Relacja nauczycieli z rodzicami jest jednym z kluczowych czynników wpływających na jakość i efektywność procesu edukacyjnego. Współpraca między szkołą a rodziną ma na celu zapewnienie optymalnych warunków rozwoju i uczenia się dzieci oraz wsparcie ich w osiąganiu sukcesów szkolnych i życiowych. Dobra komunikacja jest niezbędna w przypadku trudności i specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci. Jak budować relacje z rodzicami ? Mamy na to sposoby!
1. Zaproś rodziców do angażowania się w sprawy szkoły,
tak aby czuli że mają na nią realny wpływ.
Hasło rodzice w szkole nie powinno kojarzyć się tylko z trójkami klasowymi, zbieraniem funduszy, wywiadówkami czy “trudnymi” rozmowami.
Dyrektorzy Szkół uczących się znają sposoby na dobrą i włączającą w życie szkoły współpracę. Może to być prężnie i kreatywnie działająca “Brygada RR”, czyli Rada Rodziców przy I LO w Gorzowie Wielkopolskim, której do tej pory liderował dyrektor Mariusz Biniewski, obecnie p.o. Lubuskiego Kuratora Oświaty. Rodzice pracują tam na rzecz wszechstronnego rozwoju wszystkich uczniów i całej społeczności. Działają niczym stowarzyszenie czy mała organizacja – efektywnie i z sukcesami.
Justyna Franczak – dyrektorka ZSP w Katowicach zaprasza radę rodziców do wspólnego tworzenia programu wychowawczo-profilaktycznego. Dwugodzinne warsztaty przynoszą ogrom satysfakcji i poczucia wpływu. Rodzice bardzo doceniają taką inicjatywę, a dyrekcja ma poczucie dobrej współpracy.
"Jestem bardzo zadowolona z tej Letniej Szkoły. Dostaliśmy jako dyrektorzy ogrom wsparcia psychologicznego. Cenię sobie to, że mogliśmy zdobyć siłę do dalszej pracy, energię i pozytywne nastawienie. Jednocześnie jest to dla mnie początek drogi ku sobie, bo zobaczyłam, ile mam jeszcze do przepracowania.”
Aneta Łęska, dyrektorka w Zespole Przedszkolno - Szkolnym w Stolcu
Warto budować partnerstwo z rodzicami na różnych szczeblach, szczególnie w kwestiach takich zmian jak wprowadzanie oceniania kształtującego. Wiedza o tej praktyce i wsparcie rodziców w jej zrozumieniu może być pomocna dla uczniów, a to o nich finalnie tu chodzi.
2. Zadbaj o empatyczną komunikację nauczycieli i rodziców
Z zaangażowaniem rodziców w życie szkoły bywa różnie. Każdy zna tę sytuację, kiedy na pierwszym, wrześniowym zebraniu wychowawczyni pyta, kto zgłosi się do trójki klasowej. Niezręczna cisza i wzrok schowany pod ławką lub zawsze jedna ta sama osoba. Dlaczego tak się dzieje? Znak czasów – zabieganie i dużo pracy? Po części tak, ale kluczowe jest poczucie bezpieczeństwa i dobra atmosfera w szkole – stworzona także dla rodziców. Jeśli rodzic kojarzy obecność w szkole z wywiadówką lub sytuacją, kiedy jest do niej wezwany na rozmowę, to nie chce wiązać się z instytucją i angażować w sprawy klasowe. Jak dbać o komunikację i uważność na siebie i innych, kiedy bywa trudno? [artykuł Anity Nogal] Warto popracować warsztatowo z radą pedagogiczną nad przebiegiem indywidualnych spotkań z rodzicami.
W trakcie takiego szkolenia dowiesz się, co zrobić, aby kontakty z rodzicami pomagały uczniowi i były mniej stresujące zarówno dla nauczyciela, jak i dla rodziców.
3. Rozwijaj swój warsztat w obszarze współpracy z rodzicami.
Tak samo jak zmieniają się uczniowie – dorastają, przychodzą nowi – tak zmieniają się ich rodzice. Warto stale aktualizować wiedzę i trenować kompetencje komunikacyjne w radzie pedagogicznej. Na szkoleniach z zakresu współpracy z rodzicami, dowiesz się:
- co pomaga, a co utrudnia nawiązanie takiej współpracy;
- poznasz postawy rodziców, które utrudniają nawiązanie efektywnej współpracy;
- nauczysz się technik i narzędzi ułatwiających kontakty z rodzicami;
- sformułujesz zasady prowadzenia zebrań;
- przećwiczysz umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
4. Zachęcaj rodziców do wspierania dzieci, stojąc z boku
Budując relację z rodzicami warto zadbać o ich poczucie kompetencji i bycia wsparciem dla swoich dzieci w uczeniu się. Kilka zasad i wskazówek, które dostaną od szkoły może zapobiec poczuciu nadmiernego przeciążenia i stresu za proces edukacji swojego dziecka.
Zachęcaj rodziców, aby:
- organizowali bezpieczne warunki do uczenia się w domu;
- pomagali dzieciom rozwijać kompetencję uczenia się;
- doceniali i wspierali ich potencjał;
- słuchali tego co przeżywają w szkole i byli uważni na ich emocje
[artykuł Sylwii Żmiejwskiej-Kwiręg]
Relacje w szkole są najważniejsze, o tym mówią wszystkie badania, m.in. te prowadzone przez profesora Johna Hattie’ego. Warto je pielęgnować ze wszystkimi uczestnikami społeczności szkolnej.