Jak działamy?
Warunkiem skutecznego uczenia się uczniów i uczennic jest świadomość, czego się uczą, jak mogą tę wiedzę wykorzystać w życiu codziennym oraz skąd będą wiedzieć, że to umieją.
W programie „Szkoła ucząca się” pomagamy tworzyć środowisko uczenia się w skuteczny sposób. Wspieramy rozwój szkół, podnosimy kwalifikacje zawodowe i kompetencje nauczycieli i dyrektorów oraz koncentrujemy się na stałym doskonaleniu procesu uczenia się wszystkich uczniów i uczennic.
Kluczowe koncepcje
Podstawowym narzędziem pracy ze szkołami jest ocenianie kształtujące, czyli zestaw strategii uczenia (się). Dzięki partnerstwu ucznia i nauczyciela rozwija ono kompetencje uczenia się, wspiera wewnętrzną motywację i poczucie autorstwa przez m.in. jasne określenie celów i kryteriów sukcesu, zadawanie pytań, informację zwrotną i współpracę w klasie.
Konsekwentne wprowadzenie oceniania kształtującego w szkole wspierają działania skupione na doskonaleniu procesu uczenia się – współpraca nauczycieli oraz rozproszone przywództwo edukacyjne dyrektora, który dzieli się odpowiedzialnością z innymi i wzmacnia liderów nauczycielskich.
Relacje i kultura pracy szkoły
Koncepcje „Szkoły uczącej się” pozwalają zmieniać relacje międzyludzkie. Stosunki hierarchiczne oparte na formalnych procedurach ustępują stosunkom partnerskim, które są zbudowane na szacunku, zaufaniu, trosce i motywacji wewnętrznej. Ocenianie kształtujące zmienia relacje pomiędzy uczniami a nauczycielami, współpracę między nauczycielami oraz rozproszone przywództwo edukacyjne między dyrektorem a nauczycielami.
Struktura programu „Szkoła ucząca się”
Oferujemy szkołom wsparcie stosowne do ich potrzeb i możliwości – od wsparcia szkoleniowego, podnoszącego kompetencje nauczycieli i dyrektorów, po programy całościowego rozwoju angażujące dyrekcję i radę pedagogiczną we wprowadzanie głębokich zmian w funkcjonowaniu szkoły.
W ramach programu są prowadzone:
- roczne interaktywne kursy internetowe oferujące indywidualną opieką mentorów (Nauczycielska Akademia Internetowa);
- warsztaty dla rad pedagogicznych prowadzone przez nauczycieli praktyków (Warsztaty SUS);
- całościowe programy rozwoju szkół zakładające wprowadzenie oceniania kształtującego, współpracę nauczycieli i rozproszone przywództwo edukacyjne (Całościowy rozwój szkoły oraz Klub i Laboratorium Szkół uczących się), ugruntowujace pozycję oceniania kształtującego w szkole oraz doskonalące praktyki nauczania;
- studia podyplomowe dla dyrektorów rozwijające praktykę rozproszonego przywództwa edukacyjnego skupionego na uczeniu się (Studia Podyplomowe Liderów Oświaty).
W programie prowadzimy też:
- eksperckie serwisy internetowe pomagające nauczycielom lepiej nauczać, a uczniom się uczyć;
- zdalne i stacjonarne konferencje i webinaria dotyczące uczenia (się), sposobów oceniania, innowacyjnych metod nauczania.
Ważnym elementem programu są:
- współpraca z władzami oświatowymi oraz ośrodkami doskonalenia nauczycieli,
- działalność wydawnicza (książki i pomoce dydaktyczne).
Program „Szkoła ucząca się” wspiera również działania szkół w zakresie rozwijania kompetencji obywatelskich i społecznych młodych ludzi, wspierania samorządności uczniowskiej oraz aktywności lokalnej młodzieży, upowszechniania edukacji globalnej i ekologicznej.
Oddziaływanie „Szkoły uczącej się”
Program zainicjowany został w 2000 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz Polsko-Amerykańską Fundację Wolności jako jedno z przedsięwzięć służących budowaniu społeczeństwa obywatelskiego.
Chcieliśmy (i nadal chcemy) dawać dyrektorom i nauczycielom poczucie wpływu na to, co dzieje się w ich szkołach i wspierać ich w zmienianiu swoich szkół tak, by lepiej służyły młodym ludziom.
Program oddziałuje na szkoły i system edukacji na czterech poziomach:
- całościowego rozwoju pracy szkół i pracy z ich kadrą pedagogiczną,
- wsparcia kompetencji indywidualnych nauczycieli i dyrektorów,
- upowszechniania metod i rozwiązań dydaktycznych wypracowanych w programie,
- wpływu na przyszły kształt systemu edukacji poprzez współpracę z władzami oświatowymi i działania w zakresie rzecznictwa.