Marzec to intensywny czas działań w Całościowym rozwoju szkoły – głównym działaniu programu „Szkoła ucząca się”. Pomaga on szkołom dotrzeć do celu, jakim jest zmiana kultury pracy szkoły w obszarze współpracy nauczycieli w dialogu i rozwijaniem ich warsztatu pracy. Efektem tych zmian jest większe zaangażowanie uczniów w proces uczenia się.
Dwudziesta edycja start!
Zaczynamy już XX edycję Całościowego rozwoju szkoły. Za nami więc dziewiętnaście etapów podróży, w których towarzyszyliśmi dziesiątkom szkół. Przebieg każdej edycji monitorowaliśmy i ulepszaliśmy po to, żeby w kolejnej podróżowało się razem wygodniej i efektywniej.
Autostrada ze sprawdzonym GPSem
Jesteśmy przekonani, że proponujemy szkołom autostradę z kilkoma pasami ruchu: dla dyrektorów, liderów, nauczycieli oraz pas awaryjny w postaci platformy kursu internetowego, gdzie poszczególne osoby mogą przystanąć w dowolnym momencie, zajrzeć pod maskę teorii i poczytać instrukcję, a potem nabiorą chęci do dalszej podróży. Autostrada ma swoje MOPy, na których wzmacniamy szkoleniowo grupy dyrektorów, liderów oraz nauczycieli. To tu tankują paliwo (nabywają nowych kompetencji), rozmawiają z innymi podróżnymi (wymieniają doświadczenia) i nabierają energii do wsiadania do swoich samochodów, żeby kontynuować podróż.
Podróżującym z nami dajemy też CB radia, żeby mogli porozmawiać w drodze z innymi udającymi się w tym samym kierunku – powiedzieć, co na danym odcinku się sprawdza, jakie napotkali trudności, jak sobie można z nimi poradzić i poczuć się bezpieczniej w grupie. Szkoły bardzo cenią sobie nasze niezawodne GPSy – asystentki i asystentów szkół, którzy są doświadczonymi trenerami CEO i praktykami oceniania kształtującego. Taki „człowieczy GPS” towarzyszy szkole nieustannie i w realu, i wirtualnie. Trasę dzielimy na etapy – ustawiamy słupki kilometrowe (terminy), znaki i tablice informacyjne (narzędzia i zadania związane głównie z ideą oceniania kształtującego), światła ostrzegawcze przypominające, że warto być uważnym i skupionym na relacjach, czasami pojawia się radar przypominający, że nadmierna szybkość może być niebezpieczna i zagrażać dotarciu do celu.
Rekomendujemy delektowanie się każdym kilometrem, obserwowanie innych podróżnych i monitorowanie swoich możliwości, żeby wykorzystać zdobyte doświadczenia w dalszej trasie.
Podążaj w swoim tempie
Czego nie wymagamy? Utrzymania jednakowego tempa dla wszystkich – każda szkoła podąża do celu ze swoją prędkością, może ten cel modyfikować zgodnie ze swoimi preferencjami, aktualnymi potrzebami i możliwościami. Można też modyfikować drogę – zmieniać ustawienia GPS, uwzględniając jego możliwości.
Zachęcamy, abyście odbyli bezpieczną podróż razem z nami, zamiast kluczyć nie do końca pewnymi leśnymi duktami.
Dowiedz się więcej o szczegółach Całościowego rozwoju szkoły