Szkolne praktyki na pierwszym planie

  • Klub

Za nami kolejna edycja Konferencji Sprawdzonych Praktyk – wydarzenia wyjątkowego nie tylko ze względu na bogaty program, ale i atmosferę wspólnego uczenia się, dzielenia doświadczeniem i wzajemnej inspiracji. Tegoroczna konferencja była szczególna – świętowaliśmy 25-lecie programu Szkoła ucząca się, który od ćwierćwiecza towarzyszy polskim szkołom w rozwoju, refleksji i praktycznym wdrażaniu zmian.

Edukacja, która jest blisko szkoły

Przez całą konferencję towarzyszyła nam myśl przewodnia: czynienie edukacji dostępną dla wszystkich uczniów i uczennic, niezależnie od ich indywidualnych potrzeb. Ten temat pojawiał się zarówno w wystąpieniach, jak i w organizacyjnych detalach – zadbaliśmy o komfort, różnorodność form i przestrzeń na wymianę.

Już w niedzielny wieczór, podczas integracyjnego rozpoczęcia konferencji, ponad pięćdziesiąt nauczycielek z całej Polski miało okazję poznać się bliżej i wspólnie zanurzyć w atmosferę świętowania i współpracy. Wydarzenie nie mogło obyć się bez obecności Marianny Hajdukiewicz z Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności – partnera SUS od samego początku. Jej słowa przypomniały nam, że to długofalowe wsparcie, oparte na zaufaniu i wspólnej misji, jest fundamentem trwałych zmian w edukacji.

Głos szkoły – centrum konferencji

W centrum wydarzenia jak zawsze znalazły się szkoły i ich sprawdzone praktyki. Aż 21 prezentacji, podzielonych na dwa bloki festiwalu, pokazało, jak w różnorodny i autentyczny sposób nauczycielki i nauczyciele z całej Polski wspierają głębokie uczenie się uczniów. Od pracy z błędem, przez interdyscyplinarne zadania, po ocenianie kształtujące czy prowadzenie lekcji w zróżnicowanej klasie. To był prawdziwy przegląd inspirujących rozwiązań z codziennej praktyki.

Prezentacje były efektem całorocznej pracy 27 szkół uczestniczących w programie – ich działania obejmowały warsztaty online, pracę zespołową w szkołach oraz testowanie nowych rozwiązań z uczniami.

Jak nie przytrzasnąć ucznia drzwiami

Nie zabrakło też eksperckiej perspektywy – poniedziałkowy wykład Aleksandra Pawlickiego ze Szkoły Edukacji pt. „Jak nie przytrzasnąć ucznia drzwiami do klasy?” poruszył temat projektowania dostępnego uczenia (UDL) i dał wiele praktycznych wskazówek do pracy w zróżnicowanej klasie.

Z kolei przedstawicielki Fundacji Centrum CBT zaprezentowały konkretne narzędzia pomocne w pracy z uczniami przejawiającymi objawy nadruchliwości i impulsywności. 

Popołudniowa sesja wywiadów karuzelowych pozwoliła uczestniczkom wymienić się doświadczeniami wokół budowania wewnętrznych zasobów i dbałości o siebie jako lidera edukacyjnej zmiany. Wieczorem – kręgi oraz odprężająca strefa „Zadbaj o swoje ciało pedagogiczne”, w której ruch i relaks łączyły się z refleksją.

Wtorek należał do warsztatów – uczestniczki i uczestnicy wybierali spośród trzech propozycji: pracy z emocjami w szkole, modelu równowagi oraz spotkań trójstronnych. Każdy z warsztatów umożliwił głębsze wejście w temat i praktyczne przećwiczenie narzędzi przydatnych w codziennej pracy. 

Na zakończenie spotkaliśmy się w dużym kręgu podsumowującym – był to moment dzielenia się wrażeniami, podziękowań i symbolicznego zamknięcia wspólnej podróży, jaką przeszłyśmy przez te trzy dni.

Do zobaczenia za rok!

Tegoroczna konferencja była jak zawsze bliska szkoły, bliska praktyki i bliska ludziom, którzy każdego dnia pracują na rzecz lepszej edukacji. Gratulujemy wszystkim szkołom zaangażowanym w tegoroczną edycję programu i już dziś zapraszamy do Klubu Szkół uczących się w roku szkolnym 2025/2026.

Inne aktualności

Aktualności

11/04/2025
  • Szkoła ucząca się
Towarzyszymy szkołom w zmianie!
Nadchodzi czas owocowych zbiorów po zimie. To zdecydowanie najczęściej wybierany motyw na kartach metafor, z którymi rozpoczęliśmy weekendowe spotkanie rozwojowe trenerek, trenerów, asystentek i asystentów szkół. “Budzimy się, dojrzewamy jak...
czytaj więcej»
28/03/2025
  • Warsztaty dla rad pedagogicznych
Zapraszamy na spotkanie trójstronne!
Poznaj nowy warsztat w naszej ofercie i wprowadź do szkoły spotkania trójstronne, podczas których uczeń, rodzic i wychowawca skupiają się na mocnych stronach dziecka.Spotkanie trójstronne to spotkanie rodziców, ucznia i...
czytaj więcej»
14/03/2025
  • Szkoła ucząca się
Od 25 lat (nie tylko) gadamy o edukacji!
Jakie oczekiwania i nadzieje, stały za decyzjami 40-u dyrektorów, którzy weszli na drogę zmiany, rozpoczynając udział w Całościowym rozwoju szkoły? "Chcę sobie, dyrektorce, to wszystko poukładać, by potem lepiej uspójnić...
czytaj więcej»
26/02/2025
  • Warsztaty dla rad pedagogicznych
Jak sztuczna inteligencja może ułatwić pracę w szkole?
Współczesna edukacja się zmienia, a nauczyciele coraz częściej sięgają po nowoczesne narzędzia, które ułatwiają im pracę. Jednym z takich narzędzi, które zyskuje na popularności, jest ChatGPT – sztuczna inteligencja, która...
czytaj więcej»
18/02/2025
  • Nauczycielska Akademia Internetowa
Kurs Edukacji Obywatelskiej
Najważniejszym elementem przedmiotu jest przygotowanie młodych ludzi do odpowiedzialnego zaangażowania obywatelskiego. Już jako szesnasto- i siedemnastolatki młodzi ludzie mogą mieć przecież wpływ na to, co dzieje się wokół nich, a...
czytaj więcej»
17/12/2024
  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty
Odnawialna energia Absolwentów!
Migoczące światełka w oknach, blask i zapach choinki oraz długi na 30 metrów stół przystrojony serwetkami w kolorze butelkowej zieleni. Czy to już święta w “Szkole uczącej się”? To niewątpliwie...
czytaj więcej»

Program „Szkoła ucząca się”, zainicjowany w 2000 roku, jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.