Spotkania dyrektorskie w maju

  • Całościowy rozwój szkoły

W minionym tygodniu uczestnicy spotkań dyrektorskich trzech edycji Całościowego rozwoju szkoły – poziomu zaawansowanego (kończąca się edycja X, będąca na półmetku edycja XI i inaugurująca proces rozwojowy edycja XII) pracowali w kameralnych grupach, które pozwalały na zawiązywanie lub pogłębianie relacji, dzielenie się trudnościami i próbami ich rozwiązań oraz wypracowywanie dobrych praktyk.

Sprzyjała temu otwartość i elastyczność trenerek: Beaty Kacprowicz – dyrektorki konsultantki, Mirki Rokickiej – opiekunki działania, Przemka Kluge – eksperta ds. rozwoju dyrektorów i wykładowców Danuty Sterny – ekspertki ds. oceniania kształtującego.

We wszystkich grupach była okazja do rozmawiania o przywództwie dyrektora skoncentrowanym na uczeniu się uczniów czyli o przywództwie edukacyjnym (warsztat Przemka Kluge), korzyściach wynikających ze stosowania strategii oceniania kształtującego w codziennej praktyce, zwłaszcza tej docelowej związanej z rozwijaniem u uczniów samodzielnego uczenia się, samosterowności i odpowiedzialności za swój rozwój (wykłady Danuty Sterny), zmianie edukacyjnej (obawach, trudnościach, efektach i dalszych planach) a także o wartościach i kulturze organizacyjnej szkoły.

Uczestników połączyły wartości, które są dla nas ważne w życiu osobistym, ale które mocno wpływają na nasze środowiska pracy. Były to m.in.: zaufanie, życzliwość, odpowiedzialność, niezależność i wolność, rozwój, miłość, wiara i rodzina.

Na poszczególnych spotkaniach nie zabrakło konkretnych warsztatów wzmacniających dyrektora we wdrażaniu oceniania kształtującego w szkole. W zależności od tego, na jakim etapie realizacji Całościowego rozwoju szkoły jest placówka, uczestnicy zajmowali się: diagnozą zasobów w szkole, spojrzeniem na to, gdzie są we wdrażaniu i upowszechnianiu OK, konkretnymi praktykami takimi jak obserwacja koleżeńska i wzajemne wsparcie w radzie oraz praca z zadaniem edukacyjnym.

“Widoczne było duże zaangażowanie dyrektorów w rozmowę o procesie zmiany szkoły na różnych poziomach – poczynając od wsparcia metodycznego dla nauczyciela, a kończąc na roli rodziców i ich zaangażowaniu, które ulega zmianom na różnych etapach edukacyjnych dziecka.” – zauważyła Justyna Chachuła, koordynatorka zaawansowanego poziomu Całościowego rozwoju szkoły.

O programie opowiadała Sylwia Żmijewska-Kwiręg, szefowa Programu i członkini Zarządu CEO. Zaprosiła też uczestników do rozmowy o wyzwaniach, planach i potrzebach. W czasie rozmów wybrzmiały bardzo konkretne potrzeby związane z planowanymi na rok szkolny 2022/23 szkolnymi priorytetami, w tym: współpraca z rodzicami, pozytywna dyscyplina, upowszechnianie OK, rozwój kompetencji społeczno-emocjonalnych uczniów czy praca nad drużynowością rady pedagogicznej.

 

Wszyscy obecni wnieśli nie tylko energię i zaangażowanie w te spotkanie, ale także swoje eksperckie spojrzenia na kwestie związane z budowaniem zespołów nauczycielskich, motywacją uczniów, dbaniem o rozwój emocjonalny ucznia oraz kwestiami wychowawczymi.

 

Wśród szkół uczestniczących w działaniu Całościowy rozwój szkoły – poziom zaawansowany znalazły się też takie, którym udało się:

 

  • odejść od oceniania stopniami na rzecz oceny kształtującej – tak m.in. pracuje Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii nr 1 w Łomiankach,
  • budować drużynę z wszystkimi pracownikami szkoły – Niepubliczna Szkoła Podstawowa Gaudeamus w Józefosławiu i w Warszawie, MOS w Łomiankach
  • wdrożyć ocenę kształtującą w klasach I-III i rozpocząć wdrażanie jej w klasach starszych.
Konferencja inauguracyjna Całościowy rozwój szkoły - poziom zaawansowany edycja XII
Konferencja inauguracyjna Całościowy rozwój szkoły - poziom zaawansowany edycja XII
Konferencja inauguracyjna Całościowy rozwój szkoły - poziom zaawansowany edycja XII
Konferencja inauguracyjna Całościowy rozwój szkoły - poziom zaawansowany edycja XII
Konferencja podsumowująca Całościowy rozwój szkoły - poziom zaawansowany edycja X
Konferencja podsumowująca Całościowy rozwój szkoły - poziom zaawansowany edycja X
Konferencja podsumowująca Całościowy rozwój szkoły - poziom zaawansowany edycja X
Konferencja Konferencja podsumowująca Całościowy rozwój szkoły - poziom zaawansowany edycja X

Inne aktualności

Aktualności

09/12/2025
Edukacja nie zna granic — budujemy nowe partnerstwo.
Program Szkoła ucząca się już od 25 lat towarzyszy polskim szkołom w budowaniu kultury uczenia się. Od początku czerpie z międzynarodowych doświadczeń — najpierw dzięki współpracy z uniwersytetami w Ohio...
czytaj więcej»
08/12/2025
Mentoring dla dyrektorów: uważność, doświadczenie i rozwój lidera szkoły
Rola dyrektora szkoły bywa samotna. Oczekiwania – ogromne. Odpowiedzialność – wielowątkowa. A przestrzeń, w której można bezpiecznie porozmawiać o własnych dylematach, często nie istnieje. Dlatego w Centrum Edukacji Obywatelskiej rozwijamy...
czytaj więcej»
20/11/2025
  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty
Co naprawdę robi dobry dyrektor? – 5 cech skutecznego lidera edukacyjnego
Badania Viviane Robinson pokazują, że najskuteczniejsi dyrektorzy szkół mają jedną wspólną cechę: koncentrują się na procesie uczenia się uczniów i uczennic, a nie wyłącznie na zarządzaniu instytucją. To właśnie takie...
czytaj więcej»
03/09/2025
  • Nauczycielska Akademia Internetowa
E-learning dla nauczycieli – klucz do rozwoju kompetencji zawodowych
E-learning, czyli kształcenie zdalne za pomocą platform internetowych, stał się integralną częścią współczesnej edukacji. Kursy internetowe CEO dostarczają nowoczesnych narzędzi aby nauczyciele mogli podnosić swoje kwalifikacje.
czytaj więcej»
02/09/2025
  • Nauczycielska Akademia Internetowa
Kurs Edukacji Obywatelskiej
Najważniejszym elementem przedmiotu jest przygotowanie młodych ludzi do odpowiedzialnego zaangażowania obywatelskiego. Już jako szesnasto- i siedemnastolatki młodzi ludzie mogą mieć przecież wpływ na to, co dzieje się wokół nich, a...
czytaj więcej»
08/07/2025
  • Szkoła ucząca się
Letnia Szkoła Dyrektorów 2025 po raz piąty!
W dniach 3–4 lipca w gościnnym Hotelu Kolumna Park w Przygoniu odbyła się Letnia Szkoła Dyrektorów – wyjątkowe spotkanie niemal 100 liderek i liderów edukacji z całej Polski. Tegoroczna edycja...
czytaj więcej»

Program „Szkoła ucząca się”, zainicjowany w 2000 roku, jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.