4 sposoby na rodziców w szkole!

  • Warsztaty dla rad pedagogicznych

Relacja nauczycieli z rodzicami jest jednym z kluczowych czynników wpływających na jakość i efektywność procesu edukacyjnego. Współpraca między szkołą a rodziną ma na celu zapewnienie optymalnych warunków rozwoju i uczenia się dzieci oraz wsparcie ich w osiąganiu sukcesów szkolnych i życiowych. Dobra komunikacja jest niezbędna w przypadku trudności i specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci. Jak budować relacje z rodzicami ? Mamy na to sposoby!

1. Zaproś rodziców do angażowania się w sprawy szkoły,

tak aby czuli że mają na nią realny wpływ.

Hasło rodzice w szkole nie powinno kojarzyć się tylko z trójkami klasowymi, zbieraniem funduszy, wywiadówkami czy “trudnymi” rozmowami.

Dyrektorzy Szkół uczących się znają sposoby na dobrą i włączającą w życie szkoły współpracę. Może to być prężnie i kreatywnie działająca “Brygada RR”, czyli Rada Rodziców przy I LO w Gorzowie Wielkopolskim, której do tej pory liderował dyrektor Mariusz Biniewski, obecnie p.o. Lubuskiego Kuratora Oświaty. Rodzice pracują tam na rzecz wszechstronnego rozwoju wszystkich uczniów i całej społeczności. Działają niczym stowarzyszenie czy mała organizacja – efektywnie i z sukcesami.

Justyna Franczak – dyrektorka ZSP w Katowicach zaprasza radę rodziców do wspólnego tworzenia programu wychowawczo-profilaktycznego. Dwugodzinne warsztaty przynoszą ogrom satysfakcji i poczucia wpływu. Rodzice bardzo doceniają taką inicjatywę, a dyrekcja ma poczucie dobrej współpracy. 

"Jestem bardzo zadowolona z tej Letniej Szkoły. Dostaliśmy jako dyrektorzy ogrom wsparcia psychologicznego. Cenię sobie to, że mogliśmy zdobyć siłę do dalszej pracy, energię i pozytywne nastawienie. Jednocześnie jest to dla mnie początek drogi ku sobie, bo zobaczyłam, ile mam jeszcze do przepracowania.”

Warto budować partnerstwo z rodzicami na różnych szczeblach, szczególnie w kwestiach takich zmian jak wprowadzanie oceniania kształtującego. Wiedza o tej praktyce i wsparcie rodziców w jej zrozumieniu może być pomocna dla uczniów, a to o nich finalnie tu chodzi.

2. Zadbaj o empatyczną komunikację nauczycieli i rodziców

Z zaangażowaniem rodziców w życie szkoły bywa różnie. Każdy zna tę sytuację, kiedy na pierwszym, wrześniowym zebraniu wychowawczyni pyta, kto zgłosi się do trójki klasowej. Niezręczna cisza i wzrok schowany pod ławką lub zawsze jedna ta sama osoba. Dlaczego tak się dzieje? Znak czasów – zabieganie i dużo pracy? Po części tak, ale kluczowe jest poczucie bezpieczeństwa i dobra atmosfera w szkole – stworzona także dla rodziców. Jeśli rodzic kojarzy obecność w szkole z wywiadówką lub sytuacją, kiedy jest do niej wezwany na rozmowę, to nie chce wiązać się z instytucją i angażować w sprawy klasowe. Jak dbać o komunikację i uważność na siebie i innych, kiedy bywa trudno? [artykuł Anity Nogal] Warto popracować warsztatowo z radą pedagogiczną nad przebiegiem indywidualnych spotkań z rodzicami.

W trakcie takiego szkolenia dowiesz się, co zrobić, aby kontakty z rodzicami pomagały uczniowi i były mniej stresujące zarówno dla nauczyciela, jak i dla rodziców.

