W minionym tygodniu uczestnicy spotkań dyrektorskich trzech edycji Całościowego rozwoju szkoły – poziomu zaawansowanego (kończąca się edycja X, będąca na półmetku edycja XI i inaugurująca proces rozwojowy edycja XII) pracowali w kameralnych grupach, które pozwalały na zawiązywanie lub pogłębianie relacji, dzielenie się trudnościami i próbami ich rozwiązań oraz wypracowywanie dobrych praktyk.
Sprzyjała temu otwartość i elastyczność trenerek: Beaty Kacprowicz – dyrektorki konsultantki, Mirki Rokickiej – opiekunki działania, Przemka Kluge – eksperta ds. rozwoju dyrektorów i wykładowców Danuty Sterny – ekspertki ds. oceniania kształtującego.
We wszystkich grupach była okazja do rozmawiania o przywództwie dyrektora skoncentrowanym na uczeniu się uczniów czyli o przywództwie edukacyjnym (warsztat Przemka Kluge), korzyściach wynikających ze stosowania strategii oceniania kształtującego w codziennej praktyce, zwłaszcza tej docelowej związanej z rozwijaniem u uczniów samodzielnego uczenia się, samosterowności i odpowiedzialności za swój rozwój (wykłady Danuty Sterny), zmianie edukacyjnej (obawach, trudnościach, efektach i dalszych planach) a także o wartościach i kulturze organizacyjnej szkoły.
Uczestników połączyły wartości, które są dla nas ważne w życiu osobistym, ale które mocno wpływają na nasze środowiska pracy. Były to m.in.: zaufanie, życzliwość, odpowiedzialność, niezależność i wolność, rozwój, miłość, wiara i rodzina.
Na poszczególnych spotkaniach nie zabrakło konkretnych warsztatów wzmacniających dyrektora we wdrażaniu oceniania kształtującego w szkole. W zależności od tego, na jakim etapie realizacji Całościowego rozwoju szkoły jest placówka, uczestnicy zajmowali się: diagnozą zasobów w szkole, spojrzeniem na to, gdzie są we wdrażaniu i upowszechnianiu OK, konkretnymi praktykami takimi jak obserwacja koleżeńska i wzajemne wsparcie w radzie oraz praca z zadaniem edukacyjnym.
“Widoczne było duże zaangażowanie dyrektorów w rozmowę o procesie zmiany szkoły na różnych poziomach – poczynając od wsparcia metodycznego dla nauczyciela, a kończąc na roli rodziców i ich zaangażowaniu, które ulega zmianom na różnych etapach edukacyjnych dziecka.” – zauważyła Justyna Chachuła, koordynatorka zaawansowanego poziomu Całościowego rozwoju szkoły.
O programie opowiadała Sylwia Żmijewska-Kwiręg, szefowa Programu i członkini Zarządu CEO. Zaprosiła też uczestników do rozmowy o wyzwaniach, planach i potrzebach. W czasie rozmów wybrzmiały bardzo konkretne potrzeby związane z planowanymi na rok szkolny 2022/23 szkolnymi priorytetami, w tym: współpraca z rodzicami, pozytywna dyscyplina, upowszechnianie OK, rozwój kompetencji społeczno-emocjonalnych uczniów czy praca nad drużynowością rady pedagogicznej.
Wszyscy obecni wnieśli nie tylko energię i zaangażowanie w te spotkanie, ale także swoje eksperckie spojrzenia na kwestie związane z budowaniem zespołów nauczycielskich, motywacją uczniów, dbaniem o rozwój emocjonalny ucznia oraz kwestiami wychowawczymi.
Wśród szkół uczestniczących w działaniu Całościowy rozwój szkoły – poziom zaawansowany znalazły się też takie, którym udało się:
- odejść od oceniania stopniami na rzecz oceny kształtującej – tak m.in. pracuje Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii nr 1 w Łomiankach,
- budować drużynę z wszystkimi pracownikami szkoły – Niepubliczna Szkoła Podstawowa Gaudeamus w Józefosławiu i w Warszawie, MOS w Łomiankach
- wdrożyć ocenę kształtującą w klasach I-III i rozpocząć wdrażanie jej w klasach starszych.



