Współpraca nauczycieli
Przez współpracę nauczycieli rozumiemy nie tylko realizację grupową zadań wyznaczonych przez szkołę, ale też uwspólnianie wiedzy i przekonań dotyczących procesu nauczania i uczenia się uczniów i uczennic, wiarę w siłę oddziaływania zbiorowego oraz wzajemne wspieranie i uczenie się nauczycieli i nauczycielek. Polega ona przede wszystkim na wzajemnej wymianie doświadczeń oraz refleksji nad tym, jak uczą się uczniowie.
Współpraca nauczycieli pomaga wdrażać efektywne strategie i koncepcje do szkolnej praktyki, szukać skutecznych sposobów, jak radzić sobie z wyzwaniami wychowawczymi i edukacyjnymi oraz lepiej angażować rodziców.
Praktyki współpracy w „Szkole uczącej się”
W programie nauczyciele i nauczycielki:
- wspólnie stawiają sobie długofalowe cele związane z własnym uczeniem się, nauczaniem wszystkich uczniów i uczennic oraz rozwojem całej szkoły;
- stale podejmują refleksję nad tym, jak uczą oraz uczą się i doskonalą swoje praktyki, by lepiej odpowiadały na zmieniające się potrzeby uczniów;
- współpracują ze sobą, aby tworzyć wartościowe doświadczenia edukacyjne dla wszystkich swoich uczniów i uczennic na lekcjach i po zajęciach.
Upowszechniamy też konkretne praktyki współpracy nauczycieli i nauczycielek:
- analiza prac uczniowskich, która polega na cyklicznym, szczegółowym badaniu efektów pracy uczniów i uczennic w grupach nauczycielskich;
- rozwijanie lekcji, czyli praktyka polegająca na wspólnym doskonaleniu pojedynczej lekcji przez nauczycieli po to, aby poprawić efektywność uczenia się uczniów;
- obserwacja wybranych uczniów przez nauczycieli uczących w jednej klasie, która pozwala podjąć wobec nich konkretne działania, jak również wpływać na zmianę uczenia się całej klasy;
- doskonaląca analiza nauczania, w której wspólna analiza i obserwacja nagranej lekcji daje nauczycielowi informację zwrotną na temat swojego nauczania.
Inne sposoby i praktyki uczenia się we współpracy
- rozmowa o nauczaniu to podejmowana przez grupę nauczycieli inicjatywa przeprowadzenia rozmowy na tematy związane z nauczaniem;
- spotkania samokształceniowe nauczycieli to okazja do uporządkowania wiedzy i możliwość wykorzystania różnych metod dzielenia się doświadczeniem, wzajemnego wsparcia, uczenia się we współpracy i współdziałania;
- obserwacja koleżeńska zgodna z ocenianiem kształtującym pozwala zobaczyć, jak uczniowie się uczą w tych obszarach, które nauczyciel zaproponował do obserwacji;
- koleżeński coaching grupowy to metoda wspierania rozwoju polegająca na tym, że nauczyciel – kolega towarzyszy w wyznaczaniu celów, odnajdywaniu zasobów oraz ustalaniu planów działań;
- spacer edukacyjny to praktyka, w której grupa nauczycieli obserwuje fragmenty wielu lekcji wg ustalonych wskaźników, szukając założonego wzorca uczenia się i nauczania w szkole.
Współpraca
Poznaj korzyści, jakie wynikają z wzajemnego uczenia się i współpracy nauczycieli oraz propozycje materiałów i narzędzi rozwijających praktyki współpracy.