Wśród wielu wydarzeń w programie, raz w roku organizujemy najbardziej praktyczny zjazd. To Konferencja Sprawdzonych Praktyk Laboratorium i Klubu Szkół uczących się.
Spotykają się na niej liderki i liderzy ze szkół z tytułem Szkoły uczącej się”, które współpracują z nami od lat, a praktyki, które stosują są inspiracją dla innych.
„Pierwszy raz wypróbowaliśmy formułę wymiany doświadczeń, w której o zmianie w szkole opowiedzieli nie tylko nauczycielki, nauczyciele, dyrekcja, ale także zaproszeni rodzice oraz uczniowie.” – opowiada koordynatorka działania – Ania Dojer.
Trzydniowy zjazd rozpoczął się wykładem „Komunikacja bez przemocy w szkole”. Drugi dzień wypełniony był po brzegi empatycznymi warsztatami, a na koniec obejrzeliśmy prezentacje Sprawdzonych Praktyk ze szkół klubowych i laboratoryjnych.
Nie zabrakło też okazji do rozmów wśród osób, które świetnie się znają i integracji z nowopoznanymi.
„Trudno było powstrzymać się od gorących tematów zawodowych ale znaleźliśmy przestrzeń do przyjacielskich pogawędek, wspomnień, powrotu do wydarzeń, które były znaczące dla szkół, społeczności liderek i liderów Klubu i Laboratorium. Wybiegaliśmy też w przyszłość i dzieliliśmy się planami wakacyjno-wypoczynkowymi.” – wspomina Małgosia Ostrowska, ekspertka w programie.
Komunikacja bez przemocy w szkole
Paulina Orbitowska-Fernandez rozpoczęła swój wykład od cytatu Marshalla Rosenberga: „Kolejne słowa, które wypowiesz mogą zmienić Twoje życie na zawsze”.
Słowa te pokazują, jak wielkie znaczenie ma sposób komunikacji dla “innych” i dla ciebie. Empatia dla siebie stała się ważnym kawałkiem wykładu i warsztatu, który był jego kontynuacja.
W wypowiedziach uczestniczek wybrzmiało, że komunikacja empatyczna oparta na NVC jest potrzebna nie tylko po to, aby sprzyjała rozmowom z innymi, ale także, aby lepiej rozumieć siebie, zobaczyć w sobie człowieka, który ma takie same potrzeby jak inni.
Potwierdziło to ćwiczenie warsztatowe, które polegało na przepracowaniu przyjmowania i reakcji na trudny komunikat.
Wyszliśmy z wykładu i warsztatu z kilkoma empatycznimi myślami.
Warsztaty pełne empatii
Przyjrzeliśmy się skutecznym formom mówienia i słuchania, szczególnie trudnych komunikatów, dbaniu o swoje granice z jednoczesną dbałością o relacje oparte na zaufaniu i współpracy oraz granice innych. Pracowaliśmy nad stresem w pracy liderki i lidera oraz zadbaniem o swój dobrostan emocjonalny.
Poznaliśmy metodę Treningu wnioskowania moralnego, którą można wykorzystać w pracy z klasą lub grupą. Metoda ta opiera się na dyskusji i rozważaniu przez uczennice i uczniów dylematów moralnych, czyli sytuacji w których nie ma jednego dobrego, zadowalającego wszystkich rozwiązania,
a każdy wybór połączony jest ze stratą jakiejś wartości. Metoda dylematów zaczerpnięta jest od Lawrence’a Kohlberga.
Szukaliśmy odpowiedzi na pytania: Jak zainteresować uczniów historią? W jaki sposób zamienić źródła historyczne na łamigłówki i gry edukacyjne? Poznaliśmy praktyczne rozwiązania stosowane w działaniach edukacyjnych Muzeum Historii Polski i tworzyliśmy własne gry miejskie.
Wzbudzaliśmy refleksji na temat inicjowania samodzielności myślenia w pracy
z uczniem. Zdefiniowaliśmy samodzielność myślenia i układaliśmy własny konspekt.
Poznaliśmy praktyczne i sprawdzone pomysły na wprowadzenie uczniów i uczennic najmłodszych klas w świat samodzielnego uczenia się poprzez własną refleksję.
Celem warsztatu była refleksja na temat użyteczności technik rozwijających umiejętność argumentowania podczas lekcji. Omówiliśmy wybrane techniki uczące dyskutowania i przeanalizowaliśmy, które są najbardziej użyteczne na naszym przedmiocie. Zredagowaliśmy zadanie edukacyjne, wykorzystując wybraną technikę.
Uczniowie, rodzic, nauczycielka i dyrektor SP82 w Warszawie opowiedzieli o przeprowadzonej inicjatywie zmiany systemu oceny zachowania, w którą zaangażowana była cała społeczność szkolna.
O swoich doświadczeniach ze zmiany oceny zachowania opowiedziały też nauczycielki SP Paderewski z Lublina.
Podczas warsztatu w formule world cafe rozmawialiśmy o tym, jak wypracować sposób oceniania zachowania, który będzie sprzyjał i sprawdzi się w Waszej szkole.
Stres, zwłaszcza przewlekły, obniża koncentrację, utrudnia zapamiętywanie i uczenie się. Młodzi ludzie potrzebują wsparcia, by samodzielnie rozwiązywać swoje problemy emocjonalne. Uczestnicy warsztatów dowiedzieli się, jak pracować z uczniami, by nieprzyjemne emocje, które odczuwają, nie utrudniały im nauki oraz integrowania się z klasą.
Doświadczyliśmy wybranych technik obniżania stresu i dostaliśmy wskazówki w jaki sposób je wykorzystać w szkole.
Bardzo dziękuję za świetną organizację. Cudowne miejsce i atmosfera sprzyjały otwartości na wymianę doświadczeń. Idealnie by było, gdyby taka konferencja była jeszcze jedna w roku.