Spotkania dyrektorskie w maju

  • Całościowy rozwój szkoły

W minionym tygodniu uczestnicy spotkań dyrektorskich trzech edycji Całościowego rozwoju szkoły – poziomu zaawansowanego (kończąca się edycja X, będąca na półmetku edycja XI i inaugurująca proces rozwojowy edycja XII) pracowali w kameralnych grupach, które pozwalały na zawiązywanie lub pogłębianie relacji, dzielenie się trudnościami i próbami ich rozwiązań oraz wypracowywanie dobrych praktyk.

Sprzyjała temu otwartość i elastyczność trenerek: Beaty Kacprowicz – dyrektorki konsultantki, Mirki Rokickiej – opiekunki działania, Przemka Kluge – eksperta ds. rozwoju dyrektorów i wykładowców Danuty Sterny – ekspertki ds. oceniania kształtującego.

We wszystkich grupach była okazja do rozmawiania o przywództwie dyrektora skoncentrowanym na uczeniu się uczniów czyli o przywództwie edukacyjnym (warsztat Przemka Kluge), korzyściach wynikających ze stosowania strategii oceniania kształtującego w codziennej praktyce, zwłaszcza tej docelowej związanej z rozwijaniem u uczniów samodzielnego uczenia się, samosterowności i odpowiedzialności za swój rozwój (wykłady Danuty Sterny), zmianie edukacyjnej (obawach, trudnościach, efektach i dalszych planach) a także o wartościach i kulturze organizacyjnej szkoły.

Uczestników połączyły wartości, które są dla nas ważne w życiu osobistym, ale które mocno wpływają na nasze środowiska pracy. Były to m.in.: zaufanie, życzliwość, odpowiedzialność, niezależność i wolność, rozwój, miłość, wiara i rodzina.

Na poszczególnych spotkaniach nie zabrakło konkretnych warsztatów wzmacniających dyrektora we wdrażaniu oceniania kształtującego w szkole. W zależności od tego, na jakim etapie realizacji Całościowego rozwoju szkoły jest placówka, uczestnicy zajmowali się: diagnozą zasobów w szkole, spojrzeniem na to, gdzie są we wdrażaniu i upowszechnianiu OK, konkretnymi praktykami takimi jak obserwacja koleżeńska i wzajemne wsparcie w radzie oraz praca z zadaniem edukacyjnym.

“Widoczne było duże zaangażowanie dyrektorów w rozmowę o procesie zmiany szkoły na różnych poziomach – poczynając od wsparcia metodycznego dla nauczyciela, a kończąc na roli rodziców i ich zaangażowaniu, które ulega zmianom na różnych etapach edukacyjnych dziecka.” – zauważyła Justyna Chachuła, koordynatorka zaawansowanego poziomu Całościowego rozwoju szkoły.

O programie opowiadała Sylwia Żmijewska-Kwiręg, szefowa Programu i członkini Zarządu CEO. Zaprosiła też uczestników do rozmowy o wyzwaniach, planach i potrzebach. W czasie rozmów wybrzmiały bardzo konkretne potrzeby związane z planowanymi na rok szkolny 2022/23 szkolnymi priorytetami, w tym: współpraca z rodzicami, pozytywna dyscyplina, upowszechnianie OK, rozwój kompetencji społeczno-emocjonalnych uczniów czy praca nad drużynowością rady pedagogicznej.

 

Wszyscy obecni wnieśli nie tylko energię i zaangażowanie w te spotkanie, ale także swoje eksperckie spojrzenia na kwestie związane z budowaniem zespołów nauczycielskich, motywacją uczniów, dbaniem o rozwój emocjonalny ucznia oraz kwestiami wychowawczymi.

 

Wśród szkół uczestniczących w działaniu Całościowy rozwój szkoły – poziom zaawansowany znalazły się też takie, którym udało się:

 

  • odejść od oceniania stopniami na rzecz oceny kształtującej – tak m.in. pracuje Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii nr 1 w Łomiankach,
  • budować drużynę z wszystkimi pracownikami szkoły – Niepubliczna Szkoła Podstawowa Gaudeamus w Józefosławiu i w Warszawie, MOS w Łomiankach
  • wdrożyć ocenę kształtującą w klasach I-III i rozpocząć wdrażanie jej w klasach starszych.
Konferencja inauguracyjna Całościowy rozwój szkoły - poziom zaawansowany edycja XII
Konferencja inauguracyjna Całościowy rozwój szkoły - poziom zaawansowany edycja XII
Konferencja inauguracyjna Całościowy rozwój szkoły - poziom zaawansowany edycja XII
Konferencja inauguracyjna Całościowy rozwój szkoły - poziom zaawansowany edycja XII
Konferencja podsumowująca Całościowy rozwój szkoły - poziom zaawansowany edycja X
Konferencja podsumowująca Całościowy rozwój szkoły - poziom zaawansowany edycja X
Konferencja podsumowująca Całościowy rozwój szkoły - poziom zaawansowany edycja X
Konferencja Konferencja podsumowująca Całościowy rozwój szkoły - poziom zaawansowany edycja X

Inne aktualności

Aktualności

16/02/2024
  • Warsztaty dla rad pedagogicznych
4 sposoby na rodziców w szkole!
Relacja nauczycieli z rodzicami jest jednym z kluczowych czynników wpływających na jakość i efektywność procesu edukacyjnego. Współpraca między szkołą a rodziną ma na celu zapewnienie optymalnych warunków rozwoju i uczenia...
czytaj więcej»
15/12/2023
  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty
Sieć absolwentów przy choince
Biały, mieniący się śnieg, środek lasu w podwarszawskim Konstancinie-Jeziornie. W urokliwym dworku unosi się zapach cynamonu, pomarańczy i świerkowych igieł na choince. Tej świątecznej aurze, przy ciepłym blasku światełek i...
czytaj więcej»
07/11/2023
  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty
Dyrektorzy zarządzają z troską
Komunikacja, zmiana, empatia - trzy kluczowe obszary wokół których odbył się październikowy zjazd trzynastej edycji Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty.Dyrektorki i wicedyrektorki szkół z całej Polski wraz z trenerami spotkali się...
czytaj więcej»
02/11/2023
  • Szkoła ucząca się
W październiku byliśmy razem!
Wymień 5 słów lub wyrażeń, które kojarzą Ci się z październikiem. Może to będzie: jesień, kolorowe liście, ciepła herbata z cytryną, kocyk, książka?Teraz zobacz czy pasują do nich takie słowa,...
czytaj więcej»
08/09/2023
  • Szkoła ucząca się
Twoja Szkoła (może być) ucząca się
5 powodów dlaczego warto zmieniać i rozwijać szkołę wspólnie z nami? Mamy najdłuższe doświadczenie ze wszystkich firm i organizacji edukacyjnych dostępnych na rynku. Dzięki wieloletniej współpracy z Polsko Amerykańską Fundacją...
czytaj więcej»
06/09/2023
  • Nauczycielska Akademia Internetowa
Mentorzy na sześć!
Mentorki i mentorzy kursów w Nauczycielskiej Akademii Internetowej, na chwilę przed rozpoczęciem roku szkolnego, przyjechali do hotelu Las i Woda w samym sercu mazowieckiego lasu, aby przejść wspólnie przez sześć...
czytaj więcej»

Program „Szkoła ucząca się”, zainicjowany w 2000 roku, jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.