Nasza historia
Program „Szkoła ucząca się” (SUS) został zainicjowany w 2000 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańską Fundację Wolności.
W ramach programu prowadzimy kompleksowe działania na rzecz podniesienia poziomu polskiej oświaty, wykorzystując najlepsze wzorce zagraniczne. Poprawa jakości pracy szkół odbywa się głównie poprzez szkolenia nauczycieli i dyrektorów szkół, zwłaszcza z terenów wiejskich i w małych miastach.
W ciągu 20 lat uczestniczyło w programie około 10 tysięcy szkół. Natomiast w oferowanych przez nas szkoleniach „Szkoła ucząca się” wzięło udział 160 tysięcy nauczycieli.
-
2000
Przygotowanie przez ekspertów Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy z Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności założeń programu „Szkoła ucząca się”.
-
2001
Zapoczątkowanie przez grupę szkół planowania rozwoju w oparciu o samoocenę i identyfikację priorytetów – ważnego elementu budowania podmiotowości społeczności szkolnych.
-
2003
Wprowadzenie w Polsce oceniania kształtującego we współpracy z amerykańskimi i brytyjskimi ekspertami (m.in. z Dylanem Williamem).
-
2005
Uruchomienie we współpracy z Collegium Civitas Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty dla dyrektorów i wicedyrektorów szkół.
-
2006
Uznanie przez CEO oceniania kształtującego za kluczową strategię w programie „Szkoła ucząca się”, służącą doskonaleniu procesu uczenia uczniów i rozwojowi szkoły.
-
2007
Powstanie Nauczycielskiej Akademii Internetowej. Nowatorski pomysł zorganizowania interaktywnych kursów online, wspierających nauczycieli we wprowadzaniu zmian w swojej praktyce nauczania.
-
2007
Wprowadzenie do przepisów oświatowych dzięki rzecznictwu ekspertów „Szkoły uczącej się” projektu edukacyjnego jako obowiązkowej metody edukacyjnej.
-
2008
Nawiązanie współpracy z Teachers College Uniwersytetu Columbia, czego efektem jest wdrożenie do programu koncepcji praktyki współpracy nauczycieli, służącej doskonaleniu procesu uczenia się uczniów.
-
2010
Powstanie Klubu „SUS” skupiającego szkoły, które choć zakończyły udział w kluczowych działaniach programu, chcą nadal doskonalić proces uczenia się uczniów.
-
2014
Powstanie Nauczyciela(ki) 1 klasa w związku z obniżeniem wieku obowiązku szkolnego. Działanie programu skierowane do nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej – rozwijanie umiejętności zarządzania zróżnicowaną klasą, uczenie dzieci współpracy oraz rozbudzania ich ciekawości i aktywności.
-
2014
Utworzenie z inicjatywy CEO i programu „Szkoła ucząca się” koalicji Dziecko bez stopni. Podjęte działania umożliwiły m.in. wprowadzenie oceniania kształtującego do prawa oświatowego.
-
2016
Powstanie OK zeszytu – narzędzia, które pozwala uczniom lepiej śledzić własny proces uczenia się. Dzięki kursom internetowym zaczyna z niego korzystać ponad 5 000 tysięcy nauczycieli
-
2019–2020
Przeprowadzenie ewaluacji zewnętrznej programu oraz wybór dalszych kierunków do rozwoju na najbliższe lata.
-
2020
Podjęcie działań interwencyjnych w programie, mających wspierać nauczycieli i dyrektorów w okresie edukacji zdalnej, spowodowanej pandemią COVID-19. Ze wsparcia zdalnego i proponowanych materiałów w ciągu kilku miesięcy skorzystało ponad 100 000 nauczycieli.
-
2020
Wsparcie interwencyjne związane z COVID-19 i edukacją zdalną przeradza się w dwa osobne cykle pn. „Odporna szkoła”, jeden dla nauczycieli, drugi dla dyrektora, w ramach których organizowane są comiesięczne webinaria i seminaria.
-
2021
Zainicjowanie działań wzmacniających dyrektorów w codziennym zarządzaniu szkołą, wdrażaniu oceniania kształtującego oraz przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu nauczycieli – utworzenie corocznej Letniej Szkoły Dyrektorów.
-
2021
Opracowanie metodyki programu z zakresu wzmacniania procesów uczenia się wszystkich uczniów i uczennic. Skierowanie do szkół oferty nowych warsztatów i kursów internetowych; wszystkie działania są modyfikowane w oparciu o nową wiedzę i praktyki.
-
2021
Przetłumaczenie i wydanie przez CEO publikacji Jay’a McTighe’a i Harvey’ego F. Silvera, Teaching for Deeper Learning: Tools to Engage Students in Meaning Making pod polskim tytułem: Uczyć (się) głębiej. Jak to zrobić na lekcji.
Program Szkoła uczącą się od ponad 20 lat gromadzi wokół siebie osoby, którym dobro polskiej szkoły leży na sercu.
Duży wpływ na kształt programu wywarli (i wciąż wywierają):
- kolejni szefowie: Grzegorz Mazurkiewicz, Katarzyna Znaniecka-Vogt, Marta Dobrzyńska, Jędrzej Witkowski, Iwona Kluge, Sylwia Żmijewska-Kwiręg;
- kluczowi eksperci i ekspertki: Danuta Sterna, Iwona Kluge, Przemysław Kluge, Tomasz Kołodziejczyk, Małgorzata Ostrowska, Janina Stojak, Michał Szczepanik, Mirosława Rokicka, Jacek Strzemieczny, Jędrzej Witkowski, Sylwia Żmijewska-Kwiręg;
- dyrektorzy konsultanci: Marta Hołub, Beata Kacprowicz, Aleksandra Mikulska, Katarzyna Olejnik;
- stali współpracownicy: asystenci szkół, opiekunowie grup dyrektorskich, trenerzy i mentorzy.
Realizacja programu nie byłaby także możliwa bez codziennego zaangażowania szefów działów, koordynatorów i koordynatorek oraz pracowników CEO, którzy wspierają w programie działania administracyjne, komunikacyjne i technologiczne.