Dyrektorzy zarządzają z troską

  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty

Komunikacja, zmiana, empatia – trzy kluczowe obszary wokół których odbył się październikowy zjazd trzynastej edycji Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty.

Dyrektorki i wicedyrektorki szkół z całej Polski wraz z trenerami spotkali się w Konstancinie Jeziornie podczas trzech intensywnych dni. Praca w blokach warsztatowych pozwoliła na głęboką refleksję nad ich sposobem zarządzania oraz umożliwiła zaplanowanie przeprowadzenia zmiany, która ma być efektem tego procesu.

Celem studiów jest wdrożenie w szkołach zmian poświęconych uczeniu się uczniów. Po trzech semestrach wszyscy „przyglądają” się swoim zmianom, poddają je autorefleksji i dzielą się spostrzeżeniami z innymi. Ta wymiana doświadczeń jest tym, co słuchacze i słuchaczki cenią sobie najbardziej. 

Podczas minionego zjazdu  uczestniczki  planowały swoją zmianę. Określały jej obszar i cele, a także argumenty, które za nią przemawiają. Wizualizowały swoją szkołę przed i po wprowadzeniu zmiany, rozpisując mapę sojuszników oraz planując konkretne działania wdrażające i monitorujące jej przebieg.

Przywództwo edukacyjne, czyli drugi kluczowy obszar, który obejmuje studia, znalazł swoje praktyczne odbicie podczas cyklu warsztatów m.in o skutecznej komunikacji dyrektora z radą pedagogiczną według modelu IST. 

 

IST - rozmowa skoncentrowana na temacie

Najdłuższy blok procesowy przeznaczony został  empatii. Słuchaczki ćwiczyły sztukę analizy i przyjmowania informacji zwrotnej dyrektora od nauczycieli uwzględniającą język potrzeb nauczycieli.

Podczas pełnego emocji warsztatu Przemysława Kluge: Wiem co czuję, rozumiem i działam – o empatyczny, przywództwie w szkole, była okazja aby przyjrzeć się sobie. Dyrektorskie grono rozpracowywało swoje zachowania empatyczne odnosząc je do rodzajów empatii: lustrzanej, bliźniaczej, odrębnej i wędkarskiej. Poznali też w praktyce model FUKO: fakty, ustosunkowanie, konsekwencje, oczekiwanie. 

# Ciekawy był wgląd w samą siebie - odkrywanie swoich emocji, reakcji ciała, myśli.

# Najbardziej cenię sobie pracę na studium przypadku, zwłaszcza kiedy owo studium generowane jest z naszej codziennej, szkolnej praktyki.

# Bardzo cenne było dla mnie ćwiczenie asertywnej interwencji na konkretnym przypadku, w oparciu o poznane elementy modelu.

Słuchaczki Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty, o warsztatach

Jak zawsze przy okazji zjazdów stacjonarnych jest czas na rozmowy i na oddech od codzienności,  a nawet wspólne spacery po okolicznym uzdrowisku. Przed słuchaczkami – wizyty partnerskie w szkołach, które są jednym z elementów studiów. Rozpoczęły już ich wspólne planowanie.

Jeśli bliski jest Ci rozwój zawodowy i chcesz uczestniczyć w procesie zmiany wspólnie z innymi, to właśnie rozpoczęliśmy rekrutację do kolejnej edycji studiów. Więcej informacji o ich organizacji oraz programie, a także kontakt do koordynatorki znajdziesz na stronie: Studia Podyplomowe Liderów Oświaty.

Otworzyliśmy rekrutację na Studia Podyplomowe Liderów Oświaty

dla rocznika 2024/2025

Inne aktualności

Aktualności

25/10/2024
  • Szkoła ucząca się
Współpraca dla wspierania nauczycieli i dyrektorów
Na zaproszenie Wielkopolskiego Kuratora Oświaty, Igora Bykowskiego, nasze ekspertki: Małgorzata Ostrowska i Janina Stojak, wzięły udział w spotkaniu z ponad osiemdziesięcioma pracownikami kuratorium z Poznania i terenowych delegatur. Wydarzenie, zorganizowane pod...
czytaj więcej»
10/10/2024
  • Nauczycielska Akademia Internetowa
E-learning dla nauczycieli – klucz do rozwoju kompetencji zawodowych
E-learning, czyli kształcenie zdalne za pomocą platform internetowych, stał się integralną częścią współczesnej edukacji. Kursy Nauczycielskiej Akademii Internetowej dostarczają nowoczesnych narzędzi aby nauczyciele mogli podnosić swoje kwalifikacje.
czytaj więcej»
12/07/2024
  • Szkoła ucząca się
Z energią i odwagą w dbaniu o siebie
Pod tym hasłem w ostatnich dniach czerwca, w Łochowie odbyła się Letnia Szkoła Dyrektorów 2024. To dwudniowe wydarzenie, które co roku gromadzi w jednym miejscu 120 osób dyrektorskich obecnych w...
czytaj więcej»
28/05/2024
  • Szkoła ucząca się
Witaj w klubie!
"Nie lubię konferencji i rzadko w nich uczestniczę. Pierwszy raz jestem na takim wydarzeniu. Ciepła atmosfera, indywidualne podejście, zaopiekowanie. Zupełnie inna jakość. Wyjątkowe spotkania z nauczycielkami z którymi mam wspólny...
czytaj więcej»
24/04/2024
  • Całościowy rozwój szkoły
Sukcesy i wyzwania na asystenckiej drodze
Spotkanie asystentów i asystentek szkół, które na co dzień towarzyszą szkołom w rozwoju to doskonała okazja do rozmowy i bycia wśród osób którzy mają podobną wizję edukacji. Podczas trzydniowego zjazdu...
czytaj więcej»
16/02/2024
  • Warsztaty dla rad pedagogicznych
4 sposoby na rodziców w szkole!
Relacja nauczycieli z rodzicami jest jednym z kluczowych czynników wpływających na jakość i efektywność procesu edukacyjnego. Współpraca między szkołą a rodziną ma na celu zapewnienie optymalnych warunków rozwoju i uczenia...
czytaj więcej»

Program „Szkoła ucząca się”, zainicjowany w 2000 roku, jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.