Edukacja obywatelska jest globalna

Podróżujemy, migrujemy, studiujemy na zagranicznych uczelniach, pracujemy w międzynarodowych firmach, kupujemy produkty z innych kontynentów i tam je wysyłamy. Fascynują nas języki i kultury odległych krajów – muzyka, kino, literatura, kuchnia. Polski rząd uczestniczy w podejmowaniu decyzji, które dotyczą całego świata. Nasze wybory i zachowania przyczyniają się do zmiany lub ochrony klimatu, która dotyka mieszkańców i mieszkanki odległych krańców ziemi. Żyjemy w świecie globalnych współzależności.

Dlaczego uważamy, że to jest ważne?

  • doświadczenia uczestnictwa w społeczeństwie zdobyte w młodym wieku przekładają się na wzorce funkcjonowania w życiu dorosłym;
  • dopuszczenie głosu uczniów i bardziej elastyczne zarządzanie szkołą jest odpowiedzią na coraz większe oderwanie realiów szkolnych od współczesnego świata;
  • poziom zaufania społecznego w okresie edukacji spada – najistotniejszy element tworzący kapitał społeczny (R. Putnam, “Demokracja w działaniu”);
  • niski poziom zaufania społecznego, skłonności do samoorganizacji i działania wspólnego wśród młodzieży (Raport “Młodzież 2018, CBOS);
  • rozwój wielu kompetencji społecznych i obywatelskich wskazanych w dokumencie Rady UE jest możliwy tylko w praktycznym działaniu.

Program „Szkoła ucząca się”, zainicjowany w 2000 roku, jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.