Odpowiedzialni liderzy

  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty

Odpowiedzialne przywództwo w szkole to takie przywództwo, które budowane jest na odkrywaniu i definiowaniu własnej tożsamości jako lidera, liderki, zapraszaniu do decyzji i działania osadzonego w aktualnym kontekście (lokalnym i globalnym) oraz angażowaniu szkoły we wspieranie demokracji. To też takie przywództwo, które jest skoncentrowane na uczeniu się wszystkich uczniów i uczennic, przez co chroni równość i sprawiedliwość społeczną.

Tymi słowami profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego Grzegorza Mazurkiewicz zainaugurował kolejną edycję Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty w Warszawie

Mamy za sobą dwa wyjątkowe zjazdy edycji 2022/2023, podczas której grupa trzydziestu sześciu dyrektorów, dyrektorek, wicedyrektorów i wicedyrektorek z całej Polski staje się liderem zmiany w swojej szkole.

Pierwszy zjazd odbył się w marcu w Konstancinie Jeziornie i miał charakter integracyjny. Podczas wykładów, warsztatów, spotkań seminaryjnych i sesji integracyjnej uczestnicy i uczestniczki mieli okazję poczuć klimat studiów, poznać się nawzajem i zbudować pierwsze sieci wsparcia. 

Dużym zaskoczeniem była dla mnie formuła studiów. To, jak bardzo jest praktyczna, oparta na rozmowie i wymianie doświadczeń, na budowaniu relacji pozwalających dzielić się trudnościami i sukcesami. – opowiadała jedna ze słuchaczek.

Zorganizowaliśmy także spotkanie dla tych osób, które chciały porozmawiać o konsekwencjach wojny w Ukrainie dla szkół. Marta Hołub, dyrektorka – konsultantka w „Szkole uczącej się”, która od wielu lat przyjmuje do siebie uczniów cudzoziemskich, stworzyła przestrzeń dla wymiany myśli, doświadczeń, obaw. Dla nas ważne jest, by tematyka zjazdów zawsze odnosiła się do aktualnego kontekstu i otaczającej szkołę rzeczywistości i nie była oderwana od wyzwań, z którymi mierzą się dyrektorzy.

Dyrektorzy i dyrektorki mieli też okazję oderwać się od codzienności i spojrzeć na swoją rolę z innej perspektywy. Otworzyli się na wizję siebie jako przywódców edukacyjnych, którzy poza sprawami organizacyjnymi są w szkole odpowiedzialni za pracę całego zespołu oraz za uczenie się wszystkich uczniów i uczennic. Grupa bardzo szybko się zintegrowała i była otwarta na pomysły oraz proponowane przez zespół studiów wyzwania.

Kwietniowy zjazd w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie miał charakter uroczystej inauguracji, dlatego uświetniła go obecność organizatorów studiów (Centrum Edukacji Obywatelskiej, Collegium Civitas, Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności oraz Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej i Oświaty) i ekspertów.

Na wykładzie pt. „Przywództwo edukacyjne” Grzegorz Mazurkiewicz inspirował uczestników na temat szkoły niskoemisyjnej, w której obecne są wartości sprzyjające społeczeństwu obywatelskiemu, rozwijającemu się zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju i promującego prawa człowieka. Opowiadał o szkole opartej na różnorodności, partycypacyjnym działaniu, dialogu i konsensusie. 

O partnerskim liderowaniu opowiadał prof. dr hab. Andrzej Blikle, a o strategiach oceniania kształtującego – Danuta SternaNie zabrakło praktycznych, wzmacniających i pogłębiających relacje oraz swoje zasoby warsztatów w małych grupach.

Kolejne spotkanie stacjonarne już na początku wakacji podczas trzydniowej Letniej Szkoły Dyrektorów, na której spotkają się dyrektorzy i dyrektorki uczestniczący w różnych działaniach programu „Szkoła ucząca się”. 

 

Inauguracja studiów w Collegium Civitas, w Warszawie
Inauguracja studiów w Collegium Civitas, w Warszawie
Warsztaty
Warsztaty
I zjazd integracyjny w Konstancinie-Jeziornie
I zjazd integracyjny w Konstancinie-Jeziornie
I zjazd integracyjny w Konstancinie-Jeziornie
I zjazd integracyjny w Konstancinie-Jeziornie
Inauguracja studiów w Collegium Civitas, w Warszawie
Inauguracja studiów w Collegium Civitas, w Warszawie
I zjazd integracyjny w Konstancinie-Jeziornie
I zjazd integracyjny w Konstancinie-Jeziornie

