Dyrektorzy zarządzają z troską

  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty

Komunikacja, zmiana, empatia – trzy kluczowe obszary wokół których odbył się październikowy zjazd trzynastej edycji Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty.

Dyrektorki i wicedyrektorki szkół z całej Polski wraz z trenerami spotkali się w Konstancinie Jeziornie podczas trzech intensywnych dni. Praca w blokach warsztatowych pozwoliła na głęboką refleksję nad ich sposobem zarządzania oraz umożliwiła zaplanowanie przeprowadzenia zmiany, która ma być efektem tego procesu.

Celem studiów jest wdrożenie w szkołach zmian poświęconych uczeniu się uczniów. Po trzech semestrach wszyscy „przyglądają” się swoim zmianom, poddają je autorefleksji i dzielą się spostrzeżeniami z innymi. Ta wymiana doświadczeń jest tym, co słuchacze i słuchaczki cenią sobie najbardziej. 

Podczas minionego zjazdu  uczestniczki  planowały swoją zmianę. Określały jej obszar i cele, a także argumenty, które za nią przemawiają. Wizualizowały swoją szkołę przed i po wprowadzeniu zmiany, rozpisując mapę sojuszników oraz planując konkretne działania wdrażające i monitorujące jej przebieg.

Przywództwo edukacyjne, czyli drugi kluczowy obszar, który obejmuje studia, znalazł swoje praktyczne odbicie podczas cyklu warsztatów m.in o skutecznej komunikacji dyrektora z radą pedagogiczną według modelu IST. 

 

IST - rozmowa skoncentrowana na temacie

Najdłuższy blok procesowy przeznaczony został  empatii. Słuchaczki ćwiczyły sztukę analizy i przyjmowania informacji zwrotnej dyrektora od nauczycieli uwzględniającą język potrzeb nauczycieli.

Podczas pełnego emocji warsztatu Przemysława Kluge: Wiem co czuję, rozumiem i działam – o empatyczny, przywództwie w szkole, była okazja aby przyjrzeć się sobie. Dyrektorskie grono rozpracowywało swoje zachowania empatyczne odnosząc je do rodzajów empatii: lustrzanej, bliźniaczej, odrębnej i wędkarskiej. Poznali też w praktyce model FUKO: fakty, ustosunkowanie, konsekwencje, oczekiwanie. 

# Ciekawy był wgląd w samą siebie - odkrywanie swoich emocji, reakcji ciała, myśli.

# Najbardziej cenię sobie pracę na studium przypadku, zwłaszcza kiedy owo studium generowane jest z naszej codziennej, szkolnej praktyki.

# Bardzo cenne było dla mnie ćwiczenie asertywnej interwencji na konkretnym przypadku, w oparciu o poznane elementy modelu.

Słuchaczki Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty, o warsztatach

Jak zawsze przy okazji zjazdów stacjonarnych jest czas na rozmowy i na oddech od codzienności,  a nawet wspólne spacery po okolicznym uzdrowisku. Przed słuchaczkami – wizyty partnerskie w szkołach, które są jednym z elementów studiów. Rozpoczęły już ich wspólne planowanie.

Jeśli bliski jest Ci rozwój zawodowy i chcesz uczestniczyć w procesie zmiany wspólnie z innymi, to właśnie rozpoczęliśmy rekrutację do kolejnej edycji studiów. Więcej informacji o ich organizacji oraz programie, a także kontakt do koordynatorki znajdziesz na stronie: Studia Podyplomowe Liderów Oświaty.

Otworzyliśmy rekrutację na Studia Podyplomowe Liderów Oświaty

dla rocznika 2024/2025

Inne aktualności

Aktualności

11/04/2025
  • Szkoła ucząca się
Towarzyszymy szkołom w zmianie!
Nadchodzi czas owocowych zbiorów po zimie. To zdecydowanie najczęściej wybierany motyw na kartach metafor, z którymi rozpoczęliśmy weekendowe spotkanie rozwojowe trenerek, trenerów, asystentek i asystentów szkół. “Budzimy się, dojrzewamy jak...
czytaj więcej»
28/03/2025
  • Warsztaty dla rad pedagogicznych
Zapraszamy na spotkanie trójstronne!
Poznaj nowy warsztat w naszej ofercie i wprowadź do szkoły spotkania trójstronne, podczas których uczeń, rodzic i wychowawca skupiają się na mocnych stronach dziecka.Spotkanie trójstronne to spotkanie rodziców, ucznia i...
czytaj więcej»
14/03/2025
  • Szkoła ucząca się
Od 25 lat (nie tylko) gadamy o edukacji!
Jakie oczekiwania i nadzieje, stały za decyzjami 40-u dyrektorów, którzy weszli na drogę zmiany, rozpoczynając udział w Całościowym rozwoju szkoły? "Chcę sobie, dyrektorce, to wszystko poukładać, by potem lepiej uspójnić...
czytaj więcej»
26/02/2025
  • Warsztaty dla rad pedagogicznych
Jak sztuczna inteligencja może ułatwić pracę w szkole?
Współczesna edukacja się zmienia, a nauczyciele coraz częściej sięgają po nowoczesne narzędzia, które ułatwiają im pracę. Jednym z takich narzędzi, które zyskuje na popularności, jest ChatGPT – sztuczna inteligencja, która...
czytaj więcej»
18/02/2025
  • Nauczycielska Akademia Internetowa
Kurs Edukacji Obywatelskiej
Najważniejszym elementem przedmiotu jest przygotowanie młodych ludzi do odpowiedzialnego zaangażowania obywatelskiego. Już jako szesnasto- i siedemnastolatki młodzi ludzie mogą mieć przecież wpływ na to, co dzieje się wokół nich, a...
czytaj więcej»
17/12/2024
  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty
Odnawialna energia Absolwentów!
Migoczące światełka w oknach, blask i zapach choinki oraz długi na 30 metrów stół przystrojony serwetkami w kolorze butelkowej zieleni. Czy to już święta w “Szkole uczącej się”? To niewątpliwie...
czytaj więcej»

Program „Szkoła ucząca się”, zainicjowany w 2000 roku, jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.