Uczestnicy i uczestniczki (nauczyciele i dyrektor) w ramach dwuletniego Całościowego rozwoju szkoły – etap zaawansowany biorą udział w konferencjach, warsztatach, szkoleniach regionalnych oraz kursach internetowych.
DYREKTORZY
Konferencja inauguracyjna dla dyrektorów
Pierwsze 3-dniowe spotkanie dyrektorów szkół uczestniczących w działaniu, mające na celu analizę zmian, jakie dokonały się w nauczaniu i uczeniu się w szkole, pogłębienie wiedzy z zakresu strategii oceniania kształtującego, zapoznanie z przebiegiem Całościowego rozwoju szkoły – etap zaawansowany oraz rolą w nim dyrektora, a także umożliwiające przygotowanie się do monitorowania pracy nauczycieli poprzez wspierającą obserwację dyrektorską i nawiązanie relacji w swoich grupach pomocnych dyrektorów (GPD), oferujących wsparcie w rozwijaniu uczenia się i nauczania.
Miejsce: ośrodek szkoleniowy w Wildze k/Warszawy lub inny w Warszawie lub okolicy.
Konferencja półmetkowa dla dyrektorów
Konferencja służy podsumowaniu rocznej pracy w ramach Całościowego rozwoju szkoły – etap zaawansowany, wymianie dobrych praktyk oraz przygotowaniu się szkół do działań w drugim roku pracy.
Miejsce: ośrodek szkoleniowy w Wildze k/Warszawy lub inny w Warszawie lub okolicy.
Konferencja podsumowująca dla dyrektorów
Konferencja służy podsumowaniu wszystkich działań i ich efektów w ramach Całościowego rozwoju szkoły – etap zaawansowany. Uczestnicy wymieniają się dobrymi praktykami, planują dalszą pracę ze strategiami uczenia się i nauczania po zakończeniu pracy oraz przygotowują się do uzyskania tytułu SZKOŁY UCZĄCEJ SIĘ. Zapoznają się też z propozycjami dalszej współpracy z CEO.
Miejsce: ośrodek szkoleniowy w Wildze k/Warszawy lub inny w Warszawie lub okolicy.
Spotkania online Grupy Pomocnych Dyrektorów (GPD)
Spotkania online dyrektorów szkół w Grupach Pomocnych Dyrektorów (GPD), mające na celu wesprzeć dyrektorów we wprowadzaniu oceniania kształtującego w ich szkołach na poszczególnych etapach, a także koleżeńskie wsparcie na wzajem i wymianę doświadczeń. Spotkania te są prowadzone przez opiekuna GPD, doświadczonego dyrektora i trenera CEO.
Miejsce: online na platformach typu Zoom, Google Meet, itp.
LIDERZY
Szkolenie inauguracyjne dla liderów grup PP
Pierwsze warsztaty (3-dniowe), dzięki którym liderzy zaczną dostrzegać możliwości doskonalenia swojego nauczania oraz nauczania innych nauczycieli z zespołu poprzez współpracę z nimi i rozpoznają swoją rolę na poszczególnych etapach działania Całościowego rozwoju szkoły – etap zaawansowany w szkole. Poznają także narzędzia i sposoby współpracy nauczycieli w szkole, a na podstawie symulacji określą zasady efektywnego spotkania GPP oraz poznają swoją nową grupę wsparcia – grupę pomocnych liderów (GPL).
Miejsce: ośrodek szkoleniowy w Wildze k/Warszawy lub inny w Warszawie lub okolicy.
Spotkania z asystentką/asystentem szkoły
Spotkania z asystentką/asystentem szkoły mają na celu udzielenie wsparcia liderkom/liderom szkolnym w prowadzeniu swoich grup PP. Spotkania z liderami i dyrektorem dotyczą bieżących zadań w programie, pozwalają zauważyć sukcesy, nabudowywać na mocnych stronach oraz udzielać pomocy w rozwiązywaniu problemów oraz szukać odpowiedzi na rodzące się pytania. Są też okazją do zaproszenia asystenta na OK-obserwację, żeby porozmawiać z nim o konkretnych sytuacjach edukacyjnych. Asystent w Całościowym rozwoju szkoły - etap zaawansowany nie jest szkoleniowcem, ale ma za zadanie towarzyszyć i wspierać liderów, aby poczuli w sobie moc prowadzenia GPP.
Miejsce: w szkołach.
Szkolenie półmetkowe dla liderów
Drugie (3-dniowe) warsztaty, których celem jest rozwijanie kompetencji nauczycielskich i liderskich w kontekście zagadnień drugiego roku działania, w tym doskonalenie OK-obserwacji, poznanie RN (rozmów o nauczaniu) jako praktyki współpracy oraz przygotowanie do wewnątrzszkolnej konferencji upowszechniającej.
