Letnia Szkoła Dyrektorów 2025 po raz piąty!

  • Szkoła ucząca się

W dniach 3–4 lipca w gościnnym Hotelu Kolumna Park w Przygoniu odbyła się Letnia Szkoła Dyrektorów – wyjątkowe spotkanie niemal 100 liderek i liderów edukacji z całej Polski. Tegoroczna edycja miała szczególny charakter – była okazją do świętowania 25-lecia programu Szkoła ucząca się.

Dziękujemy każdej i każdemu z Was – od 25 lat wspólnie tworzymy szkoły możliwości. 

To święto nie byłoby możliwe bez Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, która od ćwierć wieku wspiera rozwój społeczeństwa obywatelskiego, edukacji i samorządności w Polsce.

W tym roku byliśmy zaszczyceni obecnością Jerzego Koźmińskiego, Prezesa PAFW, który uroczyście zainaugurował Letnią Szkołę Dyrektorów, przypominając o znaczeniu Szkoły uczącej się w przemianach polskiej edukacji.

Program Szkoła Ucząca Się świętuje w tym roku swoje 25-lecie — podobnie jak Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności. Ta zbieżność nie jest przypadkowa. SUS był jedną z pierwszych inicjatyw, które Fundacja Wolności zainicjowała ćwierć wieku temu. Od tamtej pory nieustannie się rozwija, doskonali i – zgodnie z nazwą – uczy się, odpowiadając na zmieniające się potrzeby szkół, nauczycieli i uczniów. Program nie tylko skutecznie wspiera podnoszenie jakości nauczania i wzmacnia autonomię rad pedagogicznych, ale także rozwija kompetencje dyrektorskie niezbędne do prowadzenia nowoczesnych, otwartych szkół. Jego wpływ wykracza daleko poza mury poszczególnych placówek — odczuwalny jest w społecznościach lokalnych i wnosi realną wartość do systemu edukacji w Polsce.

Jędrzej Witkowski, Prezes Centrum Edukacji Obywatelskiej w swoim przemówieniu także podkreślił wagę tej wieloletniej współpracy.

Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności to nie tylko najważniejszy partner Centrum Edukacji Obywatelskiej. To, nie waham się użyć tego określenia, najważniejszy i największy przyjaciel naszej fundacji. To dzięki długofalowemu, odpowiedzialnemu wsparciu PAFW możemy być dzisiaj w miejscu, w którym jesteśmy jako największa organizacja pozarządowa zajmująca się edukacją w Polsce. To dzięki PAFW i osobistemu zaangażowaniu i wsparciu Pana Ambasadora mogliśmy jako CEO reagować na najbardziej pilne potrzeby szkół - choćby w czasie pandemii, czy na etapie przyjmowania do szkół uczniów z Ukrainy.

Marianna Hajdukiewicz, Dyrektorka Programowa Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, podkreśliła nie tylko rolę partnerstwa z CEO, ale przede wszystkim zaangażowanie i zaufanie dyrektorów szkół, którzy realnie wprowadzają z nami zmiany.

Co sprawia, że Program Szkoła Ucząca Się działa z taką mocą już od 25 lat? To zasługa silnego partnerstwa Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz przemyślanej koncepcji – opartej na badaniach, różnorodnych inspiracjach i rzeczywistych potrzebach szkół. To także wyjątkowi ludzie: trenerzy, eksperci, asystenci i zespół programu. Ale przede wszystkim – to Wy, dyrektorki i dyrektorzy. To Wasze zaangażowanie, zaufanie, gotowość do uczenia się i dzielenia się sprawiają, że ten program realnie zmienia szkoły.

Sylwia Żmijewska-Kwiręg, obecna szefowa programu, przywołała nazwiska swoich poprzedników, dziękując im za lata pracy na rzecz rozwoju Szkoły uczącej się. Wspomniała: Jacka Strzemiecznego, Grzegorza Mazurkiewicza, Katarzynę Znaniecką-Vogt, Martę Dobrzyńską oraz Jędrzeja Witkowskiego.

Z czułością i wdzięcznością wspominała także zmarłego profesora Jana Potworowskiego – najlepszego ducha programu SUS oraz naszych Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty, które współtworzył jako jeden z wykładowców. Był osobą, która inspirowała wielu, zmieniała sposób myślenia o edukacji i towarzyszyła nam przez lata w budowaniu programu. Jego obecność była dla nas wielkim przywilejem.

O sprawczości, przynależności i przyszłości szkoły

Motywem przewodnim tegorocznego spotkania była sprawczość – dyrektorska, nauczycielska i uczniowska.

Dr Jędrzej Witkowski, w inspirującym wykładzie mówił o tym, jak sprawczość i poczucie przynależności budują zdrową wspólnotę szkolną.
.

Jeśli w świecie targanym kryzysami, świecie pełnym niewiadomych coś może nas uratować to sprawczość właśnie - sprawczość instytucji i sprawczość liderek i liderów edukacyjnych, którzy budują doświadczenia sprawczości dla innych.
dr Jędrzej Witkowski
  • Na warsztatach przyglądaliśmy się temu, jaką szkołę współtworzymy i jak można celowo budować jej markę i tożsamość.
  • Podczas sesji Word Café rozmawialiśmy o osobistych doświadczeniach wpływu, zmiany i ograniczeń.
  • Drugiego dnia wydarzenia zgłębialiśmy techniki prowadzenia trudnych rozmów z wizją celu i szukaliśmy dyrektorskich postaw, które budują zaufanie w szkole.

