i uczestniczek poprzednich edycji

„Każdy moduł kursu był wartościowy. Treści były bardzo dobrze zaplanowane, uwzględniały to, co najważniejsze. Cały kurs bardzo konsekwentny i spójny – wiedziałam, czego mogę się spodziewać w każdym kolejnym module. Przy okazji każdego celu mogłam pogłębić wiedzę, korzystając z materiałów w załączonych plikach. Wiele z nich zapisałam na stałe na dysku swojego komputera tworząc bogatą bibliotekę materiałów. W trakcie spotkania online dobrze było wymienić się doświadczeniami i refleksjami po zrealizowanym module”.

„Najwyżej oceniam moduł o zaspakajaniu potrzeb uczniów w sferze społecznej. To moduł, który najbardziej uporządkował mi moje podejście do osób z doświadczeniem migracji, ale też pozwolił zrozumieć wiele postaw polskich uczniów i uczennic”.

„Poszczególne moduły zostały opracowane w taki sposób, aby pokazać najważniejsze poziomy wspierania uczniów z doświadczeniem migracji. Bardzo wysoko oceniam również udostępnione materiały, które pomagają nauczycielom mierzyć się z różnymi wyzwaniami towarzyszącymi pracy w klasie zróżnicowanej językowo i kulturowo”.

„Brałam udział w warsztatach stacjonarnych w Gdańsku. Wspaniała atmosfera, kompetentni prowadzący… Poznałam świetnych ludzi, z którymi mogłam wymienić się doświadczeniem, porozmawiać o tym, jakie działania podejmujemy, pochwalić się sukcesami, ale też opowiedzieć o porażkach i bolączkach”.

„Zadania były trudne, ale bardzo wartościowe. Pozwalały na nowe spojrzenie na wiele spraw, z którymi borykaliśmy się również bez obecności uczniów z doświadczeniem migracji”.

„Ćwiczenia w ramach kursu były bardzo dobrze przygotowane i bardzo pomocne nie tylko teoretycznie, ale również i praktycznie przydały się ich zawartości. Przerobienie materiału spowodowało zbudowanie we mnie pewności, że naprawdę można wiele zdziałać, ale wiedza fachowa jest niezbędna, a życzliwość ludzka – niezastąpiona”.

„Ćwiczenia zaproponowane w kursie były bardzo ciekawe i jak dla mnie – rozwijające. Były dla mnie wskazówką i świetną pomocą dydaktyczną. Przekazywałam scenariusze zadań również innym nauczycielom, wykorzystywaliśmy je w czasie zajęć lekcyjnych. Chyba najbardziej wszystkim (także uczniom, z którymi oglądałam filmik) w głowach pozostał materiał o Hani, która opowiada o swoich przeżyciach, kiedy trafiła do Polski. Scenariusz zaproponowanego spotkania z rodzicami zrealizowaliśmy we wszystkich klasach, w których są dzieci z Ukrainy (mamy ich obecnie 15, uczą się w siedmiu klasach)”.

3. Zapisy

4. Harmonogram

  • OD 18 WRZEŚNIA DO 15 GRUDNIA 2024

    Kurs online (trzy moduły online + trzy spotkania online z mentorem)

  • POCZĄTEK PAŹDZIERNIKA

    Webinarium dla dyrekcji szkół uczestniczących w projekcie.

  • OD PAŹDZIERNIKA DO LISTOPADA

    Warsztaty online i warsztaty stacjonarne w wybranych szkołach

5. Regulamin

6. Najczęstsze pytania

Kurs trwa 40 godzin. 32 godziny pracy na platformie online oraz osiem godzin warsztatów (stacjonarnych lub online). Pamiętaj też o zadaniach, które realizujesz w szkole.

Projekt ma na celu wspieranie szkół we włączaniu młodych ludzi z Ukrainy z doświadczeniem uchodźstwa czy migracji. Do udziału zapraszamy szkoły, w których obecni są tacy uczniowie.

Możesz brać udział w kursie, niezależnie od tego, czy inni pracownicy szkoły włączą się w projektowe działania. Zgoda dyrektorki lub dyrektora szkoły na udział w kursie, to sojusznik w Twojej pracy. Przekaż też wiedzę, materiały, doświadczenie z kursu innym pracownikom szkoły. To przyda się wszystkim.

Kurs przygotowaliśmy tak, byś mógł dopasować formę jego realizacji do swoich obowiązków. Dlatego w przypadku nieobecności na spotkaniu z mentorem, opiszesz wykonanie swojego zadania w odpowiedziach na pytania na platformie kursowej.

W każdym module kursu prezentujemy praktyczne rozwiązania i aktywności do wykorzystania w pracy w szkole. Do wyboru są zadania do realizacji z uczniami, nauczycielami lub rodzicami.

7. Kontakt

Masz pytania?

Ekspertka edukacyjna i koordynatorka projektu Kamila Zaborowska

  • pomoże Ci zapisać się do projektu,
  • doradzi, jak z niego korzystać.

8. Partnerzy

Projekt wspierany przez Norad i Norwegian Refugee Council.

Poznaj inne programy

Masz swoje cele w szkole. Zyskaj wsparcie w ich realizacji. Dołącz bezpłatnie. Damy Ci znać, gdy ruszymy z rekrutacją.

O integracji dzieci ukraińskich