Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Konferencja Marzeń

  • Klub

  • Laboratorium

W dniach 2-4 czerwca odbyła się konferencja dla nauczycieli i nauczycielek ze szkół, które w roku szkolnym 2021/2022 angażowały się w działania programu “Szkoła ucząca się” – Klub lub Laboratorium szkół uczących się

Unikalną dla naszego gatunku strukturę wspólnych przedsięwzięć tworzą wspólne cele z indywidualnymi rolami, koordynowanymi dzięki wspólnej uwadze i indywidualnym perspektywom. 
Michael Tomasello

Niezwykłość tego wydarzenia polegała na tym, że uczestniczki i uczestnicy byli jednocześnie współgospodarzami i prowadzącymi poszczególne bloki warsztatowe i prezentacyjne.  I choć każdy zespół nauczycielski przygotowywał samodzielnie swoją warsztatową propozycję, adekwatnie do tego, nad czym ich szkoły pracowały w roku szkolnym, to wszystko złożyło się na spójną, inspirującą całość. 

Łącznikiem dostępnych warsztatów były: 

  • współpraca nauczycieli różnych przedmiotów;
  • partnerstwo w relacji z uczniami i rodzicami;

  • szukanie strategii na budowanie samodzielności i odpowiedzialności ucznia za swoje uczenie się;

  • poszukiwanie motywacji i sensu w codziennej nauczycielskiej pracy. 

Jednocześnie każda wspólna praca dawała ogromne pole do autonomicznej refleksji – osobistej i szkolnej oraz adaptowania pomysłów na potrzeby i możliwości miejsca, w którym jesteśmy w swoim nauczycielskim rozwoju, z uwzględnieniem różnorodnych perspektyw wszystkich członków szkolnej społeczności – uczniów i uczennic, nauczycieli i nauczycielek, rodziców, dyrektora szkoły. 

Warsztaty szkół z Laboratorium SUS dotyczyły tego:

  • Jak uczyć uczniów odróżniania faktów i opinii oraz tego, że to ważna umiejętność?

  • Jak postawić uczniów na nogi, wzmocnić zaangażowanie i pracę zespołową dzięki metodzie myślącej klasy? 

  • Jak planować lekcje, by uczniowie mieli okazję doświadczyć samodzielnego dociekania? 

  • W co i jak grać na lekcjach, by nauka przychodziła przy okazji zabawy? 

  • Akademia rodziców – współpraca ze szkołą, która jest atrakcyjna dla rodziców i wychodzi naprzeciw ich potrzebom. 

Uczestnicy mogli także wziąć udział w debacie oksfordzkiej i dowiedzieć się, jak ją organizować w szkole i jakie umiejętności pomaga kształtować. 

Podczas tegorocznej konferencji wybrzmiały też – obok tematów wprost związanych z uczeniem się ucznia i jego sukcesem edukacyjnym – tematy wychowawcze.

Wątkiem, który wywołał dużo refleksji, ale też emocji był poruszony podczas warsztatów prowadzonych przez Emilię Kędziorek temat tego, po co i jak oceniamy zachowanie uczniów. Okazało się, że kryteria i zasady oceniania (różne w każdej szkole), często ustalane wspólnie z uczniami i dyrektorami nie spełniają swojej funkcji rozwojowej, tworzą ogromne pole do nieprzejrzystych decyzji i niezrozumiałych dla uczniów i rodziców rozwiązań i praktyk. Ale też czynią nauczycieli i wychowawców bezradnymi, nawet wtedy, gdy naprawdę skoncentrowani są na dobru każdego pojedynczego ucznia czy uczennicy. 

Temat ten obecny był też w rozmowach kuluarowych od pierwszego dnia konferencji – zapewne sprzyjał temu końcoworoczny czas. Wierzymy, że refleksje te przełożą się na zmianę szkolnych praktyk a także, na wypracowanie rekomendacji dla zmian systemowych, które pomogą nadać większe znaczenie ocenie opisowej w szkole, w tym ocenie z zachowania. 

