Nadchodzi czas owocowych zbiorów po zimie. To zdecydowanie najczęściej wybierany motyw na kartach metafor, z którymi rozpoczęliśmy weekendowe spotkanie rozwojowe trenerek, trenerów, asystentek i asystentów szkół.
“Budzimy się, dojrzewamy jak soczyste czereśnie i rozmrażamy jak maliny. Przed nami czas owocnej pracy z nowymi szkołami, które będą wdrażać zmianę, a my niczym ogrodnicy, będziemy towarzyszyć im w tym przebudzeniu” – wybrzmiało w grupie.
Współpracujemy ze szkołami w różnych działaniach, a naszymi „łącznikami” są trenerki i trenerzy, którzy w kilkuletnim Całościowym rozwoju szkoły pełnią rolę tzw. asystentów szkoły. Na co dzień są to aktywni zawodowo nauczyciele.
To z asystentką lub asystentem danej szkoły w regionie regularny kontakt ma dyrektor i rada pedagogiczna. Ich rolą jest:
- Reprezentowanie Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej w szkołach
- Opieka i asystowanie szkołom (dyrekcji, liderkom / liderom, radzie pedagogicznej) w procesie wprowadzania zmian w szkole i w pracy nauczycieli
- Reagowanie na potrzeby szkoły, np. dostosowanie treści warsztatów do potrzeb szkoły, elastyczność w umawianiu terminów
- Informowanie koordynatorek programu o potrzebach, trudnościach, sukcesach, zmianach we współpracy ze szkołą
- Dbanie o dokumentację, która daje nam wiedzę o postępach szkoły w działaniu, trudnościach, sukcesach i możemy reagować w odpowiednim czasie, np. zaproponować dodatkowe wsparcie.
Sprawczy asystent szkoły!
Podczas corocznego zjazdu mogliśmy się spotkać i wymienić refleksje nad dotychczasowym radzeniem sobie ze swoimi obowiązkami, potrzebami i emocjami.
W asystenckim gronie przyglądaliśmy się swoim potencjałom, omawialiśmy sukcesy i wyzwania.
Wysłuchaliśmy wykładu Jędrzeja Witkowskiego, Prezesa CEO pt: “Sprawczość i poczucie przynależności w szkole”.
Odbyły się warsztaty na temat świadomego uczenia się ucznia w kontekście pracy z PP, wymaganiami edukacyjnymi i kryteriami sukcesu oraz wykład Sylwii Żmijewskiej- Kwiręg o współpracy nauczycieli w szkole – wyzwania, dobre praktyki i potrzeby.
Przede wszystkim był to wesoły czas integracji i ładowania baterii na dobry początek wiosny.
Od 25 lat wspólnie tworzymy szkoły możliwości
Tym samym, przy kolejnej okazji, wśród bliskich Programowi osób, mogliśmy świętować nasz jubileusz.
Od 25 lat w programie Szkoła ucząca się towarzyszymy dyrektorom i nauczycielom w realizacji nadziei i oczekiwań oraz częściowo – w pokonywaniu wyzwań i barier. Tworzymy sieć wsparcia, dostarczamy zasoby i narzędzia, budujemy bezpieczną przestrzeń na testowanie, angażujemy, doceniamy, wspólnie się uczymy. Nie byłoby to możliwe, bez partnerstwa Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, która także obchodząc swój jubileusz 25-lecia, towarzyszy nam od początku trwania programu.
