20/11/2025
Badania Viviane Robinson pokazują, że najskuteczniejsi dyrektorzy szkół mają jedną wspólną cechę: koncentrują się na procesie uczenia się uczniów i uczennic, a nie wyłącznie na zarządzaniu instytucją. To właśnie takie podejście — nazywane przywództwem edukacyjnym — przynosi największe efekty. Jak wygląda w praktyce i dlaczego jest kluczowe dla rozwoju szkoły?
Dlaczego przywództwo edukacyjne ma znaczenie?
Edukacja zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. W świecie pełnym wyzwań i rosnących oczekiwań wobec szkół rola dyrektora staje się nie tylko administracyjna — staje się przede wszystkim przywódcza. To lider, który wyznacza kierunek, dba o jakość nauczania i tworzy warunki do uczenia się całej społeczności szkolnej: uczniów, nauczycieli i siebie samego.
Badania (Robinson 2011) wskazują jasno: największy wpływ na osiągnięcia uczniów mają właśnie te działania dyrektora, które dotyczą procesów uczenia się i nauczania. A nie — jak często sądzimy — organizacji pracy szkoły czy kwestii administracyjnych.
5 filarów skutecznego przywództwa edukacyjnego
1. Jasne cele i oczekiwania
Skuteczny lider edukacyjny nie tylko precyzyjnie określa cele, ale przede wszystkim angażuje nauczycieli w ich tworzenie. Taki kierunek, współtworzony i zrozumiały, staje się punktem odniesienia w codziennych działaniach szkoły.
2. Strategiczne zapewnianie zasobów
Zasoby to nie tylko pieniądze. To także czas na współpracę, dostęp do wiedzy, możliwości rozwoju i realne wsparcie w codziennych wyzwaniach. Dobry dyrektor wie, że inwestycja w nauczyciela jest inwestycją w jakość pracy szkoły.
3. Dbałość o wysoką jakość nauczania
To, co dzieje się na lekcji, jest kluczowe. Lider edukacyjny obserwuje praktykę, inicjuje rozmowy o uczeniu, promuje strategie oparte na dowodach i dba o stały rozwój warsztatu nauczycieli. Rozumie, że jakość nauczania jest najważniejszym czynnikiem wpływającym na wyniki uczniów.
4. Budowanie kultury współpracy i rozwoju
Dobra szkoła to szkoła uczących się dorosłych. Dlatego skuteczny dyrektor stwarza przestrzeń na wspólne planowanie, regularną informację zwrotną, dzielenie się dobrymi praktykami i poszukiwanie nowych rozwiązań. To współpraca, a nie indywidualny wysiłek, buduje postęp.
5. Bezpieczne i uporządkowane środowisko pracy
Bez stabilnych, przewidywalnych i bezpiecznych warunków nie ma ani uczenia się, ani innowacji. Lider edukacyjny dba o klimat szkoły, w którym zarówno uczniowie, jak i nauczyciele mogą czuć się swobodnie, odpowiedzialnie i wspierani.
Chcesz rozwijać się jako lider edukacyjny?
Zapisz się na Studia Podyplomowe Liderów Oświaty.
Jeśli te obszary są bliskie Twojemu myśleniu o szkole – albo chcesz je rozwijać u siebie – zapraszamy do udziału w Studiach Podyplomowych Liderów Oświaty (SPLO). To unikalny proces rozwojowy prowadzony przez ekspertów Szkoły uczącej się, który od lat wspiera dyrektorów i dyrektorki w budowaniu kultury uczenia się, podejmowaniu mądrych decyzji opartych na danych oraz skutecznym wdrażaniu zmian.
SPLO to przestrzeń, w której rozwijasz swoje kompetencje przywódcze, pracujesz warsztatowo i dostajesz narzędzia, które naprawdę działają w polskiej szkole.
Zacznij swoją ścieżkę świadomego, inspirującego lidera edukacyjnego.
Trwa rekrutacja – dowiedz się więcej.
Studia Podyplomowe Liderów Oświaty są organizowane przez Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy z Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności, Collegium Civitas i Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Kadry Kierowniczej Oświaty.
Post Views: 84