Odpowiedzialni liderzy

  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty

Odpowiedzialne przywództwo w szkole to takie przywództwo, które budowane jest na odkrywaniu i definiowaniu własnej tożsamości jako lidera, liderki, zapraszaniu do decyzji i działania osadzonego w aktualnym kontekście (lokalnym i globalnym) oraz angażowaniu szkoły we wspieranie demokracji. To też takie przywództwo, które jest skoncentrowane na uczeniu się wszystkich uczniów i uczennic, przez co chroni równość i sprawiedliwość społeczną.

Tymi słowami profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego Grzegorza Mazurkiewicz zainaugurował kolejną edycję Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty w Warszawie

Mamy za sobą dwa wyjątkowe zjazdy edycji 2022/2023, podczas której grupa trzydziestu sześciu dyrektorów, dyrektorek, wicedyrektorów i wicedyrektorek z całej Polski staje się liderem zmiany w swojej szkole.

Pierwszy zjazd odbył się w marcu w Konstancinie Jeziornie i miał charakter integracyjny. Podczas wykładów, warsztatów, spotkań seminaryjnych i sesji integracyjnej uczestnicy i uczestniczki mieli okazję poczuć klimat studiów, poznać się nawzajem i zbudować pierwsze sieci wsparcia. 

Dużym zaskoczeniem była dla mnie formuła studiów. To, jak bardzo jest praktyczna, oparta na rozmowie i wymianie doświadczeń, na budowaniu relacji pozwalających dzielić się trudnościami i sukcesami. – opowiadała jedna ze słuchaczek.

Zorganizowaliśmy także spotkanie dla tych osób, które chciały porozmawiać o konsekwencjach wojny w Ukrainie dla szkół. Marta Hołub, dyrektorka – konsultantka w „Szkole uczącej się”, która od wielu lat przyjmuje do siebie uczniów cudzoziemskich, stworzyła przestrzeń dla wymiany myśli, doświadczeń, obaw. Dla nas ważne jest, by tematyka zjazdów zawsze odnosiła się do aktualnego kontekstu i otaczającej szkołę rzeczywistości i nie była oderwana od wyzwań, z którymi mierzą się dyrektorzy.

Dyrektorzy i dyrektorki mieli też okazję oderwać się od codzienności i spojrzeć na swoją rolę z innej perspektywy. Otworzyli się na wizję siebie jako przywódców edukacyjnych, którzy poza sprawami organizacyjnymi są w szkole odpowiedzialni za pracę całego zespołu oraz za uczenie się wszystkich uczniów i uczennic. Grupa bardzo szybko się zintegrowała i była otwarta na pomysły oraz proponowane przez zespół studiów wyzwania.

Kwietniowy zjazd w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie miał charakter uroczystej inauguracji, dlatego uświetniła go obecność organizatorów studiów (Centrum Edukacji Obywatelskiej, Collegium Civitas, Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności oraz Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej i Oświaty) i ekspertów.

Na wykładzie pt. „Przywództwo edukacyjne” Grzegorz Mazurkiewicz inspirował uczestników na temat szkoły niskoemisyjnej, w której obecne są wartości sprzyjające społeczeństwu obywatelskiemu, rozwijającemu się zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju i promującego prawa człowieka. Opowiadał o szkole opartej na różnorodności, partycypacyjnym działaniu, dialogu i konsensusie. 

O partnerskim liderowaniu opowiadał prof. dr hab. Andrzej Blikle, a o strategiach oceniania kształtującego – Danuta SternaNie zabrakło praktycznych, wzmacniających i pogłębiających relacje oraz swoje zasoby warsztatów w małych grupach.

Kolejne spotkanie stacjonarne już na początku wakacji podczas trzydniowej Letniej Szkoły Dyrektorów, na której spotkają się dyrektorzy i dyrektorki uczestniczący w różnych działaniach programu „Szkoła ucząca się”. 

 

Inauguracja studiów w Collegium Civitas, w Warszawie
Inauguracja studiów w Collegium Civitas, w Warszawie
Warsztaty
Warsztaty
I zjazd integracyjny w Konstancinie-Jeziornie
I zjazd integracyjny w Konstancinie-Jeziornie
I zjazd integracyjny w Konstancinie-Jeziornie
I zjazd integracyjny w Konstancinie-Jeziornie
Inauguracja studiów w Collegium Civitas, w Warszawie
Inauguracja studiów w Collegium Civitas, w Warszawie
I zjazd integracyjny w Konstancinie-Jeziornie
I zjazd integracyjny w Konstancinie-Jeziornie

Inne aktualności

Aktualności

16/02/2024
  • Warsztaty dla rad pedagogicznych
4 sposoby na rodziców w szkole!
Relacja nauczycieli z rodzicami jest jednym z kluczowych czynników wpływających na jakość i efektywność procesu edukacyjnego. Współpraca między szkołą a rodziną ma na celu zapewnienie optymalnych warunków rozwoju i uczenia...
czytaj więcej»
15/12/2023
  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty
Sieć absolwentów przy choince
Biały, mieniący się śnieg, środek lasu w podwarszawskim Konstancinie-Jeziornie. W urokliwym dworku unosi się zapach cynamonu, pomarańczy i świerkowych igieł na choince. Tej świątecznej aurze, przy ciepłym blasku światełek i...
czytaj więcej»
07/11/2023
  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty
Dyrektorzy zarządzają z troską
Komunikacja, zmiana, empatia - trzy kluczowe obszary wokół których odbył się październikowy zjazd trzynastej edycji Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty.Dyrektorki i wicedyrektorki szkół z całej Polski wraz z trenerami spotkali się...
czytaj więcej»
02/11/2023
  • Szkoła ucząca się
W październiku byliśmy razem!
Wymień 5 słów lub wyrażeń, które kojarzą Ci się z październikiem. Może to będzie: jesień, kolorowe liście, ciepła herbata z cytryną, kocyk, książka?Teraz zobacz czy pasują do nich takie słowa,...
czytaj więcej»
08/09/2023
  • Szkoła ucząca się
Twoja Szkoła (może być) ucząca się
5 powodów dlaczego warto zmieniać i rozwijać szkołę wspólnie z nami? Mamy najdłuższe doświadczenie ze wszystkich firm i organizacji edukacyjnych dostępnych na rynku. Dzięki wieloletniej współpracy z Polsko Amerykańską Fundacją...
czytaj więcej»
06/09/2023
  • Nauczycielska Akademia Internetowa
Mentorzy na sześć!
Mentorki i mentorzy kursów w Nauczycielskiej Akademii Internetowej, na chwilę przed rozpoczęciem roku szkolnego, przyjechali do hotelu Las i Woda w samym sercu mazowieckiego lasu, aby przejść wspólnie przez sześć...
czytaj więcej»

Program „Szkoła ucząca się”, zainicjowany w 2000 roku, jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.