Świętowanie i dzielenie się doświadczeniem

Nie zabrakło też momentów świętowania i wspólnoty:
Uroczysta kolacja stała się okazją do świętowania 25-lecia SUS-a – wzruszeń, podziękowań i wspólnych wspomnień.
W tradycyjnych kręgach interwizyjnych rozmawialiśmy z odwagą o emocjach i codziennych wyzwaniach.
Podczas panelu praktyków słuchaliśmy, jak i gdzie w różnych szkołach zaczyna się sprawczość – od drobnych gestów po systemowe rozwiązania.

Wychylając się w przyszłość...

Dr Joanna Erbel zaprosiła nas do refleksji nad tym, jak kierować się ku przyszłości, nie tracąc równowagi.

Podczas konferencji odbyło się pierwsze spotkanie nowo powołanej Rady Eksperckiej SUS, która będzie wspierać rozwój programu w kolejnych latach. 

W składzie rady zasiadają: (obecni na spotkaniu)

  • Magdalena Swat-Pawlicka, Członkini Zarządu i Dyrektorka Programowa Szkoły Edukacji UW i PAFW,
  • dr Jędrzej Witkowski, Prezes Centrum Edukacji Obywatelskiej,
  • dr Igor Bykowski, Wielkopolski Kurator Oświaty,
  • Joanna Berdzik, Dyrektorka Programowa, Ekspertka, Instytut Dobrej Edukacji, Akademia Dobrej Edukacji,
  • Przemysław Kluge, ekspert ds. rozwoju dyrektorów w Szkole uczącej się,
  • Sylwia Żmijewska-Kwiręg, ekspertka edukacyjna, szefowa programu Szkoła ucząca się, członkini Zarządu CEO,
  • Iwona Kluge, ekspertka ds. całościowego rozwoju szkoły w Szkole uczącej się,
  • Marianna Hajdukiewicz, Dyrektorka Programowa Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, socjolożka, ekspertka edukacyjna

    a także:
  • dr hab. Grzegorz Mazurkiewicz, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, kierownik Zakładu Przywództwa i Zarządzania w Edukacji, Instytutu Spraw Publicznych na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, oraz
  • Małgorzata Żytko, dr hab. nauk humanistycznych, profesor nadzwyczajny i kierownik Zakładu Wczesnej Edukacji i Kształcenia Nauczycieli Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego.

Chcemy, by nasze działania jeszcze lepiej odpowiadały na aktualne potrzeby nauczycieli, dyrektorów i całych szkolnych społeczności. Zależy nam też, by działania w Programie wzmacniać i rozwijać z wykorzystaniem doświadczenia uznanych praktyków, badaczy i ekspertów edukacyjnych – czyli Rady Eksperckiej SUS.

Letnia Szkoła Dyrektorów 2025 to dwa dni głębokiej wymiany, inspiracji i świętowania wspólnoty dyrektorskiej.
Dziękujemy, że byliście z nami. Do zobaczenia za rok!

Inne aktualności

Aktualności

26/05/2025
  • Klub
Szkolne praktyki na pierwszym planie
Za nami kolejna edycja Konferencji Sprawdzonych Praktyk – wydarzenia wyjątkowego nie tylko ze względu na bogaty program, ale i atmosferę wspólnego uczenia się, dzielenia doświadczeniem i wzajemnej inspiracji. Tegoroczna konferencja...
czytaj więcej»
11/04/2025
  • Szkoła ucząca się
Towarzyszymy szkołom w zmianie!
Nadchodzi czas owocowych zbiorów po zimie. To zdecydowanie najczęściej wybierany motyw na kartach metafor, z którymi rozpoczęliśmy weekendowe spotkanie rozwojowe trenerek, trenerów, asystentek i asystentów szkół. “Budzimy się, dojrzewamy jak...
czytaj więcej»
28/03/2025
  • Warsztaty dla rad pedagogicznych
Zapraszamy na spotkanie trójstronne!
Poznaj nowy warsztat w naszej ofercie i wprowadź do szkoły spotkania trójstronne, podczas których uczeń, rodzic i wychowawca skupiają się na mocnych stronach dziecka.Spotkanie trójstronne to spotkanie rodziców, ucznia i...
czytaj więcej»
14/03/2025
  • Szkoła ucząca się
Od 25 lat (nie tylko) gadamy o edukacji!
Jakie oczekiwania i nadzieje, stały za decyzjami 40-u dyrektorów, którzy weszli na drogę zmiany, rozpoczynając udział w Całościowym rozwoju szkoły? "Chcę sobie, dyrektorce, to wszystko poukładać, by potem lepiej uspójnić...
czytaj więcej»
26/02/2025
  • Warsztaty dla rad pedagogicznych
Jak sztuczna inteligencja może ułatwić pracę w szkole?
Współczesna edukacja się zmienia, a nauczyciele coraz częściej sięgają po nowoczesne narzędzia, które ułatwiają im pracę. Jednym z takich narzędzi, które zyskuje na popularności, jest ChatGPT – sztuczna inteligencja, która...
czytaj więcej»
18/02/2025
  • Nauczycielska Akademia Internetowa
Kurs Edukacji Obywatelskiej
Najważniejszym elementem przedmiotu jest przygotowanie młodych ludzi do odpowiedzialnego zaangażowania obywatelskiego. Już jako szesnasto- i siedemnastolatki młodzi ludzie mogą mieć przecież wpływ na to, co dzieje się wokół nich, a...
czytaj więcej»

Program „Szkoła ucząca się”, zainicjowany w 2000 roku, jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.