Nauczyciele piszą o udziale w kursie NAI


Barbara Przybysz, język polski,: Zespół Szkół nr 5, Toruń

Po raz pierwszy usłyszałam o ocenianiu kształtującym jakiś czas temu na krótkich warsztatach. Kiedy rozpoczynałam kurs, miałam wątpliwości. Zadawałam sobie pytania, czy naprawdę dowiem się czegoś nowego, czy warto będzie zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności w praktyce, czy zauważę jakiekolwiek pozytywne zmiany? Czas pokazał, że moje obawy były niesłuszne. Z całą odpowiedzialnością mogę powiedzieć, że nie był to zmarnowany czas. Z  uwagą planuję swoją pracę, szczególnie cele i kryteria sukcesu. Bardzo ważne jest to, kiedy uczniowie wiedzą, w jakim kierunku dążą, co muszą znać i umieć, aby osiągnąć sukces. W przyszłości planuję popracować nad tym, aby to uczniowie częściej wyznaczali cele i kryteria sukcesu. Dla mnie ważną kwestią było zastosowanie na szerszą skalę informacji zwrotnej. Mimo że takie ocenianie zajmuje o wiele więcej czasu, to przynosi lepsze rezultaty niż ocena sumująca. Podoba mi się to, że w każdej pracy staram się znaleźć plusy, docenić walory, bo przecież każdy lubi być chwalony. Uczniowie przyzwyczaili się do takiego oceniania. Uważają, że jego zaletą jest też to, że dowiadują się, co mogą zrobić, aby wyniki były lepsze. Szczególnie młodsi uczniowie polubili ocenę koleżeńską i wychodzi im to coraz lepiej. Rodzice potrzebują trochę więcej czasu, aby przyzwyczaić się do takiej formy oceny.