Miejsce: ośrodek szkoleniowy w Wildze k/Warszawy lub inny w Warszawie lub okolicy.
Spotkania online Grupy Pomocnych Liderów (GPL)
Spotkania online liderów szkół w Grupach Pomocnych Liderów (GPL) z asystentkami/asystentami tych samych szkół. Mają na celu wymianę doświadczeń oraz wsparcie liderów we wprowadzaniu oceniania kształtującego oraz we współpracy z innymi nauczycielkami i nauczycielami w ich szkołach. Są miejscem, gdzie można wspólnie szukać pomysłów na rozwiązywanie bieżących trudności, jakie zgłaszają liderzy.
Miejsce: online na platformach typu Zoom, Google Meet, itp.
RADA PEDAGOGICZNA
Kurs internetowy
Szkoła zgłasza do działania jedną lub dwie grupy nauczycieli (od czterech do ośmiu osób każda) – Grupy Pomocnych Przyjaciół (GPP), które wezmą udział w dwuletnim kursie internetowym – „Całościowy Rozwój Szkoły – etap zaawansowany”. Kurs umożliwia pogłębienie wiedzy w zakresie pracy z elementami OK poznanymi w ramach Całościowego rozwoju szkoły – etap podstawowy oraz poszerzenie wiadomości z zakresu pracy z zadaniem edukacyjnym, budowaniem dialogu z uczniem, wykorzystaniem współpracy uczniów w procesie uczenia się, a także przedstawia nowe pomysły na współpracę z rodzicami. Do monitorowania progresu służy praktyka współpracy – OK-obserwacja, którą nauczyciele poznają w trakcie programu i która towarzyszy każdemu nowemu wyzwaniu.
Miejsce: platforma kursów internetowych CEO.
Warsztaty „OK zeszyt” lub inne wybrane z oferty warsztatów Szkoły uczącej się
Warsztat 3-4-godzinny w szkole, podczas którego nauczyciele uczestniczący w programie pogłębiają swoje kompetencje w wybranym zakresie. Decyzję o wyborze tematu podejmuje dyrektor w porozumieniu z asystentem szkoły oraz liderami po to, aby warsztat mógł służyć rozwijaniu nauczania i wspierał realizację zadań Całościowego rozwoju szkoły – etap zaawansowany.
Miejsce: w szkołach.
„OK-obserwacja w szkole”
Spotkanie z asystentką/asystentem szkoły ma na celu poznanie praktyki współpracy nauczycieli służącej wzajemnemu wsparciu we wdrażaniu zmiany oraz monitorowaniu tej zmiany. Uczestnicy przechodzą pełny cykl od poznania idei tej praktyki poprzez praktyczne przejście przez każdy etap OK-obserwacji prowadzonej na bazie nagranej lub realnej lekcji prowadzonej przez wybranego nauczyciela ze szkoły. Praktyczne doświadczenie ma tu szczególne znaczenie, gdyż praktyka ta jest wykorzystywana do monitorowania pracy w każdym kolejnym module kursu przez każdego PP.
Miejsce: w szkołach.
Wewnątrzszkolna konferencja upowszechniająca
Konferencja służy temu, aby nauczyciele zaangażowani w Całościowy rozwój szkoły – etap zaawansowany dzielili się praktyką i doświadczeniem, związanymi z rozwijaniem nauczania i uczenia się poprzez wdrażanie oceniania kształtującego i współpracę, z pozostałymi nauczycielami w szkole. Prowadzona jest przez liderów szkolnych wspieranych przez dyrektora i swoich PP. W przygotowaniu konferencji uczestniczy asystent szkoły, który jest też obecny na konferencji.
Miejsce: w szkołach.
LOKALNA SPOŁECZNOŚĆ
Konferencja upowszechniająca i przyznanie tytułu Szkoły uczącej się
Konferencja służy temu, aby nauczyciele zaangażowani w Całościowy rozwój szkoły – etap zaawansowany dzielili się swoją praktyką i doświadczeniem, związanymi z rozwijaniem nauczania i uczenia się poprzez wdrażanie oceniania kształtującego i współpracę, z zaproszonymi nauczycielami innych szkół. Ważnymi elementami konferencji jest obserwacja lekcji oraz animowanie dyskusji nad wprowadzaniem oceniania kształtującego do praktyki szkolnej (pokazanie, co jest możliwe i jakie można napotkać trudności). Konferencja jest prowadzona przez liderów szkolnych wspieranych przez dyrektora i swoich PP. W przygotowaniu konferencji uczestniczy asystent szkoły, który jest też obecny na konferencji. Z jego rąk szkoła otrzymuje tytuł SZKOŁY UCZĄCEJ SIĘ.