Program Szkoła ucząca się już od 25 lat towarzyszy polskim szkołom w budowaniu kultury uczenia się. Od początku czerpie z międzynarodowych doświadczeń — najpierw dzięki współpracy z uniwersytetami w Ohio i Nowym Jorku, a dziś także dzięki regularnemu sięganiu do badań, praktyk i rozmów z ekspertami z różnych krajów. Z czasem to uczenie się stało się dwukierunkowe: równie chętnie dzielimy się polskimi doświadczeniami, jak i sami inspirujemy się rozwiązaniami wypracowanymi za granicą.
W ostatnich latach szczególną uwagę poświęcamy współpracy z nauczycielami i nauczycielkami z Białorusi i Ukrainy. Tłumaczyliśmy kursy internetowe, publikacje i programy warsztatów z zakresu oceniania kształtującego, a teraz robimy kolejny, bardzo ważny krok.
Nowy kurs dla ukraińskich dyrektorek i dyrektorów
Wspólnie z przedstawicielami Uniwersytetu Karazina w Charkowie pracujemy nad kursem doskonalącym dla liderek i liderów oświaty z Ukrainy. To działanie wyrasta z kilkunastoletnich doświadczeń Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty (SPLO) i jest możliwe dzięki inicjatywie Lilii Hrynevych, byłej minister edukacji, a dziś protektorki uniwersytetu, oraz dzięki zaufaniu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.
Kurs będzie koncentrował się na trzech kluczowych obszarach:
uczeniu się i jego dowodach,
odporności społecznej szkoły i dyrektora,
przywództwie wspierającym zmianę edukacyjną.
Planujemy adaptować sprawdzoną metodologię SPLO: pracę w małych grupach, połączenie form stacjonarnych i online, towarzyszenie dyrektora-mentora, warsztaty oraz praktyki w szkołach.
Trzy intensywne dni wspólnej pracy
Pierwsze spotkanie projektowe już za nami. Podczas trzech dni wspólnie przyglądaliśmy się naszym organizacjom, ustalaliśmy zasady współpracy, planowaliśmy kolejne kroki i dzieliliśmy się zadaniami. Definiowaliśmy też wyzwania, które stoją przed liderami edukacji w Ukrainie — i zastanawialiśmy się, jak najlepiej ich w tym wesprzeć.
Mieliśmy również okazję odwiedzić Integracyjną Szkołę Podstawową nr 5 w Konstancinie-Jeziornie, gdzie uczestniczyliśmy w lekcji matematyki w klasie pierwszej. Wspólnie szukaliśmy dowodów na uczenie się, obserwowaliśmy pracę zespołową uczniów i przyglądaliśmy się, jak zabawa może wzmacniać proces uczenia.
Serdeczne podziękowania dla Agnieszki Maksymiuk za otwarte drzwi, dla dyrektorów Artura Krasowskiego i Marii Guszkowskiej za gościnę, a także dla zespołu biblioteki, psycholożki i pedagożki za pokazanie, jak szkoła wspiera dzieci w codziennym funkcjonowaniu.
Partnerstwo, które dodaje siły
W tych wyjątkowo trudnych dla Ukrainy okolicznościach cieszymy się możliwością współpracy z zespołem zaangażowanym w rozwój tamtejszej edukacji. W projekcie uczestniczą m.in. Liliia Hrynevych, Tetiana Datsenko, Tetiana Holovatenko, Olha Vyhovska i Yevheniia Fadieieva, które od lat pracują na rzecz reform systemu oświaty w Ukrainie.
W działania włączyły się także polskie dyrektorki — Katarzyna Olejnik, Anna Chełmińska oraz kierowniczka studiów Anna Dojer z CEO. Współpracę wspierają również tłumacz Lubomir Kramar oraz Marianna Hajdukiewicz z Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, która od początku towarzyszy w budowaniu partnerstwa.
To ważny moment, pokazujący, że doświadczenia wypracowane w Polsce mogą wspierać rozwój liderów edukacji także poza naszym krajem — w duchu współpracy, wymiany wiedzy i wzajemnego uczenia się.