Nacobezu – skarb ucznia i nauczyciela


Kryteria sukcesu (nacobezu) są przepisem na sukces ucznia, a dla nauczyciela nieocenioną pomocą podczas formułowania informacji zwrotnej. Wiele aktywności uczniów powtarza się podczas zdobywania wiadomości i umiejętności, dlatego nauczyciele stosują stałe nacobezu. 

  • Nacobezu do rozwiązywania zadań tekstowych
  • Podkreślam na czerwono pytanie.
  • Podkreślam na zielono dane – co już wiem.
  • Wykonuję rysunek do zadania.
  • Zapisuję działanie.
  • Rozwiązuję poprawnie działanie.
  • Piszę odpowiedź na pytanie.

Danuta Wójcik, Szkoła Podstawowa nr 7, Świdnik

 

Na początku roku moi uczniowie wkleili kilka stałych kryteriów do zeszytów. Dotyczyły one czytania, pisania ze słuchu, recytacji, wypowiedzi ustnych, zadań tekstowych. W czasie trwania roku szkolnego otrzymywali kolejne, np. do napisania listu. Ponieważ zeszyty się szybko kończą ostatnio przygotowałam nacobezu do klasy 3 i każdemu z uczniów wydrukowałam je i olaminowałam. Teraz noszą je zawsze przy sobie. W domu korzystają przy odrabianiu prac domowych a na lekcji - w czasie pracy samodzielnej.
Karolina Karkocha - Jary, Szkoła Podstawowa nr 1, Starachowice 

 

Swoje doświadczenia związane z wprowadzaniem kryteriów sukcesu opisała uczestniczka kursu Ocenienia Kształtujące w Edukacji Wczesnoszkolnej. 



Przerobiłam lekcję z kryteriami sukcesu. Początkowo miałam obawy, że dla pierwszej klasy może to być za trudne, ale się myliłam. Po celach lekcji podanych w języku ucznia, zapoznałam dzieci z nowym słowem Nacobezu. Ku mojemu zdziwieniu dzieciaki załapały w lot, o co chodzi. Kryteria spowodowały, że moje zadania do lekcji były bardziej przemyślane i bardziej ukierunkowane na osiągnięcie celu. Podanie kryteriów do zadania spowodowało przede wszystkim to, że dzieci dokładnie wiedziały, co mają robić. Uniknęłam dodatkowych pytań i niejasności. To dopiero początek. Mam nadzieję, że metody OK pozwolą mi uczyć bardziej świadomie.
Katarzyna Tomasik, Szkoła Podstawowa nr 3, Malbork

 

Nauczycielki doceniają wartość nacobezu, zwracają uwagę na wiele aspektów… 



Kryteria przede wszystkim pomogły mi w uporządkowaniu toku lekcji. Zajęcia były bardziej przemyślane pod względem:

- poziomu trudności,

- czasu, jaki jest potrzebny uczniom na wykonanie zadań,

- odpowiedniego podziału aktywności nauczyciela vs aktywności ucznia. 
Aleksandra Grabska, Szkoła Podstawowa nr 80, Gdańsk

 

Zauważyłam, że moi uczniowie czują się lepiej, gdy wiedzą na co muszą zwrócić uwagę. Chętniej pracują i bardziej są skupieni na pracy. Wydaje mi sie, że mobilizuje ich to do pracy, gdy mają zapisane nacobezu. Zadania prawidłowo wykonane mogą sami odznaczyć i to daje mi większą świadomość, kontrolę i bezpieczeństwo.
Agnieszka Kapica, Szkoła Podstawowa nr 306, Warszawa

  

Dzięki tak dokładnemu planowaniu, praca z uczniami jest o wiele łatwiejsza, bo daje poczucie dobrego przygotowania, pewność siebie, że nic lub niewiele może nas zaskoczyć. Porządkuje też materiał, informację co powoduje że przekazywana wiedza jest skondensowana, zgodna z tematem. Zajęcia lekcyjne nie wymykają się spod kontroli, czas nie ucieka a uczniowie są bardziej skupieni.
Anna Szach, Zespół Szkół Specjalnych, Krosno Odrzańskie

Tekst opracowała Bożena Jakóbczyk