„Tylko raz”?, czyli o sposobie mobilizowania i angażowania uczniów.


Uczestnicy kursu „Jak motywować uczniów do nauki?” poznają metody i techniki zwiększające aktywność uczniów i mobilizujące do podejmowania przez nich wyzwań edukacyjnych. 

Jedną z technik, którą mają okazję "przetestować" w czasie kursu jest zasada „Tylko raz”. Jej celem jest zmotywowanie uczniów do uważnego słuchania oraz kształtowanie odpowiedzialności za siebie. 

A na czym ona polega? Otóż nauczyciel informuje w klasie, że będzie wyjaśniał zagadnienie tylko jeden raz i uczniowie potrzebujący pomocy będą musieli wykorzystać swą inteligencję, żeby sobie poradzić.

Czy łatwo tę zasadę wcielić w życie?  Oto refleksje nauczycieli, którzy wykorzystali tę technikę.

 

Dla mnie też zasada "tylko raz" była przed kilku laty odkryciem i... okazało się, że faktycznie działa  Doszłam wtedy do wniosku, że często to my - nauczyciele - czując potrzebę nieustannego powtarzania, zwalniamy uczniów od myślenia i koncentracji. Kiedy zaczynałam pracować z tą techniką, wcale nie było łatwo, bo to ja często się zapominałam. Potem wymyśliłam swego rodzaju grę - ja kontra klasa. Uczciwie przyznałam się przed dziećmi, że mam kłopot z wyzbyciem się wieloletnich nawyków. Poprosiłam je o pomoc. Dzieciaki miały mnie (i siebie) pilnować. Jeżeli powtórzyłam informację, punkt zdobywała klasa, jeżeli ktoś głośno zapytał o to, co przed chwilą powiedziałam - punkt dla mnie. Uczniom się spodobało... 
Urszula (Monika) Zdrojewska-Bielawska, Szkoła Podstawowa nr 63 Warszawa

 

Metoda „Tylko raz” wprowadziła chaos w niektórych grupach, uczniowie nie zrozumieli, nie usłyszeli lub nie zapamiętali  wszystkich szczegółów polecenia. Niektórzy chcieli, żeby powtórzyć polecenie, inni próbowali dowiedzieć się od kolegów albo znaleźć podpowiedź w podręczniku. Wybrani uczniowie: (do obserwacji wybrałam ucznia spokojnego, pracującego systematycznie i ucznia, który najczęściej rozmawia i jest rozkojarzony.

 - Grupa pierwszego ucznia wykonała zadanie prawidłowo.

-  Grupa drugiego ucznia zabrała się do pracy z opóźnieniem, tłumacząc się że nie bardzo wie jak to zadanie wykonać, uczniowie tej grupy nie zwrócili uwagi, że nauczyciel nie będzie wyjaśniał po raz drugi jak wykonać zadanie, 

Opinia uczniów:   

- Niektórzy rozmawiają i nie można się skupić na tym, co nauczyciel mówi, 

- Mimo wyjaśnień nauczyciela, zawsze są jakieś wątpliwości, co do prawidłowego wykonania zadania. 

- Zadanie było łatwe do wykonania.

Lucyna Langer, III LO Toruń

 

Technika: zasada- " tylko raz" jest bardzo dobrym sposobem na to by uczniowie skupili się na lekcji i uważnie słuchali. Jednak trzeba ją stosować systematycznie, aby uczniowie ( i nauczyciel - ja ) się do niej przyzwyczaili.
Jolanta Czado, Publiczne Gimnazjum Rakszawa

 

Przy metodzie tylko raz niektórzy uczniowie pytali sąsiadów, jeśli nie zdążyli zapisać. Tę metodę zastosowałam w tej klasie po raz pierwszy i nie dla wszystkich była łatwa. Będę starać się ją często stosować. Sądzę, że to jest skuteczna forma skupiania uwagi. W tej klasie chyba się uda ją skutecznie wdrożyć, bo zespół uczniów jest ambitny i pozytywnie nastawiony do nauki.
Bożena Sozańska Gimnazjum nr 1 Gliwice

 

Do wykorzystania na lekcji wybrałam zasadę ,,Tylko raz", ponieważ mobilizuje uczniów do skupienia się na lekcji i uważnego słuchania. Wielokrotne powtarzanie tych samych treści jest uciążliwe dla nauczyciela i jest po prostu stratą czasu. Uczniowie klas czwartych mają jeszcze problem z dłuższym czasem koncentracji, a poza tym ich tempo pracy jest mocno zróżnicowane, co powoduje, że np. uczniowie, którzy później skończyli przepisywać temat lekcji potrzebują ponownego wyjaśnienia, co należy robić dalej.
Katarzyna Marcinek Szkoła Podstawowa nr 7 Świdnik

 

Dobrze sprawdziła sie zasada  „Tylko raz”. Uczniowie z dużą uwagą wypełniali polecenie i jednocześnie starali się je wykonać prawidłowo. Słabsi uczniowie próbowali dopytywać mnie o szczegóły, więc musiałam się bardzo kontrolować. 
Danuta Gajda, Zespół Szkół ogólnokształcąco-Technicznych, Lubliniec

 

Technika „Tylko raz” to jedna z bardzo wielu technik prezentowanych w kursie „Jak motywować uczniów do nauki?”. W czasie jego trwania uczestnicy poznają je i sprawdzają. Co wdrożą na stałe do swojego warsztatu pracy, to ich decyzja. Trafnie ujęła to Kamila Kowalczyk ze Szkoły Podstawowej nr 15 z Gorzowa Wielkopolskiego: Tak naprawdę każdy nauczyciel sam musi wypróbować różne techniki i wybrać te, które najbardziej odpowiadają do danej lekcji czy też sposobu przekazu wiedzy przez nauczyciela. […] To naprawdę działa! :)

Tekst opracowała: Bożena Jakóbczyk