Komunikacja, zmiana, empatia – trzy kluczowe obszary wokół których odbył się październikowy zjazd trzynastej edycji Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty.
Dyrektorki i wicedyrektorki szkół z całej Polski wraz z trenerami spotkali się w Konstancinie Jeziornie podczas trzech intensywnych dni. Praca w blokach warsztatowych pozwoliła na głęboką refleksję nad ich sposobem zarządzania oraz umożliwiła zaplanowanie przeprowadzenia zmiany, która ma być efektem tego procesu.
Celem studiów jest wdrożenie w szkołach zmian poświęconych uczeniu się uczniów. Po trzech semestrach wszyscy „przyglądają” się swoim zmianom, poddają je autorefleksji i dzielą się spostrzeżeniami z innymi. Ta wymiana doświadczeń jest tym, co słuchacze i słuchaczki cenią sobie najbardziej.
Podczas minionego zjazdu uczestniczki planowały swoją zmianę. Określały jej obszar i cele, a także argumenty, które za nią przemawiają. Wizualizowały swoją szkołę przed i po wprowadzeniu zmiany, rozpisując mapę sojuszników oraz planując konkretne działania wdrażające i monitorujące jej przebieg.
Przywództwo edukacyjne, czyli drugi kluczowy obszar, który obejmuje studia, znalazł swoje praktyczne odbicie podczas cyklu warsztatów m.in o skutecznej komunikacji dyrektora z radą pedagogiczną według modelu IST.
IST - rozmowa skoncentrowana na temacie
- Podejście proponowane przez Ruth Cohn koncentrujące się na umożliwieniu grupie wykonania zadania w sposób, który nie tylko pozwala na osiągnięcie sukcesu, ale również wzmacnia i rozwija zasoby wszystkich członków grupy, promuje szacunek do innych, wspólną odpowiedzialność, kreatywność i współpracę. Model ten opiera się na współpracy grup i zespołów.
Najdłuższy blok procesowy przeznaczony został empatii. Słuchaczki ćwiczyły sztukę analizy i przyjmowania informacji zwrotnej dyrektora od nauczycieli uwzględniającą język potrzeb nauczycieli.
Podczas pełnego emocji warsztatu Przemysława Kluge: Wiem co czuję, rozumiem i działam – o empatyczny, przywództwie w szkole, była okazja aby przyjrzeć się sobie. Dyrektorskie grono rozpracowywało swoje zachowania empatyczne odnosząc je do rodzajów empatii: lustrzanej, bliźniaczej, odrębnej i wędkarskiej. Poznali też w praktyce model FUKO: fakty, ustosunkowanie, konsekwencje, oczekiwanie.
# Najbardziej cenię sobie pracę na studium przypadku, zwłaszcza kiedy owo studium generowane jest z naszej codziennej, szkolnej praktyki.
# Bardzo cenne było dla mnie ćwiczenie asertywnej interwencji na konkretnym przypadku, w oparciu o poznane elementy modelu.
Jak zawsze przy okazji zjazdów stacjonarnych jest czas na rozmowy i na oddech od codzienności, a nawet wspólne spacery po okolicznym uzdrowisku. Przed słuchaczkami – wizyty partnerskie w szkołach, które są jednym z elementów studiów. Rozpoczęły już ich wspólne planowanie.
Jeśli bliski jest Ci rozwój zawodowy i chcesz uczestniczyć w procesie zmiany wspólnie z innymi, to właśnie rozpoczęliśmy rekrutację do kolejnej edycji studiów. Więcej informacji o ich organizacji oraz programie, a także kontakt do koordynatorki znajdziesz na stronie: Studia Podyplomowe Liderów Oświaty.