Bezpieczne miejsce rozwoju

  • Klub

  • Laboratorium

Wśród wielu wydarzeń w programie, raz w roku organizujemy najbardziej praktyczny zjazd. To Konferencja Sprawdzonych Praktyk Laboratorium i Klubu Szkół uczących się. 

Spotykają się na niej liderki i liderzy ze szkół z tytułem Szkoły uczącej się”, które współpracują z nami od lat, a praktyki, które stosują  są inspiracją dla innych.

„Pierwszy raz wypróbowaliśmy formułę wymiany doświadczeń, w której o zmianie w szkole opowiedzieli nie tylko nauczycielki, nauczyciele, dyrekcja, ale także zaproszeni rodzice oraz uczniowie.” – opowiada koordynatorka działania – Ania Dojer.

Trzydniowy zjazd rozpoczął się wykładem „Komunikacja bez przemocy w szkole”. Drugi dzień wypełniony był po brzegi empatycznymi warsztatami, a na koniec obejrzeliśmy prezentacje Sprawdzonych Praktyk ze szkół klubowych i laboratoryjnych.

Nie zabrakło też okazji do rozmów wśród osób, które świetnie się znają i integracji z nowopoznanymi.

Trudno było powstrzymać się od gorących tematów zawodowych ale znaleźliśmy przestrzeń do przyjacielskich pogawędek, wspomnień, powrotu do wydarzeń, które były znaczące dla szkół, społeczności liderek i liderów Klubu i Laboratorium. Wybiegaliśmy też w przyszłość i dzieliliśmy się planami wakacyjno-wypoczynkowymi.” – wspomina Małgosia Ostrowska, ekspertka w programie.

Komunikacja bez przemocy w szkole

Paulina Orbitowska-Fernandez  rozpoczęła swój wykład od cytatu Marshalla Rosenberga: „Kolejne słowa, które wypowiesz mogą zmienić Twoje życie na zawsze”.

Słowa te pokazują, jak wielkie znaczenie ma sposób komunikacji dla “innych” i dla ciebie. Empatia dla siebie stała się ważnym kawałkiem wykładu i warsztatu, który był jego kontynuacja.

W wypowiedziach uczestniczek wybrzmiało, że komunikacja empatyczna oparta na NVC jest potrzebna nie tylko po to, aby sprzyjała rozmowom z innymi, ale także, aby lepiej rozumieć siebie, zobaczyć w sobie człowieka, który ma takie same potrzeby jak inni.

Potwierdziło to ćwiczenie warsztatowe, które polegało na przepracowaniu przyjmowania i reakcji na trudny komunikat. 

Wyszliśmy z wykładu i warsztatu z kilkoma empatycznimi myślami.

Warsztaty pełne empatii

Przyjrzeliśmy się skutecznym formom mówienia i słuchania, szczególnie trudnych komunikatów, dbaniu o swoje granice z jednoczesną dbałością o relacje oparte na zaufaniu i współpracy oraz granice innych. Pracowaliśmy nad stresem w pracy liderki i lidera oraz zadbaniem o swój dobrostan emocjonalny.

Poznaliśmy metodę Treningu wnioskowania moralnego, którą można wykorzystać w pracy z klasą lub grupą. Metoda ta opiera się na dyskusji i rozważaniu przez uczennice i uczniów dylematów moralnych, czyli sytuacji w których nie ma jednego dobrego, zadowalającego wszystkich rozwiązania,
a każdy wybór połączony jest ze stratą jakiejś wartości. Metoda dylematów zaczerpnięta jest od Lawrence’a Kohlberga.

 

Szukaliśmy odpowiedzi na pytania: Jak zainteresować uczniów historią? W jaki sposób zamienić źródła historyczne na łamigłówki i gry edukacyjne? Poznaliśmy praktyczne rozwiązania stosowane w działaniach edukacyjnych Muzeum Historii Polski i tworzyliśmy własne gry miejskie.

Wzbudzaliśmy refleksji na temat inicjowania samodzielności myślenia w pracy
z uczniem. Zdefiniowaliśmy samodzielność myślenia i układaliśmy własny konspekt.

Poznaliśmy praktyczne i sprawdzone pomysły na wprowadzenie uczniów i uczennic najmłodszych klas w świat samodzielnego uczenia się poprzez własną refleksję.

