Jakie oczekiwania i nadzieje, stały za decyzjami 40-u dyrektorów, którzy weszli na drogę zmiany, rozpoczynając udział w Całościowym rozwoju szkoły?
- "Chcę sobie, dyrektorce, to wszystko poukładać, by potem lepiej uspójnić to w całej szkole".
- "Nasza szkoła potrzebuje oceniania na miarę potrzeb uczniów, nauczycieli, ale też świata".
- "Wierzę, że ocenianie kształtujące pozwoli nam lepiej zadbać o postępy edukacyjne wszystkich uczniów".
- "Chcę, by nasi uczniowie przychodzili do szkoły po rozwój i widoczne uczenie się, nie po stopnie".
- "To, czego nasi uczniowie potrzebują, to umiejętności uczenia się i samozarządzania tym procesem".
- "Zmiana naszego myślenia o ocenianiu sprawi, że nam nauczycielom będzie łatwiej i że będziemy mieli większą satysfakcję i motywację do pracy".
- "Chcę rozwijać motywację wewnętrzną uczniów, ale też motywację nauczycieli".
- "Wiemy, że w “Szkole uczącej się” możemy wypracować sposób na wdrażanie zmian razem, nie samotnie".
Za podjęciem decyzji o zmianie stały też obawy:
- Co na to rodzice?
- Czy mój zespół ma wystarczające kompetencje metodyczne i dydaktyczne, a jeśli nie, to jak możemy się razem doskonalić?
- Jak budować zaangażowanie, żeby nie zostać w tym procesie wdrażania oceniania kształtującego samotnymi?
Jesteśmy po konferencji inaugurującej kolejną, XXIII już edycję Całościowego rozwoju szkoły z dyrektorami i dyrektorkami z całej Polski, którzy właśnie postanowili zaprosić siebie, swoich nauczycieli, uczniów i rodziców do sprawdzenia, czy ocenianie kształtujące zmienia motywację, uczy uczenia się i buduje partnerskie relacje.
Pracujemy nad tym działaniem w różnorodnym gronie ekspertów i praktyków: Mirosława Rokicka – ekspertka merytoryczna, Marta Hołub, Justyna Franczak i Beata Kacprowicz – opiekunki ścieżki dyrektorskiej. Nad koordynacją czuwają Katarzyna Pucek, Zuzanna Kluge przy wsparciu zastępczyni szefowej zespołu SUS – Iwony Kluge.
Zdjęcia: Tomasz Kwiręg
A niech gadają o edukacji
W podobnym czasie, 37 kreatywnych, zdeterminowanych i otwartych osób dyrektorskich rozpoczęło siedemnastą edycję Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty, w której przygląda się swojemu przywództwu edukacyjnemu poprzez:
- refleksję nad własną motywacją wewnętrzną do uczenia się,
- identyfikowanie sukcesów oraz obszarów do rozwoju zgodnych z przyjętymi wartościami,
- rozpoznawanie zachowań nauczyciela, metod i praktyk, które wspierają uczenie się ucznia,
- tworzenie cech dobrego uczenia się,
- opracowywanie sposobów na przekonanie rady pedagogicznej do pracy nad poprawą jakości uczenia się uczniów i uczennic w szkole,
- szukanie sposobów na racjonalizację budżetu dyrektorskiego.
Co ja tutaj robię?
“A niech gadają o edukacji” i „u nas dzieci mają dobrze” – tymi słowami utkanymi w postaci kolaży, zakończył się drugi dzień zjazdu. Za półtora roku, po otrzymaniu dyplomu studiów sprawdzimy, czy ich zespołowe wizje zostaną zrealizowane.
Mamy nadzieję, że każdy z uczestników wyjechał z gotową odpowiedzią na pytanie wykładowe Aleksandra Pawlickiego: „Co ja tutaj robię?”. Bo choć uczymy się razem i wzajemnie inspirujemy, to ostatecznie każdy z nas podejmuje indywidualne decyzje o sobie i swojej szkole. Autonomia to obok poczucia przynależności i kompetencji, trzecia potrzeba, o którą chcemy zadbać na studiach. Bez niej nie ma motywacji do działania.
To czas wspólnej pracy i uczenia się, także dla nas, osób zaangażowanych w tworzenie studiów. Sprawdzamy nowe tematy i kierunki i poszerzamy zespół prowadzących: Anna Dojer – kierowniczka SPLO, Beata Klassek – koordynatorka, dyrektorki facylitatorki tej edycji – Urszula Duda, Aleksandra Mikulska, Małgorzata Borowska-Leszczyszyn, Mirosława Turczyn, Katarzyna Olejnik, Joanna Walczak.
Od 25 lat wspólnie tworzymy szkoły możliwości
Tym samym, z początkiem marca zainaugurowaliśmy kolejne edycje dwóch największych działań systemowych w programie, świętując przy okazji nasz jubileusz.
Od 25 lat w programie Szkoła ucząca się towarzyszymy dyrektorom i nauczycielom w realizacji nadziei i oczekiwań oraz częściowo – w pokonywaniu wyzwań i barier. Tworzymy sieć wsparcia, dostarczamy zasoby i narzędzia, budujemy bezpieczną przestrzeń na testowanie, angażujemy, doceniamy, wspólnie się uczymy. Nie byłoby to możliwe, bez partnerstwa Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, która także obchodząc swój jubileusz 25-lecia, towarzyszy nam od początku trwania programu.
Dziękujemy wszystkim za otwartość, odwagę, zaangażowanie i dobre humory. Witajcie w rodzinie Szkół uczących się, w której Wspólnie tworzymy szkoły możliwości.
