Program Szkoła Ucząca Się
prowadzą:
Aktualności Całościowego Rozwoju Szkoły
ROZMOWY O DOŚWIADCZENIACH NAUCZANIA
Liderzy Grup Pomocnych Przyjaciół z VIII edycji działania CRS2 ponownie spotkali się ze sobą na półmetku swoich działań. Było o czym rozmawiać! Po roku pracy mają za sobą dużo doświadczeń, sporo sukcesów, trochę trudności związanych z działaniami i zmieniającą się rzeczywistością szkolną.
Celem szkolenia było rozwinięcie kompetencji nauczycielskich i liderskich w kontekście zagadnień drugiego roku CRS2.
Założyliśmy także, że cel zostanie zrealizowany, jeśli uczestniczki i uczestnicy osiągną następujące kryteria sukcesu:
- Dokonają refleksji na temat zmiany w uczeniu się i nauczaniu na podstawie doświadczeń pierwszego roku CRS2.
- Określą warunki i zasoby pomocne w osiąganiu sukcesu podczas wprowadzania zmiany w szkole.
- Wygenerują pomysły na radzenie sobie z trudnościami nauczycielskimi i liderskimi związanymi z działaniami pierwszego roku CRS2.
- Udoskonalą OK obserwację - znajdą dowody na wpływ działań nauczyciela prowadzącego lekcję na uczenie się uczniów i zredagują poradnik dla liderów PP nowej edycji CRS2.
- Dokonają refleksji nad możliwościami wykorzystania Rozmów o Nauczaniu jako praktyki współpracy nauczycieli w szkole.
- Zaplanują wstępnie wewnątrzszkolną konferencję upowszechniającą.
- Wykorzystają wzajemne docenienie do wzmocnienia w sobie umiejętności bycia liderem grupy nauczycieli.
Bazując na refleksji o swoich działaniach w czasie trwania programu, uczestnicy wymienili pozytywne zmiany, które wydarzyły się w szkole, w różnych obszarach - np. w uczeniu się uczniów, czy w relacjach między nauczycielami.
Wymienili też trudności, które nierzadko towarzyszą programowi. Pracując nad nimi w swoich Grupach Pomocnych Liderów, zaproponowali cały szereg potencjalnych rozwiązań.
Ważnym punktem szkolenia było doskonalenie narzędzia, które jest najważniejsze przy współpracy nauczycieli w Grupach Pomocnych Przyjaciół, czyli OK obserwacji. Sposobem na to, by nauczyciele nie obawiali się obserwacji i ewentualnej krytyki, było zaproponowanie pięciokrokowej informacji zwrotnej, która bazuje na zasobach obserwowanej osoby i na ich rozwijaniu. Liderzy docenili taką formę IZ i wielu z nich postanowiło wziąć ją do swojego „liderskiego warsztatu”.
Na bazie rozmów o sukcesach i pomysłach na rozwiązywanie trudności oraz na podstawie analizy działań nauczycieli pomocnych dla uczenia się uczniów, powstał spis sugestii dla tych nauczycieli, którzy systematycznie doskonalą swoje sposoby pracy w klasie.
Z docenieniem liderów spotkała się propozycja rozmów o nauczaniu, czyli inicjatywa organizowania w szkole spotkań nauczycieli rozmawiających na ważne tematy związane
z nauczaniem i uczeniem się. Wszyscy byli zgodni, że takie rozmowy powinny w szkole się toczyć, że jest taka potrzeba. O tym, w jakiej strukturze powinno się to odbywać i czy jest na to „przestrzeń i klimat” w ich szkołach, zdania liderów były podzielone.
Od pierwszego dnia wszyscy czekali na rozmowę o konferencjach upowszechniających. Dobrą wiadomością była ta, że formuła konferencji zależy od szkoły, od liderów, od Grup PP
i że spektrum pomysłów na jej przebieg jest szerokie. Liderzy szkolni opracowali wstępny plan konferencji i „oswoili” myślenie o niej.
Na zakończenie, uczestnicy konferencji mieli szansę bycia docenionym i docenić innych w procesie swojej współpracy.
Spotkanie z innymi liderami, jak podkreślano, jest ważne dla pełnienia tej roli. Inspiruje i przede wszystkim, dostarcza energii oraz optymizmu, których potrzeba, aby pracować z sukcesem
i przyjemnością, czego życzymy wszystkim Liderom Grup PP, a także nauczycielom uczestniczącym w Grupach PP!
Prowadzące spotkanie: Mirka Rokicka i Jaśka Stojak