Celem warsztatu była refleksja na temat użyteczności technik rozwijających umiejętność argumentowania podczas lekcji. Omówiliśmy wybrane techniki uczące dyskutowania i przeanalizowaliśmy, które są najbardziej użyteczne na naszym przedmiocie. Zredagowaliśmy zadanie edukacyjne, wykorzystując wybraną technikę.

Uczniowie, rodzic, nauczycielka i dyrektor SP82 w Warszawie opowiedzieli o przeprowadzonej inicjatywie zmiany systemu oceny zachowania, w którą zaangażowana była cała społeczność szkolna.
O swoich doświadczeniach ze zmiany oceny zachowania opowiedziały też nauczycielki SP Paderewski z Lublina.
Podczas warsztatu w formule world cafe rozmawialiśmy o tym, jak wypracować sposób oceniania zachowania, który będzie sprzyjał i sprawdzi się w Waszej szkole. 

Stres, zwłaszcza przewlekły, obniża koncentrację, utrudnia zapamiętywanie i  uczenie się. Młodzi ludzie potrzebują wsparcia, by samodzielnie rozwiązywać swoje problemy emocjonalne. Uczestnicy warsztatów dowiedzieli się, jak pracować z uczniami, by nieprzyjemne emocje, które odczuwają, nie utrudniały im nauki oraz integrowania się z klasą.

Doświadczyliśmy wybranych technik obniżania stresu i dostaliśmy wskazówki w jaki sposób je wykorzystać w szkole.

Robicie bardzo dobrą robotę! Dziękuję Wam za wysiłek, który wkładacie w zmianę w edukacji na lepsze. Tworzycie bardzo bezpieczne miejsce rozwoju.

Bardzo dziękuję za świetną organizację. Cudowne miejsce i atmosfera sprzyjały otwartości na wymianę doświadczeń. Idealnie by było, gdyby taka konferencja była jeszcze jedna w roku.
Uczestniczki konferencji
Klubu i Laboratorium Szkół uczących się

Inne aktualności

Aktualności

11/04/2025
  • Szkoła ucząca się
Towarzyszymy szkołom w zmianie!
Nadchodzi czas owocowych zbiorów po zimie. To zdecydowanie najczęściej wybierany motyw na kartach metafor, z którymi rozpoczęliśmy weekendowe spotkanie rozwojowe trenerek, trenerów, asystentek i asystentów szkół. “Budzimy się, dojrzewamy jak...
czytaj więcej»
28/03/2025
  • Warsztaty dla rad pedagogicznych
Zapraszamy na spotkanie trójstronne!
Poznaj nowy warsztat w naszej ofercie i wprowadź do szkoły spotkania trójstronne, podczas których uczeń, rodzic i wychowawca skupiają się na mocnych stronach dziecka.Spotkanie trójstronne to spotkanie rodziców, ucznia i...
czytaj więcej»
14/03/2025
  • Szkoła ucząca się
Od 25 lat (nie tylko) gadamy o edukacji!
Jakie oczekiwania i nadzieje, stały za decyzjami 40-u dyrektorów, którzy weszli na drogę zmiany, rozpoczynając udział w Całościowym rozwoju szkoły? "Chcę sobie, dyrektorce, to wszystko poukładać, by potem lepiej uspójnić...
czytaj więcej»
26/02/2025
  • Warsztaty dla rad pedagogicznych
Jak sztuczna inteligencja może ułatwić pracę w szkole?
Współczesna edukacja się zmienia, a nauczyciele coraz częściej sięgają po nowoczesne narzędzia, które ułatwiają im pracę. Jednym z takich narzędzi, które zyskuje na popularności, jest ChatGPT – sztuczna inteligencja, która...
czytaj więcej»
18/02/2025
  • Nauczycielska Akademia Internetowa
Kurs Edukacji Obywatelskiej
Najważniejszym elementem przedmiotu jest przygotowanie młodych ludzi do odpowiedzialnego zaangażowania obywatelskiego. Już jako szesnasto- i siedemnastolatki młodzi ludzie mogą mieć przecież wpływ na to, co dzieje się wokół nich, a...
czytaj więcej»
17/12/2024
  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty
Odnawialna energia Absolwentów!
Migoczące światełka w oknach, blask i zapach choinki oraz długi na 30 metrów stół przystrojony serwetkami w kolorze butelkowej zieleni. Czy to już święta w “Szkole uczącej się”? To niewątpliwie...
czytaj więcej»

Program „Szkoła ucząca się”, zainicjowany w 2000 roku, jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.