Nauczyciele i nauczycielki wyjechali z głębokimi refleksjami, konkretnymi sprawdzonymi praktykami lub wypracowanymi w ciągu tych trzech dni własnymi rozwiązaniami. A także z nowo zawiązanymi relacjami. Dali temu wyraz w ankietach końcowych. Oto kilka cytatów:

W zespole programu “Szkoła ucząca się” nazywaliśmy tę konferencję różnorako: Konferencją Dobrych Praktyk, Konferencją Klubu i Laboratorium szkół uczących się, Konferencją Marzeń. Niezależnie od nazwy z pewnością była to doskonała okazja do refleksji nad własnym warsztatem pracy, planowania dalszego rozwoju zawodowego oraz wzajemnego uczenia się ze spotkania z perspektywą drugiego.
Sylwia Żmijewska - Kwiręg
Dyrektorka Programowa i Członkini Zarządu
Szefowa Działu Szkoła ucząca się

Zobacz zdjęcia z konferencji Klubu i Laboratorium szkół uczących się

Inne aktualności

Aktualności

17/12/2024
  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty
Odnawialna energia Absolwentów!
Migoczące światełka w oknach, blask i zapach choinki oraz długi na 30 metrów stół przystrojony serwetkami w kolorze butelkowej zieleni. Czy to już święta w “Szkole uczącej się”? To niewątpliwie...
czytaj więcej»
25/10/2024
  • Szkoła ucząca się
Współpraca dla wspierania nauczycieli i dyrektorów
Na zaproszenie Wielkopolskiego Kuratora Oświaty, Igora Bykowskiego, nasze ekspertki: Małgorzata Ostrowska i Janina Stojak, wzięły udział w spotkaniu z ponad osiemdziesięcioma pracownikami kuratorium z Poznania i terenowych delegatur.  Wydarzenie, zorganizowane...
czytaj więcej»
28/03/2025
  • Warsztaty dla rad pedagogicznych
Zapraszamy na spotkanie trójstronne!
Poznaj nowy warsztat w naszej ofercie i wprowadź do szkoły spotkania trójstronne, podczas których uczeń, rodzic i wychowawca skupiają się na mocnych stronach dziecka.Spotkanie trójstronne to spotkanie rodziców, ucznia i...
czytaj więcej»
14/03/2025
  • Szkoła ucząca się
Od 25 lat (nie tylko) gadamy o edukacji!
Jakie oczekiwania i nadzieje, stały za decyzjami 40-u dyrektorów, którzy weszli na drogę zmiany, rozpoczynając udział w Całościowym rozwoju szkoły? "Chcę sobie, dyrektorce, to wszystko poukładać, by potem lepiej uspójnić...
czytaj więcej»
26/02/2025
  • Warsztaty dla rad pedagogicznych
Jak sztuczna inteligencja może ułatwić pracę w szkole?
Współczesna edukacja się zmienia, a nauczyciele coraz częściej sięgają po nowoczesne narzędzia, które ułatwiają im pracę. Jednym z takich narzędzi, które zyskuje na popularności, jest ChatGPT – sztuczna inteligencja, która...
czytaj więcej»
18/02/2025
  • Nauczycielska Akademia Internetowa
Kurs Edukacji Obywatelskiej
Najważniejszym elementem przedmiotu jest przygotowanie młodych ludzi do odpowiedzialnego zaangażowania obywatelskiego. Już jako szesnasto- i siedemnastolatki młodzi ludzie mogą mieć przecież wpływ na to, co dzieje się wokół nich, a...
czytaj więcej»
17/12/2024
  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty
Odnawialna energia Absolwentów!
Migoczące światełka w oknach, blask i zapach choinki oraz długi na 30 metrów stół przystrojony serwetkami w kolorze butelkowej zieleni. Czy to już święta w “Szkole uczącej się”? To niewątpliwie...
czytaj więcej»
25/10/2024
  • Szkoła ucząca się
Współpraca dla wspierania nauczycieli i dyrektorów
Na zaproszenie Wielkopolskiego Kuratora Oświaty, Igora Bykowskiego, nasze ekspertki: Małgorzata Ostrowska i Janina Stojak, wzięły udział w spotkaniu z ponad osiemdziesięcioma pracownikami kuratorium z Poznania i terenowych delegatur.  Wydarzenie, zorganizowane...
czytaj więcej»
28/03/2025
  • Warsztaty dla rad pedagogicznych
Zapraszamy na spotkanie trójstronne!
Poznaj nowy warsztat w naszej ofercie i wprowadź do szkoły spotkania trójstronne, podczas których uczeń, rodzic i wychowawca skupiają się na mocnych stronach dziecka.Spotkanie trójstronne to spotkanie rodziców, ucznia i...
czytaj więcej»
14/03/2025
  • Szkoła ucząca się
Od 25 lat (nie tylko) gadamy o edukacji!
Jakie oczekiwania i nadzieje, stały za decyzjami 40-u dyrektorów, którzy weszli na drogę zmiany, rozpoczynając udział w Całościowym rozwoju szkoły? "Chcę sobie, dyrektorce, to wszystko poukładać, by potem lepiej uspójnić...
czytaj więcej»

Program „Szkoła ucząca się”, zainicjowany w 2000 roku, jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.