Za nami kolejna edycja Konferencji Sprawdzonych Praktyk – wydarzenia wyjątkowego nie tylko ze względu na bogaty program, ale i atmosferę wspólnego uczenia się, dzielenia doświadczeniem i wzajemnej inspiracji. Tegoroczna konferencja była szczególna – świętowaliśmy 25-lecie programu Szkoła ucząca się, który od ćwierćwiecza towarzyszy polskim szkołom w rozwoju, refleksji i praktycznym wdrażaniu zmian.
Edukacja, która jest blisko szkoły
Przez całą konferencję towarzyszyła nam myśl przewodnia: czynienie edukacji dostępną dla wszystkich uczniów i uczennic, niezależnie od ich indywidualnych potrzeb. Ten temat pojawiał się zarówno w wystąpieniach, jak i w organizacyjnych detalach – zadbaliśmy o komfort, różnorodność form i przestrzeń na wymianę.
Już w niedzielny wieczór, podczas integracyjnego rozpoczęcia konferencji, ponad pięćdziesiąt nauczycielek z całej Polski miało okazję poznać się bliżej i wspólnie zanurzyć w atmosferę świętowania i współpracy. Wydarzenie nie mogło obyć się bez obecności Marianny Hajdukiewicz z Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności – partnera SUS od samego początku. Jej słowa przypomniały nam, że to długofalowe wsparcie, oparte na zaufaniu i wspólnej misji, jest fundamentem trwałych zmian w edukacji.
Głos szkoły – centrum konferencji
W centrum wydarzenia jak zawsze znalazły się szkoły i ich sprawdzone praktyki. Aż 21 prezentacji, podzielonych na dwa bloki festiwalu, pokazało, jak w różnorodny i autentyczny sposób nauczycielki i nauczyciele z całej Polski wspierają głębokie uczenie się uczniów. Od pracy z błędem, przez interdyscyplinarne zadania, po ocenianie kształtujące czy prowadzenie lekcji w zróżnicowanej klasie. To był prawdziwy przegląd inspirujących rozwiązań z codziennej praktyki.
Prezentacje były efektem całorocznej pracy 27 szkół uczestniczących w programie – ich działania obejmowały warsztaty online, pracę zespołową w szkołach oraz testowanie nowych rozwiązań z uczniami.
Jak nie przytrzasnąć ucznia drzwiami
Nie zabrakło też eksperckiej perspektywy – poniedziałkowy wykład Aleksandra Pawlickiego ze Szkoły Edukacji pt. „Jak nie przytrzasnąć ucznia drzwiami do klasy?” poruszył temat projektowania dostępnego uczenia (UDL) i dał wiele praktycznych wskazówek do pracy w zróżnicowanej klasie.
Z kolei przedstawicielki Fundacji Centrum CBT zaprezentowały konkretne narzędzia pomocne w pracy z uczniami przejawiającymi objawy nadruchliwości i impulsywności.
Popołudniowa sesja wywiadów karuzelowych pozwoliła uczestniczkom wymienić się doświadczeniami wokół budowania wewnętrznych zasobów i dbałości o siebie jako lidera edukacyjnej zmiany. Wieczorem – kręgi oraz odprężająca strefa „Zadbaj o swoje ciało pedagogiczne”, w której ruch i relaks łączyły się z refleksją.
Wtorek należał do warsztatów – uczestniczki i uczestnicy wybierali spośród trzech propozycji: pracy z emocjami w szkole, modelu równowagi oraz spotkań trójstronnych. Każdy z warsztatów umożliwił głębsze wejście w temat i praktyczne przećwiczenie narzędzi przydatnych w codziennej pracy.
Na zakończenie spotkaliśmy się w dużym kręgu podsumowującym – był to moment dzielenia się wrażeniami, podziękowań i symbolicznego zamknięcia wspólnej podróży, jaką przeszłyśmy przez te trzy dni.
Do zobaczenia za rok!
Tegoroczna konferencja była jak zawsze bliska szkoły, bliska praktyki i bliska ludziom, którzy każdego dnia pracują na rzecz lepszej edukacji. Gratulujemy wszystkim szkołom zaangażowanym w tegoroczną edycję programu i już dziś zapraszamy do Klubu Szkół uczących się w roku szkolnym 2025/2026.