Przedmiot: 

edukacja wczesnoszkolna, inne

Typ materiału:

ćwiczenia/zadania, karta pracy, scenariusz zajęć

Poziom edukacji:

edukacja wczesnoszkolna

Data udostępnienia:

1 grudnia 2016

Forma materiału:

tekst

Licencja:

CC-BY-NC-ND 

 

 

 

„Drogowe Abecadło Goodyeara” to akcja edukacyjna, której celem jest wsparcie szkoły i nauczycieli w działaniach edukacyjnych podnoszących poziom bezpieczeństwa najmłodszych uczestników ruchu drogowego. Aby pomagać szkole i nauczycielom w edukacji najmłodszych dotyczącej bezpieczeństwa na drodze, opracowaliśmy zestaw scenariuszy zajęć, ćwiczeń i aktywności oraz kart zadań dla uczniów do wykorzystania w klasach I-III szkoły podstawowej oraz oddziałach zerowych.



Edukacja drogowa, którą proponujemy w przygotowanych materiałach, to edukacja zintegrowana, obejmująca m.in. takie obszary jak: matematyka, topografia, nauczanie przez eksperymenty, plastyka itp. Dzięki realizowanym zadaniom uczniowie i uczennice uświadamiają sobie m.in. konieczność stosowania się do zasad poruszania się na drogach, wdrażają umiejętność przechodzenia przez jezdnię, rozwijają spostrzegawczość, rozpoznają sygnalizację świetlną oraz kształtują umiejętności przewidywania niebezpieczeństw.



W trakcie realizowanych aktywności uczniowie mają okazję nie tylko zdobywać wiedzę i umiejętności w wybranych obszarach, ale także kształtować umiejętności komunikacyjne, współpracy, kompetencje językowe itp. W trakcie realizacji treści programowych dotyczących edukacji dla bezpieczeństwa należy pamiętać, że sposób osiągania zaplanowanych w procesie nauczania celów powinien być dostosowany do wieku i możliwości psychofizycznych dziecka. Niezmiernie ważne jest dobranie odpowiednich sposobów pracy, tj. metod i technik, które umożliwią należyte wykorzystanie wiedzy oraz doświadczenia życiowego dzieci. Metody i techniki te powinny pomóc tak wprowadzać treści programowe, aby umożliwić dzieciom efektywne poznawanie rzeczywistości, a co za tym idzie, zagrożeń, które ona ze sobą niesie. Opracowany zestaw zawiera materiały edukacyjne, w tym scenariusze zajęć lub aktywności z kartami zadań oraz kolorowanki, gry planszowe i układanki.


SCENARIUSZ NR 1. NA ROWERZE CZY NA NOGACH – NIECH BEZPIECZNA BĘDZIE DROGA!

  1. Karta zadań nr 1
  2. Karta zadań nr 2
  3. Karta zadań nr 3
  4. Kolorowanka do scenariusza nr 1 „Na rowerze czy na nogach – niech bezpieczna będzie droga!”

W scenariuszu i kartach zadań „Na rowerze czy na nogach – niech bezpieczna będzie droga”, uczniowie i uczennice ćwiczą bezpieczne zachowania na drodze, poznają kody informacyjne znaków drogowych oraz sygnalizatorów poprzez zadania i ćwiczenia w terenie. Dzieci pracują indywidualnie i grupowo, obserwują zachowanie pieszych, oceniają ich bezpieczeństwo i nieprawidłowe zachowania. Scenariusz wykorzystuje również zabawy ruchowe w celu rozpoznawania znaków drogowych. Dzięki dołączonej do scenariusza kolorowance dzieci mogą ćwiczyć spostrzegawczość. Materiał ten zalecany jest do wykorzystania w klasach I i oddziałach zerowych.


SCENARIUSZ NR 2. BEZPIECZNE MIASTO

  1. Załącznik nr 1, część 1 Znaki
  2. Załącznik nr 1, część 2 Znaki
  3. Załącznik nr 2, Znak do kolorowania
  4. Załącznik nr 3, Tangram
  5. Gra planszowa „Bezpieczne Miasto”
  6. Karta zadań nr 1 „Policz figury”
  7. Karta zadań nr 2 „Bezpieczne miasto”
  8. Karta zadań nr 3 „Bezpieczny rower”

W scenariuszu „Bezpieczne miasto” uczniowie i uczennice poznają oraz rozróżniają figury geometryczne, uczą się określać najkrótszą drogę z jednego odcinka do drugiego. Na podstawie porównywania ofert wybranych produktów, dzieci wyliczają najkorzystniejsze ceny. Jako dodatkowe zadanie uczniowie i uczennice robią grę planszową, wykorzystując poznane figury i akcesoria rowerowe. Dodatkowe karty zadań mogą być wykorzystane w klasach I-III.


SCENARIUSZ NR 3. KTO MA SPRAWNE USZY, OCZY – TEN PO DROGACH ŚMIAŁO KROCZY

a. Karta zadań nr 1 „Dopasuj zmysły do obrazków”

b. Karta zadań nr 2 „Narysuj dźwięki”

c. Karta zadań nr 3 „Szukamy sygnałów”

d. Kolorowanka – układanka do scenariusza „Kto ma sprawne uszy, oczy – ten po drogach śmiało kroczy”.



W scenariuszu i kartach zadań „Kto ma sprawne uszy, oczy – ten po drogach śmiało kroczy”, uczniowie i uczennice sprawdzają, jak zmysły wpływają na bezpieczeństwo na drodze. Podczas zajęć wykonują szereg doświadczeń z użyciem bądź wyłączeniem zmysłu słuchu, wzroku i równowagi. Używając swoich zmysłów, dzieci obserwują, jak mogą być one pożyteczne w codziennych zajęciach i zachowaniu bezpieczeństwa na drodze. Dzięki składance dzieci uczą się unikać niebezpiecznych sytuacji poprzez prawidłowe zachowanie na przejściu dla pieszych oraz używając akcesoriów rowerowych. Materiał ten może zostać wykorzystany zarówno w klasach I, jak i starszych (po odpowiedniej modyfikacji).