Odpowiedzialni liderzy

  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty

Odpowiedzialne przywództwo w szkole to takie przywództwo, które budowane jest na odkrywaniu i definiowaniu własnej tożsamości jako lidera, liderki, zapraszaniu do decyzji i działania osadzonego w aktualnym kontekście (lokalnym i globalnym) oraz angażowaniu szkoły we wspieranie demokracji. To też takie przywództwo, które jest skoncentrowane na uczeniu się wszystkich uczniów i uczennic, przez co chroni równość i sprawiedliwość społeczną.

Tymi słowami profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego Grzegorza Mazurkiewicz zainaugurował kolejną edycję Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty w Warszawie

Mamy za sobą dwa wyjątkowe zjazdy edycji 2022/2023, podczas której grupa trzydziestu sześciu dyrektorów, dyrektorek, wicedyrektorów i wicedyrektorek z całej Polski staje się liderem zmiany w swojej szkole.

Pierwszy zjazd odbył się w marcu w Konstancinie Jeziornie i miał charakter integracyjny. Podczas wykładów, warsztatów, spotkań seminaryjnych i sesji integracyjnej uczestnicy i uczestniczki mieli okazję poczuć klimat studiów, poznać się nawzajem i zbudować pierwsze sieci wsparcia. 

Dużym zaskoczeniem była dla mnie formuła studiów. To, jak bardzo jest praktyczna, oparta na rozmowie i wymianie doświadczeń, na budowaniu relacji pozwalających dzielić się trudnościami i sukcesami. – opowiadała jedna ze słuchaczek.

Zorganizowaliśmy także spotkanie dla tych osób, które chciały porozmawiać o konsekwencjach wojny w Ukrainie dla szkół. Marta Hołub, dyrektorka – konsultantka w „Szkole uczącej się”, która od wielu lat przyjmuje do siebie uczniów cudzoziemskich, stworzyła przestrzeń dla wymiany myśli, doświadczeń, obaw. Dla nas ważne jest, by tematyka zjazdów zawsze odnosiła się do aktualnego kontekstu i otaczającej szkołę rzeczywistości i nie była oderwana od wyzwań, z którymi mierzą się dyrektorzy.

Dyrektorzy i dyrektorki mieli też okazję oderwać się od codzienności i spojrzeć na swoją rolę z innej perspektywy. Otworzyli się na wizję siebie jako przywódców edukacyjnych, którzy poza sprawami organizacyjnymi są w szkole odpowiedzialni za pracę całego zespołu oraz za uczenie się wszystkich uczniów i uczennic. Grupa bardzo szybko się zintegrowała i była otwarta na pomysły oraz proponowane przez zespół studiów wyzwania.

Kwietniowy zjazd w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie miał charakter uroczystej inauguracji, dlatego uświetniła go obecność organizatorów studiów (Centrum Edukacji Obywatelskiej, Collegium Civitas, Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności oraz Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej i Oświaty) i ekspertów.

Na wykładzie pt. „Przywództwo edukacyjne” Grzegorz Mazurkiewicz inspirował uczestników na temat szkoły niskoemisyjnej, w której obecne są wartości sprzyjające społeczeństwu obywatelskiemu, rozwijającemu się zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju i promującego prawa człowieka. Opowiadał o szkole opartej na różnorodności, partycypacyjnym działaniu, dialogu i konsensusie. 

O partnerskim liderowaniu opowiadał prof. dr hab. Andrzej Blikle, a o strategiach oceniania kształtującego – Danuta SternaNie zabrakło praktycznych, wzmacniających i pogłębiających relacje oraz swoje zasoby warsztatów w małych grupach.

Kolejne spotkanie stacjonarne już na początku wakacji podczas trzydniowej Letniej Szkoły Dyrektorów, na której spotkają się dyrektorzy i dyrektorki uczestniczący w różnych działaniach programu „Szkoła ucząca się”. 

 

Inauguracja studiów w Collegium Civitas, w Warszawie
Inauguracja studiów w Collegium Civitas, w Warszawie
Warsztaty
Warsztaty
I zjazd integracyjny w Konstancinie-Jeziornie
I zjazd integracyjny w Konstancinie-Jeziornie
I zjazd integracyjny w Konstancinie-Jeziornie
I zjazd integracyjny w Konstancinie-Jeziornie
Inauguracja studiów w Collegium Civitas, w Warszawie
Inauguracja studiów w Collegium Civitas, w Warszawie
I zjazd integracyjny w Konstancinie-Jeziornie
I zjazd integracyjny w Konstancinie-Jeziornie

Inne aktualności

Aktualności

09/12/2025
Edukacja nie zna granic — budujemy nowe partnerstwo.
Program Szkoła ucząca się już od 25 lat towarzyszy polskim szkołom w budowaniu kultury uczenia się. Od początku czerpie z międzynarodowych doświadczeń — najpierw dzięki współpracy z uniwersytetami w Ohio...
czytaj więcej»
08/12/2025
Mentoring dla dyrektorów: uważność, doświadczenie i rozwój lidera szkoły
Rola dyrektora szkoły bywa samotna. Oczekiwania – ogromne. Odpowiedzialność – wielowątkowa. A przestrzeń, w której można bezpiecznie porozmawiać o własnych dylematach, często nie istnieje. Dlatego w Centrum Edukacji Obywatelskiej rozwijamy...
czytaj więcej»
20/11/2025
  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty
Co naprawdę robi dobry dyrektor? – 5 cech skutecznego lidera edukacyjnego
Badania Viviane Robinson pokazują, że najskuteczniejsi dyrektorzy szkół mają jedną wspólną cechę: koncentrują się na procesie uczenia się uczniów i uczennic, a nie wyłącznie na zarządzaniu instytucją. To właśnie takie...
czytaj więcej»
03/09/2025
  • Nauczycielska Akademia Internetowa
E-learning dla nauczycieli – klucz do rozwoju kompetencji zawodowych
E-learning, czyli kształcenie zdalne za pomocą platform internetowych, stał się integralną częścią współczesnej edukacji. Kursy internetowe CEO dostarczają nowoczesnych narzędzi aby nauczyciele mogli podnosić swoje kwalifikacje.
czytaj więcej»
02/09/2025
  • Nauczycielska Akademia Internetowa
Kurs Edukacji Obywatelskiej
Najważniejszym elementem przedmiotu jest przygotowanie młodych ludzi do odpowiedzialnego zaangażowania obywatelskiego. Już jako szesnasto- i siedemnastolatki młodzi ludzie mogą mieć przecież wpływ na to, co dzieje się wokół nich, a...
czytaj więcej»
08/07/2025
  • Szkoła ucząca się
Letnia Szkoła Dyrektorów 2025 po raz piąty!
W dniach 3–4 lipca w gościnnym Hotelu Kolumna Park w Przygoniu odbyła się Letnia Szkoła Dyrektorów – wyjątkowe spotkanie niemal 100 liderek i liderów edukacji z całej Polski. Tegoroczna edycja...
czytaj więcej»

Program „Szkoła ucząca się”, zainicjowany w 2000 roku, jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.