Bezpieczne miejsce rozwoju

  • Klub

  • Laboratorium

Wśród wielu wydarzeń w programie, raz w roku organizujemy najbardziej praktyczny zjazd. To Konferencja Sprawdzonych Praktyk Laboratorium i Klubu Szkół uczących się. 

Spotykają się na niej liderki i liderzy ze szkół z tytułem Szkoły uczącej się”, które współpracują z nami od lat, a praktyki, które stosują  są inspiracją dla innych.

„Pierwszy raz wypróbowaliśmy formułę wymiany doświadczeń, w której o zmianie w szkole opowiedzieli nie tylko nauczycielki, nauczyciele, dyrekcja, ale także zaproszeni rodzice oraz uczniowie.” – opowiada koordynatorka działania – Ania Dojer.

Trzydniowy zjazd rozpoczął się wykładem „Komunikacja bez przemocy w szkole”. Drugi dzień wypełniony był po brzegi empatycznymi warsztatami, a na koniec obejrzeliśmy prezentacje Sprawdzonych Praktyk ze szkół klubowych i laboratoryjnych.

Nie zabrakło też okazji do rozmów wśród osób, które świetnie się znają i integracji z nowopoznanymi.

Trudno było powstrzymać się od gorących tematów zawodowych ale znaleźliśmy przestrzeń do przyjacielskich pogawędek, wspomnień, powrotu do wydarzeń, które były znaczące dla szkół, społeczności liderek i liderów Klubu i Laboratorium. Wybiegaliśmy też w przyszłość i dzieliliśmy się planami wakacyjno-wypoczynkowymi.” – wspomina Małgosia Ostrowska, ekspertka w programie.

Komunikacja bez przemocy w szkole

Paulina Orbitowska-Fernandez  rozpoczęła swój wykład od cytatu Marshalla Rosenberga: „Kolejne słowa, które wypowiesz mogą zmienić Twoje życie na zawsze”.

Słowa te pokazują, jak wielkie znaczenie ma sposób komunikacji dla “innych” i dla ciebie. Empatia dla siebie stała się ważnym kawałkiem wykładu i warsztatu, który był jego kontynuacja.

W wypowiedziach uczestniczek wybrzmiało, że komunikacja empatyczna oparta na NVC jest potrzebna nie tylko po to, aby sprzyjała rozmowom z innymi, ale także, aby lepiej rozumieć siebie, zobaczyć w sobie człowieka, który ma takie same potrzeby jak inni.

Potwierdziło to ćwiczenie warsztatowe, które polegało na przepracowaniu przyjmowania i reakcji na trudny komunikat. 

Wyszliśmy z wykładu i warsztatu z kilkoma empatycznimi myślami.

Warsztaty pełne empatii

Przyjrzeliśmy się skutecznym formom mówienia i słuchania, szczególnie trudnych komunikatów, dbaniu o swoje granice z jednoczesną dbałością o relacje oparte na zaufaniu i współpracy oraz granice innych. Pracowaliśmy nad stresem w pracy liderki i lidera oraz zadbaniem o swój dobrostan emocjonalny.

Poznaliśmy metodę Treningu wnioskowania moralnego, którą można wykorzystać w pracy z klasą lub grupą. Metoda ta opiera się na dyskusji i rozważaniu przez uczennice i uczniów dylematów moralnych, czyli sytuacji w których nie ma jednego dobrego, zadowalającego wszystkich rozwiązania,
a każdy wybór połączony jest ze stratą jakiejś wartości. Metoda dylematów zaczerpnięta jest od Lawrence’a Kohlberga.

 

Szukaliśmy odpowiedzi na pytania: Jak zainteresować uczniów historią? W jaki sposób zamienić źródła historyczne na łamigłówki i gry edukacyjne? Poznaliśmy praktyczne rozwiązania stosowane w działaniach edukacyjnych Muzeum Historii Polski i tworzyliśmy własne gry miejskie.

Wzbudzaliśmy refleksji na temat inicjowania samodzielności myślenia w pracy
z uczniem. Zdefiniowaliśmy samodzielność myślenia i układaliśmy własny konspekt.

Poznaliśmy praktyczne i sprawdzone pomysły na wprowadzenie uczniów i uczennic najmłodszych klas w świat samodzielnego uczenia się poprzez własną refleksję.