Inne aktualności

Aktualności

08/06/2022
  • Klub
  • Laboratorium
Konferencja Marzeń
W dniach 2-4 czerwca odbyła się konferencja dla nauczycieli i nauczycielek ze szkół, które w roku szkolnym 2021/2022 angażowały się w działania programu “Szkoła ucząca się” - Klub lub Laboratorium...
czytaj więcej»
02/06/2022
  • Nauczycielska Akademia Internetowa
Doskonalenie zawodowe 2022/23
Wielkimi krokami zbliża się finał pracowitego roku szkolnego - pełnego wyzwań, ale też budujących doświadczeń, okazji do uczenia się i wzajemnego inspirowania. Zanim udacie się na zasłużony wypoczynek zapraszamy do...
czytaj więcej»
16/05/2022
  • Całościowy rozwój szkoły
Spotkania dyrektorskie w maju
W minionym tygodniu uczestnicy spotkań dyrektorskich trzech edycji Całościowego rozwoju szkoły - poziomu zaawansowanego (kończąca się edycja X, będąca na półmetku edycja XI i inaugurująca proces rozwojowy edycja XII) pracowali...
czytaj więcej»
12/04/2022
  • Nauczycielska Akademia Internetowa
Jak skutecznie doceniać uczniów?
Zapraszamy na kolejne webinarium z cyklu Pomagajmy się uczyć. Tym razem zastanowimy się wspólnie nad tym - jak skutecznie doceniać uczniów? Podczas spotkania zainspirujemy się praktykami nauczycielskimi dotyczącymi udzielania informacji...
czytaj więcej»
Szkoła Podstawowa w Staniszewie
03/03/2022
  • Całościowy rozwój szkoły
Szkoła na drodze zmiany
Marzec to intensywny czas działań w Całościowym rozwoju szkoły – głównym działaniu programu „Szkoła ucząca się”. Pomaga on szkołom dotrzeć do celu, jakim jest zmiana kultury pracy szkoły w obszarze...
czytaj więcej»
01/02/2022
  • Odporna szkoła
Wspieramy dyrektora w wyzwaniach
Poprzez cykliczne webinaria i seminaria odpowiadamy na wyzwania, z którymi mierzy się szkoła. Proponujemy praktyczne rozwiązania, które wspierają nauczycieli i dyrektorów w pracy w zmiennych warunkach. W centrum „Odpornej szkoły”...
czytaj więcej»

Program „Szkoła ucząca się”, zainicjowany w 2000 roku, jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.

Dołącz do grona studentów!

  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty

Chcesz zostać liderem lub liderką zmian w swojej szkole? Potrzebujesz bieżącego wsparcia i wymiany doświadczeń z innymi dyrektorami? Zależy ci na rozwijaniu uczenia się uczniów i uczenic – zapisz się na studia. Ruszyła rekrutacja do XVI edycji SPLO. 

Continue reading „Dołącz do grona studentów!”

Inne aktualności

Aktualności

08/06/2022
  • Klub
  • Laboratorium
Konferencja Marzeń
W dniach 2-4 czerwca odbyła się konferencja dla nauczycieli i nauczycielek ze szkół, które w roku szkolnym 2021/2022 angażowały się w działania programu “Szkoła ucząca się” - Klub lub Laboratorium...
czytaj więcej»
02/06/2022
  • Nauczycielska Akademia Internetowa
Doskonalenie zawodowe 2022/23
Wielkimi krokami zbliża się finał pracowitego roku szkolnego - pełnego wyzwań, ale też budujących doświadczeń, okazji do uczenia się i wzajemnego inspirowania. Zanim udacie się na zasłużony wypoczynek zapraszamy do...
czytaj więcej»
16/05/2022
  • Całościowy rozwój szkoły
Spotkania dyrektorskie w maju
W minionym tygodniu uczestnicy spotkań dyrektorskich trzech edycji Całościowego rozwoju szkoły - poziomu zaawansowanego (kończąca się edycja X, będąca na półmetku edycja XI i inaugurująca proces rozwojowy edycja XII) pracowali...
czytaj więcej»
12/04/2022
  • Nauczycielska Akademia Internetowa
Jak skutecznie doceniać uczniów?
Zapraszamy na kolejne webinarium z cyklu Pomagajmy się uczyć. Tym razem zastanowimy się wspólnie nad tym - jak skutecznie doceniać uczniów? Podczas spotkania zainspirujemy się praktykami nauczycielskimi dotyczącymi udzielania informacji...
czytaj więcej»
Inauguracja studiów w Collegium Civitas, w Warszawie
12/04/2022
  • Studia Podyplomowe Liderów Oświaty
Odpowiedzialni liderzy
Odpowiedzialne przywództwo w szkole to takie przywództwo, które budowane jest na odkrywaniu i definiowaniu własnej tożsamości jako lidera, liderki, zapraszaniu do decyzji i działania osadzonego w aktualnym kontekście (lokalnym i...
czytaj więcej»
Szkoła Podstawowa w Staniszewie
03/03/2022
  • Całościowy rozwój szkoły
Szkoła na drodze zmiany
Marzec to intensywny czas działań w Całościowym rozwoju szkoły – głównym działaniu programu „Szkoła ucząca się”. Pomaga on szkołom dotrzeć do celu, jakim jest zmiana kultury pracy szkoły w obszarze...
czytaj więcej»

Program „Szkoła ucząca się”, zainicjowany w 2000 roku, jest przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanym przez CEO.