Co naprawdę robi dobry dyrektor? – 5 cech skutecznego lidera edukacyjnego

  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty

Badania Viviane Robinson pokazują, że najskuteczniejsi dyrektorzy szkół mają jedną wspólną cechę: koncentrują się na procesie uczenia się uczniów i uczennic, a nie wyłącznie na zarządzaniu instytucją. To właśnie takie podejście — nazywane przywództwem edukacyjnym — przynosi największe efekty. Jak wygląda w praktyce i dlaczego jest kluczowe dla rozwoju szkoły?

Dlaczego przywództwo edukacyjne ma znaczenie?

Edukacja zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. W świecie pełnym wyzwań i rosnących oczekiwań wobec szkół rola dyrektora staje się nie tylko administracyjna — staje się przede wszystkim przywódcza. To lider, który wyznacza kierunek, dba o jakość nauczania i tworzy warunki do uczenia się całej społeczności szkolnej: uczniów, nauczycieli i siebie samego.

Badania (Robinson 2011) wskazują jasno: największy wpływ na osiągnięcia uczniów mają właśnie te działania dyrektora, które dotyczą procesów uczenia się i nauczania. A nie — jak często sądzimy — organizacji pracy szkoły czy kwestii administracyjnych.

5 filarów skutecznego przywództwa edukacyjnego

1. Jasne cele i oczekiwania

Skuteczny lider edukacyjny nie tylko precyzyjnie określa cele, ale przede wszystkim angażuje nauczycieli w ich tworzenie. Taki kierunek, współtworzony i zrozumiały, staje się punktem odniesienia w codziennych działaniach szkoły.

2. Strategiczne zapewnianie zasobów

Zasoby to nie tylko pieniądze. To także czas na współpracę, dostęp do wiedzy, możliwości rozwoju i realne wsparcie w codziennych wyzwaniach. Dobry dyrektor wie, że inwestycja w nauczyciela jest inwestycją w jakość pracy szkoły.

3. Dbałość o wysoką jakość nauczania

To, co dzieje się na lekcji, jest kluczowe. Lider edukacyjny obserwuje praktykę, inicjuje rozmowy o uczeniu, promuje strategie oparte na dowodach i dba o stały rozwój warsztatu nauczycieli. Rozumie, że jakość nauczania jest najważniejszym czynnikiem wpływającym na wyniki uczniów.

4. Budowanie kultury współpracy i rozwoju

Dobra szkoła to szkoła uczących się dorosłych. Dlatego skuteczny dyrektor stwarza przestrzeń na wspólne planowanie, regularną informację zwrotną, dzielenie się dobrymi praktykami i poszukiwanie nowych rozwiązań. To współpraca, a nie indywidualny wysiłek, buduje postęp.

5. Bezpieczne i uporządkowane środowisko pracy

Bez stabilnych, przewidywalnych i bezpiecznych warunków nie ma ani uczenia się, ani innowacji. Lider edukacyjny dba o klimat szkoły, w którym zarówno uczniowie, jak i nauczyciele mogą czuć się swobodnie, odpowiedzialnie i wspierani.

Chcesz rozwijać się jako lider edukacyjny?

Zapisz się na Studia Podyplomowe Liderów Oświaty.

Jeśli te obszary są bliskie Twojemu myśleniu o szkole – albo chcesz je rozwijać u siebie – zapraszamy do udziału w Studiach Podyplomowych Liderów Oświaty (SPLO). To unikalny proces rozwojowy prowadzony przez ekspertów Szkoły uczącej się, który od lat wspiera dyrektorów i dyrektorki w budowaniu kultury uczenia się, podejmowaniu mądrych decyzji opartych na danych oraz skutecznym wdrażaniu zmian.

SPLO to przestrzeń, w której rozwijasz swoje kompetencje przywódcze, pracujesz warsztatowo i dostajesz narzędzia, które naprawdę działają w polskiej szkole.

Zacznij swoją ścieżkę świadomego, inspirującego lidera edukacyjnego.

Trwa rekrutacja – dowiedz się więcej.

 

 

Studia Podyplomowe Liderów Oświaty są organizowane przez Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy z Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności, Collegium Civitas i Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Kadry Kierowniczej Oświaty.

Inne aktualności

Aktualności

03/09/2025
  • Nauczycielska Akademia Internetowa
E-learning dla nauczycieli – klucz do rozwoju kompetencji zawodowych
E-learning, czyli kształcenie zdalne za pomocą platform internetowych, stał się integralną częścią współczesnej edukacji. Kursy internetowe CEO dostarczają nowoczesnych narzędzi aby nauczyciele mogli podnosić swoje kwalifikacje.
czytaj więcej»
02/09/2025
  • Nauczycielska Akademia Internetowa
Kurs Edukacji Obywatelskiej
Najważniejszym elementem przedmiotu jest przygotowanie młodych ludzi do odpowiedzialnego zaangażowania obywatelskiego. Już jako szesnasto- i siedemnastolatki młodzi ludzie mogą mieć przecież wpływ na to, co dzieje się wokół nich, a...
czytaj więcej»
08/07/2025
  • Szkoła ucząca się
Letnia Szkoła Dyrektorów 2025 po raz piąty!
W dniach 3–4 lipca w gościnnym Hotelu Kolumna Park w Przygoniu odbyła się Letnia Szkoła Dyrektorów – wyjątkowe spotkanie niemal 100 liderek i liderów edukacji z całej Polski. Tegoroczna edycja...
czytaj więcej»
26/05/2025
  • Klub
Szkolne praktyki na pierwszym planie
Za nami kolejna edycja Konferencji Sprawdzonych Praktyk – wydarzenia wyjątkowego nie tylko ze względu na bogaty program, ale i atmosferę wspólnego uczenia się, dzielenia doświadczeniem i wzajemnej inspiracji. Tegoroczna konferencja...
czytaj więcej»
11/04/2025
  • Szkoła ucząca się
Towarzyszymy szkołom w zmianie!
Nadchodzi czas owocowych zbiorów po zimie. To zdecydowanie najczęściej wybierany motyw na kartach metafor, z którymi rozpoczęliśmy weekendowe spotkanie rozwojowe trenerek, trenerów, asystentek i asystentów szkół. “Budzimy się, dojrzewamy jak...
czytaj więcej»
28/03/2025
  • Warsztaty dla rad pedagogicznych
Zapraszamy na spotkanie trójstronne!
Poznaj nowy warsztat w naszej ofercie i wprowadź do szkoły spotkania trójstronne, podczas których uczeń, rodzic i wychowawca skupiają się na mocnych stronach dziecka.Spotkanie trójstronne to spotkanie rodziców, ucznia i...
czytaj więcej»

Program „Szkoła ucząca się”, zainicjowany w 2000 roku, jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.