Celem warsztatu była refleksja na temat użyteczności technik rozwijających umiejętność argumentowania podczas lekcji. Omówiliśmy wybrane techniki uczące dyskutowania i przeanalizowaliśmy, które są najbardziej użyteczne na naszym przedmiocie. Zredagowaliśmy zadanie edukacyjne, wykorzystując wybraną technikę.

Uczniowie, rodzic, nauczycielka i dyrektor SP82 w Warszawie opowiedzieli o przeprowadzonej inicjatywie zmiany systemu oceny zachowania, w którą zaangażowana była cała społeczność szkolna.
O swoich doświadczeniach ze zmiany oceny zachowania opowiedziały też nauczycielki SP Paderewski z Lublina.
Podczas warsztatu w formule world cafe rozmawialiśmy o tym, jak wypracować sposób oceniania zachowania, który będzie sprzyjał i sprawdzi się w Waszej szkole. 

Stres, zwłaszcza przewlekły, obniża koncentrację, utrudnia zapamiętywanie i  uczenie się. Młodzi ludzie potrzebują wsparcia, by samodzielnie rozwiązywać swoje problemy emocjonalne. Uczestnicy warsztatów dowiedzieli się, jak pracować z uczniami, by nieprzyjemne emocje, które odczuwają, nie utrudniały im nauki oraz integrowania się z klasą.

Doświadczyliśmy wybranych technik obniżania stresu i dostaliśmy wskazówki w jaki sposób je wykorzystać w szkole.

Robicie bardzo dobrą robotę! Dziękuję Wam za wysiłek, który wkładacie w zmianę w edukacji na lepsze. Tworzycie bardzo bezpieczne miejsce rozwoju.

Bardzo dziękuję za świetną organizację. Cudowne miejsce i atmosfera sprzyjały otwartości na wymianę doświadczeń. Idealnie by było, gdyby taka konferencja była jeszcze jedna w roku.
Uczestniczki konferencji
Klubu i Laboratorium Szkół uczących się

Inne aktualności

Aktualności

25/10/2024
  • Szkoła ucząca się
Współpraca dla wspierania nauczycieli i dyrektorów
Na zaproszenie Wielkopolskiego Kuratora Oświaty, Igora Bykowskiego, nasze ekspertki: Małgorzata Ostrowska i Janina Stojak, wzięły udział w spotkaniu z ponad osiemdziesięcioma pracownikami kuratorium z Poznania i terenowych delegatur. Wydarzenie, zorganizowane pod...
czytaj więcej»
10/10/2024
  • Nauczycielska Akademia Internetowa
E-learning dla nauczycieli – klucz do rozwoju kompetencji zawodowych
E-learning, czyli kształcenie zdalne za pomocą platform internetowych, stał się integralną częścią współczesnej edukacji. Kursy Nauczycielskiej Akademii Internetowej dostarczają nowoczesnych narzędzi aby nauczyciele mogli podnosić swoje kwalifikacje.
czytaj więcej»
12/07/2024
  • Szkoła ucząca się
Z energią i odwagą w dbaniu o siebie
Pod tym hasłem w ostatnich dniach czerwca, w Łochowie odbyła się Letnia Szkoła Dyrektorów 2024. To dwudniowe wydarzenie, które co roku gromadzi w jednym miejscu 120 osób dyrektorskich obecnych w...
czytaj więcej»
28/05/2024
  • Szkoła ucząca się
Witaj w klubie!
"Nie lubię konferencji i rzadko w nich uczestniczę. Pierwszy raz jestem na takim wydarzeniu. Ciepła atmosfera, indywidualne podejście, zaopiekowanie. Zupełnie inna jakość. Wyjątkowe spotkania z nauczycielkami z którymi mam wspólny...
czytaj więcej»
24/04/2024
  • Całościowy rozwój szkoły
Sukcesy i wyzwania na asystenckiej drodze
Spotkanie asystentów i asystentek szkół, które na co dzień towarzyszą szkołom w rozwoju to doskonała okazja do rozmowy i bycia wśród osób którzy mają podobną wizję edukacji. Podczas trzydniowego zjazdu...
czytaj więcej»
16/02/2024
  • Warsztaty dla rad pedagogicznych
4 sposoby na rodziców w szkole!
Relacja nauczycieli z rodzicami jest jednym z kluczowych czynników wpływających na jakość i efektywność procesu edukacyjnego. Współpraca między szkołą a rodziną ma na celu zapewnienie optymalnych warunków rozwoju i uczenia...
czytaj więcej»

Program „Szkoła ucząca się”, zainicjowany w 2000 roku, jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.