3. Rozwijaj swój warsztat w obszarze współpracy z rodzicami.

Tak samo jak zmieniają się uczniowie – dorastają, przychodzą nowi – tak zmieniają się ich rodzice.  Warto stale aktualizować wiedzę i trenować kompetencje komunikacyjne w radzie pedagogicznej. Na szkoleniach z zakresu współpracy z rodzicami, dowiesz się:

  • co pomaga, a co utrudnia nawiązanie takiej współpracy;
  • poznasz postawy rodziców, które utrudniają nawiązanie efektywnej współpracy;
  • nauczysz się technik i narzędzi ułatwiających kontakty z rodzicami;
  • sformułujesz zasady prowadzenia zebrań;
  • przećwiczysz umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach.

4. Zachęcaj rodziców do wspierania dzieci, stojąc z boku

Budując relację z rodzicami warto zadbać o ich poczucie kompetencji i bycia wsparciem dla swoich dzieci w uczeniu się. Kilka zasad i wskazówek, które dostaną od szkoły może zapobiec poczuciu nadmiernego przeciążenia i stresu za proces edukacji swojego dziecka. 

Zachęcaj rodziców, aby:

  • organizowali bezpieczne warunki do uczenia się w domu;
  • pomagali dzieciom rozwijać kompetencję uczenia się; 
  • doceniali i wspierali ich potencjał;
  • słuchali tego co przeżywają w szkole i byli uważni na ich emocje
    [artykuł Sylwii Żmiejwskiej-Kwiręg]

Relacje w szkole są najważniejsze, o tym mówią wszystkie badania, m.in. te prowadzone przez profesora Johna Hattie’ego. Warto je pielęgnować ze wszystkimi uczestnikami społeczności szkolnej. 

Inne aktualności

Aktualności

25/10/2024
  • Szkoła ucząca się
Współpraca dla wspierania nauczycieli i dyrektorów
Na zaproszenie Wielkopolskiego Kuratora Oświaty, Igora Bykowskiego, nasze ekspertki: Małgorzata Ostrowska i Janina Stojak, wzięły udział w spotkaniu z ponad osiemdziesięcioma pracownikami kuratorium z Poznania i terenowych delegatur. Wydarzenie, zorganizowane pod...
czytaj więcej»
10/10/2024
  • Nauczycielska Akademia Internetowa
E-learning dla nauczycieli – klucz do rozwoju kompetencji zawodowych
E-learning, czyli kształcenie zdalne za pomocą platform internetowych, stał się integralną częścią współczesnej edukacji. Kursy Nauczycielskiej Akademii Internetowej dostarczają nowoczesnych narzędzi aby nauczyciele mogli podnosić swoje kwalifikacje.
czytaj więcej»
12/07/2024
  • Szkoła ucząca się
Z energią i odwagą w dbaniu o siebie
Pod tym hasłem w ostatnich dniach czerwca, w Łochowie odbyła się Letnia Szkoła Dyrektorów 2024. To dwudniowe wydarzenie, które co roku gromadzi w jednym miejscu 120 osób dyrektorskich obecnych w...
czytaj więcej»
28/05/2024
  • Szkoła ucząca się
Witaj w klubie!
"Nie lubię konferencji i rzadko w nich uczestniczę. Pierwszy raz jestem na takim wydarzeniu. Ciepła atmosfera, indywidualne podejście, zaopiekowanie. Zupełnie inna jakość. Wyjątkowe spotkania z nauczycielkami z którymi mam wspólny...
czytaj więcej»
24/04/2024
  • Całościowy rozwój szkoły
Sukcesy i wyzwania na asystenckiej drodze
Spotkanie asystentów i asystentek szkół, które na co dzień towarzyszą szkołom w rozwoju to doskonała okazja do rozmowy i bycia wśród osób którzy mają podobną wizję edukacji. Podczas trzydniowego zjazdu...
czytaj więcej»
15/12/2023
  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty
Sieć absolwentów przy choince
Biały, mieniący się śnieg, środek lasu w podwarszawskim Konstancinie-Jeziornie. W urokliwym dworku unosi się zapach cynamonu, pomarańczy i świerkowych igieł na choince. Tej świątecznej aurze, przy ciepłym blasku światełek i...
czytaj więcej»

Program „Szkoła ucząca się”, zainicjowany w 2000 roku, jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.