Program Szkoła Ucząca Się
prowadzą:
Aktualności Całościowego Rozwoju Szkoły
Trwa nabór do Całościowego Rozwoju Szkoły
Otworzyliśmy nabór do etapu podstawowego Całościowego Rozwoju Szkoły, który rozpocznie się w marcu 2021 roku.
Całościowy Rozwój Szkoły to główna część programu Szkoła ucząca się. Wspieramy w nim szkoły w profesjonalizacji warsztatu pracy nauczycieli i dyrektorów oraz pomagamy im stopniowo relacje pomiędzy nauczycielami, uczniami i dyrekcją. Wpływa to pozytywnie na kulturę nauczania i uczenia się, podnosi zaangażowanie uczniów i pozwala im pełniej wykorzystać swój potencjał.
Całościowy Rozwój Szkół składa się z dwóch etapów: podstawowego i zaawansowanego – każdy z nich trwa dwa lata.
Podczas pierwszego z nich dyrektorzy i nauczyciele danej szkoły poznają i wprowadzają do swojej codziennej praktyki podstawowe elementy oceniania kształtującego – cele lekcji, kryteria sukcesu oraz informację zwrotną. Po jego ukończeniu szkoła może wziąć udział w rekrutacji do etapu zaawansowanego, ale nie jest to obowiązkowe.
Na etapie zaawansowanym szkoły pogłębiają rozumienie oceniania kształtującego poprzez pracę ze strategiami oceniania kształtującego i wprowadzanie podstawowych praktyk profesjonalnej pracy nauczycieli. Nauczyciele współpracują w małych grupach, które wspólnie gromadzą doświadczenia i doskonalą warsztat pracy. Dyrektorzy uczą się wprowadzać do szkół zmianę nastawioną na poprawę efektów uczenia się uczniów i nauczania.
Na każdym etapie szkole towarzyszy asystent – ekspert i praktyk oceniania kształtującego, który nie tylko posiada wiedzę, w aki sposób pomóc dyrektorom i nauczycielom w ich codziennej pracy, lecz towarzyszy im w niej na co dzień. Wszystkie decyzje dyrektorzy i nauczyciele podejmują samodzielnie, korzystając ze wsparcia, doświadczenia i praktyki asystenta, a każde ich działanie wynika z dialogu i współpracy. Mają oni pełną autonomię w doborze narzędzi i uruchamianiu procesów, których efektem ma być przesunięcie uwagi szkoły na ucznia.
Po zakończeniu każdego z etapów CRS szkoły mogą ubiegać się o Tytuł Szkoły uczącej się – certyfikatu jakości nauczania i uczenia się uczniów, a po zakończeniu drugiego etapu o przyjęcie do Klubu Szkół uczących się, czyli zrzeszenia szkół zainteresowanych ciągłym doskonaleniem procesu nauczania i uczenia się m.in. poprzez stosowanie oceniania kształtującego, wprowadzanie praktyk współpracy nauczycieli i rozproszonego przywództwa edukacyjnego. Aktualnie w Klubie jest 35 szkół.
CO ROBI SZKOŁA W CRS?
- Zyskuje możliwości wsparcia w rozwoju i zaplanowaniu zmiany w sposobie nauczania i tworzenia uczniom i uczennicom warunków do efektywnego uczenia się. Dotyczy to zarówno uczniów, nauczycieli, rodziców, jak i partnerów placówki.
- Działa w przestrzeni, w której może swobodnie dzielić się refleksjami, rozwiązaniami, podejmowanymi działaniami, innowacjami.
- Autonomicznie decyduje o sposobie i tempie wdrażania zmian.
JAKIE WSPARCIE OTRZYMUJE SZKOŁA?
- Rada pedagogiczna korzysta ze wsparcia merytorycznego i metodycznego – bierze udział w kursie internetowym oraz warsztatach tematycznych (stacjonarnych i/lub online)
- Towarzysząca szkole asystentka (lub asystent) jest dla niej wsparciem, mentorem, pomocnikiem i katalizatorem zmian, który szanuje jej autonomię.
- Dyrektor i część kadry (liderzy i liderki) uczestniczą w szkoleniach i konferencjach ogólnopolskich, które są nie tylko okazją do rozwoju, ale także sieciowania się z innymi.
KTO MOŻE WZIĄĆ UDZIAŁ?
Do etapu podstawowego Całościowego Rozwoju Szkoły mogą przystąpić te placówki, których nauczyciele poznali podstawy oceniania kształtującego na Warsztatach Szkoły uczącej się, podczas kursów w ramach Nauczycielskiej Akademii Internetowej lub których dyrektorzy są absolwentami Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty albo Akademii Liderów Oświaty.
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
WYDARZENIE |
TERMIN |
---|---|
1. Konferencja Inauguracyjna dla dyrektorów „Dyrektor - Lider zmiany” |
22-24 / 24-26 marca 2021 (2 grupy po 3 dni) |
2. Spotkania on-line Grupy Pomocnych Dyrektorów (GPD) |
Kwiecień / maj 2021, październik 2021, marzec 2022, październik 2022, luty / marzec 2023 (1,5 godz. każde) |
3. Szkolenie dla liderów "Wdrażanie OK" |
12-13 / 13-14 / 14-15 kwietnia 2021 (3 grupy po 2 dni) |
4. Kurs internetowy "Lider OK" |
Maj 2021 – grudzień 2022 (1 moduł organizacyjny + 7 modułów merytorycznych) |
5. Spotkania on-line Grupy Pomocnych Liderów (GPL) | (Po każdym module w kursie – łącznie 7 spotkań, po 1,5 godz. każde) |
6. Spotkanie z asystentem szkoły |
Maj 2021, październik 2021, marzec / kwiecień 2022, wrzesień 2022 (3 godz. każde) |
7. Szkolenie "Podstawy OK" |
Sierpień 2021 (4 godz.) |
8. Szkolenie "Lekcja SUS" |
Listopad 2021 (4 godz.) |
9. Szkolenie "Zadanie edukacyjne" |
Styczeń / luty 2022 (3 godz.) |
10. Szkolenie "Informacja zwrotna" cz. 1 |
Kwiecień – maj 2022 (3 godz.) |
11. Konferencja półmetkowa dla Dyrektorów | Maj / czerwiec 2022 (2 dni) |
12. Szkolenie półmetkowe dla Liderów | Wrzesień / październik 2022 (6 godz.) |
13. Szkolenie "Informacja zwrotna" cz. 2 | Październik – listopad 2022 (3 godz.) |
14. Szkolenie "Podsumowanie OK" | Styczeń – luty 2023 (3 godz.) |
OPŁATY
W zależności od liczby uczniów w szkole i wielkości miejscowości, w której dana szkoła się znajduje, opłata za udział w etapie podstawowym (dwa lata) Całościowego Rozwoju Szkoły wynosi od 4600 zł do 8500 zł (w zależności od wielkości szkoły i miejscowości). Istnieje możliwość dokonania opłaty w ratach. Pełny cennik znajduje się tutaj.
Działanie jest współfinansowane przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności. .
WIĘCEJ INFORMACJI
Zasady zgłoszeń, regulamin oraz szczegóły finansowe i organizacyjne znajdują się na stronie: https://sus.ceo.org.pl/calosciowy-rozwoj-szkoly/crs1